tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
با وجود ادعای رسانه‌های دولتی مبنی بر عدم پرداخت مالیات از سوی نهادهای انقلابی، با بررسی ساده مالیات پرداختی 2 ارگان قرارگاه خاتم و بنیاد مستضعفان، مشخص می‌شود این دو بخش فقط در سال گذشته 1030 میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

هماپرس؛

به نقل از خبرگزاری فارس 19 آذماه 98 بود که خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در گزارشی به موضوع مالیات‌ها پرداخت و در بخشی از ‌این گزارش به مالیات نهادهایی نظیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم و غیره اشاره شد.

در این گزارش که با ادعای «۱۶.۶ میلیارد تومان؛ سهم نهادها و بنگاه‌های خاص از مالیات» آغاز شده، عنوان شده است: ‌«درباره سهم نهادهای و بنیادهای خاص در اقتصاد ایران گمانه‌زنی‌های زیادی شده و اعداد متناقض زیادی اعلام شده اما هیچ‌کدام آن‌ها بر پایه مطالعات کارشناسی نبوده است، بیشتر این گمانه‌زنی‌ها مربوط به مدیران سیاسی و نمایندگان مجلس است، آنها بنیادها و نهادها را عموما حاکمان اقتصاد ایران می‌دانند ولی برای تایید ادعاهایشان هیچ منبع آماری در اختیار ندارد.»

در ادامه مطلب ادعا شده است: «مطالعه‌ای که مدتی قبل در اتاق بازرگانی ایران انجام شد، نشان می‌دهد ۳۷ نهاد عمومی غیردولتی در کشور فعال است، حداقل ۱۹ نهاد برای سنجش میزان نقش‌شان در اقتصاد ایران هیچ اطلاعات آماری منتشر نمی‌کنند، مطالعه‌ای که سه سال قبل در معاونت اقتصادی، وزارت امور اقتصادی و دارایی بنیادها و نهادها ۱۰ درصد از کل اقتصاد ایران را در تملک خود گرفته‌اند، مجموعه‌هایی مانند آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید وقرارگاه سازندگی خاتم در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته بودند.»

طبق ادعای نویسنده این مطلب، بنابراین، سهم ۱۰ درصدی این نهادها در اقتصاد ایران اکنون قابل استناد است، با این سهم، مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی در بودجه سال آینده ۱۶میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومان است؛ امسال دولت برای نخستین‌بار، ردیف مالیات شرکت‌های وابسته به آستان قدس و ستاد اجرایی فرمان امام را نیز در بخش درآمدهای مالیاتی وارد کرده است.

نویسنده در ادامه مطلب مدعی شده است:« بر اساس سند بودجه، مالیات شرکت‌ها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی ۱۰۰ هزار تومان است، مالیات بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز۱۰۰ هزار تومان است با این حساب، سهم بنیادها و نهادهای خاص در درآمدهای مالیاتی کشور، ۸ هزارم درصد(۰.۰۰۸) است؛ در سهم شرکت‌های وابسته به آستان قدس و ستاد اجرایی فرمان امام نیز یک ده میلیونیم(۰.۰۰۰۰۰۰۱) از کل درآمدهای مالیاتی کشور پیش‌بینی شده است.»

طبق ادعای این رسانه، در محاسبه‌ای تجمعی این نهادها همراه با شرکت‌های دولتی روی هم رفته کمتر از ۶.۵ درصد از کل درآمدهای مالیاتی کشور را می‌پردازند. در حالیکه حدود ۸۰ درصد از اقتصاد ایران در دست شرکت‌های دولتی، عمومی و شبه دولتی است؛ این در حالی است که اشخاص حقوقی غیر دولتی یعنی بخش خصوصی، ۳۱ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان مالیات باید بپردازند.

*قرارگاه خاتم سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرد

بنابراین گزارش این ادعا در حالی مطرح می‌شود که روز 23 آذرماه امسال بود که فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیاء در نشست خبری به مناسبت سالروز تأسیس قرارگاه خاتم درباره پرداخت مالیات توسط این نهاد انقلابی بیان کرد: قرارگاه خاتم سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرد.

به گفته سعید محمد در‌ قرارگاه خاتم ‌‌دو دسته مجموعه داریم یکی شرکت‌های زیرمجموعه قرارگاه که از بدو تاسیس مالیات پرداخت می‌کنند و همچنین موسسات قرارگاه تا سال 91 معاف از مالیات بودند، اما از سال ۹۱ در حال پرداخت مالیات هستند؛ مالیات تکلیفی از ابتدای قرارگاه پرداخت شده است، همچنین مالیات بر ارزش افزوده را از ابتدای این قانون پرداخته‌ایم.

به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیاء در سال گذشته به عنوان نمونه ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات توسط مجموعه قرارگاه ‌پرداخت شد.

* ‌پرداخت ۶۳۰ میلیارد تومان مالیات توسط بنیاد مستضعفان در سال ۹۷

بنابراین گزارش اوایل آذرماه امسال بود که‌جلسه مجمع عمومی و بررسی عملکرد منتهی به سال ۹۷ بنیاد مستضعفان، با حضور محمدجواد ایروانی، معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری و رئیس و اعضای هیئت امنای بنیاد مستضعفان برگزار شد.

در این جلسه که به ارائه گزارش حسابرسی فعالیت‌های بنیاد مستضعفان در سال ۹۷ اختصاص داشت، عملکرد این نهاد در یک سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ ارائه شد و به تائید موسسه مفید راهبر وابسته به معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری رسید.

در این جلسهرئیس بنیاد مستضعفان ‌از ایجاد بیش از ۵۸ هزار شغل مستقیم برای محرومان در نقاط مختلف کشور خبر داد و گفت: بنیاد مستضعفان سال گذشته به حدود ۲۶۰۰ طرح اشتغال، از طریق بانک سینا تسهیلات پرداخت کرده است.

سید پرویز فتاح با اشاره به سرمایه گذاری بیش از ۵۰۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان در حوزه‌های مختلف محرومیت زدایی گفته بود: این کمک‌ها در زمینه هایی، چون مسکن، خدمات بهداشت و سلامت، حمایت از تحصیل، سبد غذایی مادران باردار و غیره انجام شده است؛ امیدواریم‌ بنیاد مستضعفان در سال جاری بتواند ۷۰۰ میلیارد تومان برای حوزه محرومیت زدایی سرمایه گذاری کند.

فتاح همچنین گفته بود:‌تاکنون ۳۵ شرکت در حوزه‌های مختلف نیز ادغام شده اند؛ از مجموع ۳۱ شرکت مشمول، تا امروز ۱۰ شرکت وارد بورس شده و سهام ۲۱ شرکت هم که خرده سهامی بودند، واگذار شده است، علاوه بر این ۱۲ شرکت دیگر نیز در مرحله پذیرش در بورس هستند.

‌در این جلسه همچنین محمد جواد ایروانی، معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری در این جلسه، با تقدیر از روند مثبت شفاف سازی در فعالیت‌های بنیاد مستضعفان گفته بود:گزارش عملکرد سال ۹۷ بنیاد مستضعفان نشان می‌دهد که صورت‌های مالی تلفیقی، طبق استاندارد‌های حسابداری تعیین شده و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی این نهاد را به خوبی نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر انطباق عملکرد مالی بنیاد مستضعفان با بودجه مصوب سال ۹۷ گفت: در حسابرسی انجام شده توسط موسسه مفید راهبر، هیچ مغایرتی بین صورت‌های مالی و گزارش ارائه شده بنیاد با بودجه مصوب این نهاد مشاهده نشد.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به بررسی اجرای ماده ۳۳ دستورالعمل اجرایی مبارزه با پولشویی توسط حسابرسان گفته بود: عملکرد بنیاد مستضعفان در این زمینه روشن است و در حسابرسی انجام شده با هیچ موردی حاکی از عدم رعایت قوانین و مقررات یاد شده در زمینه پولشویی برخورد نشده است.

به گفته ایروانی‌ بنیاد مستضعفان در سال گذشته از یک نهاد صرفا اقتصادی به سمت نهاد اجتماعی-اقتصادی تغییر مسیر داده است، سال ۹۷ سخت‌ترین سال اقتصادی برای نظام بود و این باید در بررسی عملکرد‌ها لحاظ شود.

به گفتهمعاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری‌بنیاد مستضعفان سال گذشته بیش از ۶۳۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است؛ بنیاد مستضعفان به موازات توجه به اصول اقتصاد مقاومتی و منشور ۱۴ گانه مقام معظم رهبری، باید فعالیت‌های خود را در یک چارچوب رقابتی برنامه ریزی کند که در این زمینه نیز اقدامات خوبی در این نهاد انجام شده است.

* ستاد اجراییفرمان امام(ره) ‌مالیات‌های خود را طبق قانون پرداخته است‌

‌بنابراین گزارش 21 آذرماه امسال بود کهمعاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اعلام کرد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از هیچ معافیت مالیاتی برخوردار نبوده و همه مالیات‌های خود را طبق قانون پرداخت کرده است.

‌سید مصطفی سیدهاشمی ‌به تأکیدات رئیس ستاد اجرایی فرمان امام مبنی بر پرداخت همه مالیات‌های قانونی اشاره می‌کند و می‌گوید: ‌ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از هیچ معافیت مالیاتی برخوردار نبودهو در زمینه مالیات برعملکرد سود و زیان، مالیات بر حقوق و مزایای کارکنان، مالیات بر نقل و انتقال و املاک، مالیات بر ارزش افزوده و همچنین همه مالیات‌هایی که در قانون مالیات مستقیم به آن‌ها اشاره شده‌، ‌به موقع، دقیق و کامل پرداخت مالیات ‌را انجام داده است.

به گفته سید هاشمی‌طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درخصوص معافیت مالیات‌ها، ستاد می‌توانست آن بخش از هزینه‌هایی که در رابطه با دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز فرهنگی، کمک به درمان بیماران صعب العلاج، کتابخانه‌های عمومی و مسئولیت‌های اجتماعی انجام می‌دهد، جزء هزینه‌های دستگاه مربوطه خود محاسبه و از شمول مالیات خارج کند، اما ستاد از این قانون تاکنون استفاده نکرده است.

وی گفته است:ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تاکنون از معافیت‌های قانونی نیز استفاده نکرده است، تاکنون ستاد یک‌هزار و ۷۰۶ مدرسه و ۱۲ بیمارستان هزار و صد تختخوابی، ۲۱۰ مرکز بهداشتی و درمانی در سراسر کشور ساخته و همه هزینه‌های بیماران صعب العلاج را تقبل کرده با این حال مالیات اینگونه فعالیت‌ها نیز به صورت کامل پرداخت شده است.

به گفتهمعاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه این ستاد، جزء شرکت‌های بورسی کشور محسوب می‌شوند و طبق مجامع این شرکت‌ها و قانون بازار سرمایه، مکلف به محاسبه همه مالیات‌های خود و پرداخت آن‌ها هستند.

به گفته سیدهاشمی ‌همین دلایل نشان می‌دهد ستاد اجرایی از بهترین مؤدیان کشور است و در ادامه نیز به این روند ادامه خواهد داد؛ رئیس سازمان امور مالیاتی نیز بار‌ها ستاد اجرایی فرمان امام را جزو مؤدیان خوش حساب کشور معرفی کرده است.

*رئیس‌ سابق سازمان امور مالیاتی: نهادهای انقلابی از خوش‌حسابان مالیاتی هستند

بنابراین گزارش 12 اسفندماه 96 بود کهرئیس‌کل سابق سازمان امور مالیاتی کشوردر حاشیه‌‌ همایش مالیاتی در جمع خبرنگاران اذعان کرد:‌‌«نهادهای وابسته به انقلاب از خوش‌حسابان مالیاتی هستند».

به گفته سیدکامل تقوی‌نژاد نهادهای وابسته به انقلاب اسلامی اعم از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)، قرارگاه سازندگی خاتم و سایر نهادها جزو نهادهای خوش‌حساب مالیاتی محسوب می‌شوند.

‌وی گفته بود: در قانون مالیات شمولیت شرکت‌ها و معافیت‌هایی که وجود دارد، تصریح شده و بر اساس آن قانون فعالان اقتصادی که مشمول هستند یا باید به هر دلیلی مالیات پرداخت کنند، ذکر شده است.

به گفته تقوی‌نژاد در قانون پیش‌بینی شده همه شرکت‌های وابسته به نهادهای انقلاب اسلامی مشمول مالیات هستند و مانند مؤدیان دیگر اظهارنامه در موعد مقرر ارایه می‌دهند و مالیات آن‌ها حسابرسی شده و به‌موقع پرداخت می‌کنند؛این نهادها جزو مؤدیان خوش‌حساب هستند وپدیده‌هایی مانند فرار مالیاتی،‌کم اظهاری و عدم تمکین در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: