tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۶۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
گزارش توئیتری دانشجویان؛
خبرهایی که از انتصاب استاندار خوزستان به عنوان سرپرست جدید جمعیت هلال احمر، به گوش می‌رسد، حاشیه‌های بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشته است.
هماپرس؛

یکی از استان‌های کشور است که در سال‌های اخیر چالش‌های بسیاری پشت سر گذاشته است. منشا اصلی این چالش ها، اغلب انتصاب افرادی بی کفایت در مسئولیت‌های مختلف بوده است.

یکی از مدیرانی که انگار به اشتباه در جایگاه استانداری خوزستان منصوب شده،غلامرضا شریعتی است. شریعتی از خرداد ۹۵ و در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به عنوان استاندار خوزستان منصوب شده و از همان ابتدا با مدیریت غیراصولی بر مشکلات خوزستانی‌ها افزوده و معیشت مردم را با چالش روبرو کرده است. زمستان همان سال، پدیده گرد و غبار به شکل عجیبی استان خوزستان را در بر گرفت و حتی همزمان به علت رطوبت بالا، هوای استان مملو از مه غلیظی شد. این غبار همراه با رطوبت بالا منجر به تولید گل می‌شد و حتی، اطراف سیم‌های برق را را پر میکرد و در نتیجه همین امر موجب اختلال در سیستم برق رسانی استان شد.
به بار آمدن این فاجعه، علاوه بر اینکه خسارات زیادی به بخش‌های مختلف وارد می‌کرد باعث می‌شد معیشت مردم نیز مختل شود و وسایل برقی آنان نیز آسیب ببیند. قاعدتا زمانی که چنین وضعیتی در سطح استان رخ می‌دهد، استاندار و سایر مسئولان باید به دنبال راهکار باشند و دردی از دوای مردم خسارت دیده را درمان کنند، اما استاندار خوزستان هیچ اقدام مثبتی انجام نداد و حتی حاضر نشد خسارات مردم را جبران کند.
نارضایتی مردم به حدی بالا بود که حتی ریاست جمهوری و وزیر نیرو در استان حضور پیدا کردند و با دادن وعده هایی، التیامی بر زخم‌های مردم شدند. همه اینها در حالیست که استاندار خوزستان باید راهی برای این مشکل پیدا می‌کرد که نکرد!

جدای از این مسئله، شریعتی در بحث سیل خوزستان نیز کارنامه درخشانی از خود به جای نگذاشته. در سال ۹۵ که این استان درگیر سیلاب شد با یکسری وعده‌ها از سوی ریاست جمهوری و استانداری مردم را توجیه کردند که خسارات سیل با اعطای وام جبران می‌شود، اما این مهم هیچگاه محقق نشد و همچون داغی بر دل مردم نشست!
وعده‌های استانداری تمامی نداشت و هرگاه مردم خواستار پرداخت این وام می‌شدند، به بهانه‌ای این مسئله انجام نمی‌شد و به تعویق می‌افتاد تا اینکه فروردین ۹۸ بار دیگر خوزستان درگیر سیل شد و این سیلاب تمام دار و ندار مردم را به زیر آب برد و خوزستانی‌ها باز هم متحمل خسارات شدیدی شدند.
شریعتی این بار هم وعده داد که خسارات جبران می‌شود! طبق معمول ریاست جمهوری و دولت نیز این وعده را به مردم دادند؛ اما اکنون ۹ ماه از این مسئله گذشته و همچنان بسیاری از مردم نتوانسته اند زندگی خود را سامان دهند و خساراتشان را جبران کنند. البته هنوز هم خبری از وامی که قرار بود برای سیل ۹۵ و ۹۸ به مردم پرداخت شود، نیست!
از بحث سیل خوزستان که بگذریم، مشکل فاضلاب گرفتگی اهواز نیز قصه‌ای پر غصه است! سال هاست خوزستانی‌ها با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند . حتی کارشناسان هشدار‌های لازم را در مورد آن داده بودند که بهتر است پیش از شروع بارندگی ها، این مسئله حل شود، اما طبق معمول گوش استاندار به این حرف‌ها بدهکار نبود و هیچ اقدام مثبتی از سوی او و ارگان‌های زیرمجموعه اش برای مشکل آبگرفتگی فاضلاب خوزستان صورت نگرفت. تا اینکه نیرو‌های جهادی و مردمی و دانشجویی دست به کار شدند و این مشکل را به طور موقت حل کردند؛ هر چند که از این حیث نیز خسارات زیادی به مردم وارد شد.
البته برای مسئله آبگرفتگی فاضلاب اهواز اوایل دهه ۸۰ اعتبار کلانی از سوی بانک جهانی به این استان اختصاص داده شده بود، اما این اعتبار در شهرستان هزینه نشده بود و این سوال در ذهن مردم ایجاد شده که این هزینه کجا صرف شده است؟ آیا استاندار در نحوه هزینه کرد آن دخالتی داشته است؟
البته برای مسئله آبگرفتگی فاضلاب اهواز اوایل دهه ۸۰ اعتبار کلانی از سوی بانک جهانی به این استان اختصاص داده شده بود، اما این اعتبار در شهرستان هزینه نشده بود و این سوال در ذهن مردم ایجاد شده که این هزینه کجا صرف شده است؟ آیا استاندار در نحوه هزینه کرد آن دخالتی داشته است؟

با همه این اوصاف و با اینکه بی کفایتی استاندار برای خوزستانی ها ملموس است، چند روزی می‌شود که خبر‌ها حکایت از انتصاب شریعتی به عنوان سرپرست جدید جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران دارد! انتشار این خبر در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته و در واکنش به آن، فعالان دانشجویی نیز در فضای توئیتر، هشتگی با عنوان‌های #شریعتی #استاندار خوزستان #نجات_هلال_احمر راه انداختند.

مهدی طرفی، در این رابطه در صفحه خود نوشت: وقتی پیاده کننده تمام و کمال سیاست‌های دولت باشی و با دیدن مشکلات مردم سکوت کنی، هیچ بعید نیست به شما مسئولیت بهتری جایزه بدهند. حالا #شریعتی در سنگر #هلال_احمر تابع بی چون چرای روحانی و جریان اصلاحات خواهد بود.

چند نمونه از واکنش کاربران به ریاست احتمالی استاندار خوزستان بر جمعیت هلال احمر را بخوانید:









این روز‌ها جمعیت هلال احمر روز‌های بدون رئیس را پشت سر می‌گذارد و در شرایطی که این جمعیت باید همواره آماده هرگونه حادثه‌ای باشد با بحران نبود رئیس مواجه است.

پس از استعفای علی اصغر پیوندی رئیس سابق هلال احمر، اعضای شورای این جمعیت نوروزی و سامانی را به عنوان کاندیدای ریاست هلال احمر به رئیس جمهور معرفی کردند، البته با گذشت چند هفته هنوز رئیس جمهور نه با استعفای پیوندی موافقت کرده و نه هیچ یک از کاندیدا‌ها را به عنوان رئیس جمعیت انتخاب کرده است.

با وجود آن که همه منتظر بودند رئیس جمهور با انتصاب یکی از کاندیدا‌ها به عنوان رئیس هلال احمر موافقت کند، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که وی به دنبال سرپرستی جدید جز دو کاندید اعلام شده برای جمعیت هلال احمر است.

خبر‌های رسیده از گوشه و کنار حاکی از آن است که شریعتی استاندار خوزستان قرار است به عنوان سرپرست جدید جمعیت هلال احمر معرفی شود و البته این موضوع در حالی مطرح شده که دادستان دیوان محاسبات کل کشور انتخاب سرپرست برای جمعیت هلال احمر را غیر قانونی دانسته و طی نامه‌ای به بازرس منتخب مجمع عمومی جمعیت هلال احمر این موضوع را ممنوع اعلام کرد.

البته بجز دادستان دیوان محاسبات فریدون نوری عضو شورای عالی هلال احمر هم انتخاب سرپرست برای هلال احمر را غیر قانونی دانست و از به خطر افتادن استقلال جمعیت هلال احمر توسط دخالت‌های دولت خبر دا

اعلام ممنوعیت انتخاب سرپرست توسط دیوان محاسبات از یک سو و انتخاب سرپرست توسط رئیس جمهور از سویی دیگر سبب بروز برخی تناقضات در روند تصمیم‌گیری برای انتخاب رئیس جمعیت هلال احمر شده است.

طبق اساسنامه درغیاب رئیس جمعیت دبیرکل جانشین اوست ولی برای جلسات شورا بدون رئیس یا کسی که در حکم رئیس است (سرپرست موقت) جلسات شورای عالی آغاز نمی شود که بخواهد انتخابات برگزار کند یا نفر معرفی کند.

ممکن است ما شریعتی را توانا یا ناتوان بدانیم که مصداق است ؛ولی تفسیر خلاف نص قانون را از طریق قانوندانان قانون شکن باب نکنیم. رئیس جمهور چون می تواند رئیس جمعیت دائم نصب کند، در تعیبن سرپرست موقت هم بعد از قبول استعفای رئیس قبلی ، مقام قانونی ناصب است‌ تا انتخابات شکل قانونی بگیرد. کجای قانون آمده است که در غیاب رئیس جلسات شورای عالی قانونی است؟

حال باید منتظر ماند و دید که آیا خبر‌های انتصاب شریعتی به عنوان سرپرست جمعیت هلال احمر محقق می‌شود یا اینکه رئیس جمهور به دستور دیوان محاسبات عالی کشور عمل می‌کند؟


tl_sar نظر بینندگان
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
0
0
خیلی هم عالی
نام:
ایمیل:
* نظر: