tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مناطق آزاد تحول مثبتی در اقتصاد کشور ایجاد نکردند. به همین دلیل، در معافیت این مناطق از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باید تجدید نظر کرد.

هماپرس؛

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره معافیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از قانون مالیات­ ارزش افزوده گفت: طبق قانون، مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. خروجی این معافیت­ها باید به توسعه اقتصادی منجر می‌شد که متاسفانه این چنین نشد.

وی ادامه داد: دلیل این امر، عدم اجرای کامل و جامع قانون بود. مناطق آزاد باید از سرزمین اصلی جدا می‌شدند ولی در حال حاضر مناطق آزاد زیادی داریم که از سرزمین اصلی جدا نیستند. اینها به اسم مناطق آزاد در کالایی که خریداری می­‌کنند 9 درصد ارزش افزوده را نمی­‌پردازند و بعد کالا را در سرزمین اصلی می­‌فروشند. این کار به ایجاد رانت منتهی می‌­شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تا زمانی که گمرک و ساختارهای قانونی و نظارتی مبنی بر جدا شدن مناطق آزاد از سرزمین اصلی نباشد، تعریف این مناطق مفهومی ندارد. اشکال دوم به پیامد ایجاد این مناطق است. دستاورد آنها باید توسعه اقتصادی می­‌بود اما چنین چیزی رخ نداد.

پورابراهیمی در پایان خاطر نشان کرد: مناطق آزاد تحول مثبتی در اقتصاد کشور ایجاد نکردند. به همین دلیل در معافیت این مناطق از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باید تجدید نظر کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: