tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
شهرداری اعلام کرد امکان خرید و رزرو صندلی‌های اتوبوس بزودی فراهم می‌شود. این موضوع با موجی از انتقادات همراه شد. حناچی از این طرح عقب نشینی کرد و اتوبوس‌های جنجالی یک روزه به ایستگاه آخر رسید.

هماپرس؛

به نقل از خبرگزاری فارس،«صندلی اتوبوس‌های پایتخت فروشی می‌شود.» این خبر را روز گذشته پیمان سنندجی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اعلام کرد.

خبر کوتاه بود و با سرعت در فضای مجازی بازنشر شد. این موضوع در واقع راهکار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای سرویس دهی بهتر به شهروندان با توجه به افزایش قیمت بنزین و تقاضای بیشتر برای استفاده از حمل و نقل عمومی با بهره‌مندی شهروندان از اتوبوس‌هایDRT بود. روشی که از طریق آن امکان خرید صندلی برای مسیرهای خاص توسط مسافر فراهم شده است.

شیوه کار در DRTبه این صورت است که مسافران از طریق اپلیکیشنی که روی گوشی خود دارند از وجود چنین سرویسی در مکانی که هستند مطلع می‌شوند و اقدام به پرداخت و رزرو صندلی خود می‌کنند که نرم‌افزار با توجه به حجم تقاضا و همچنین با توجه به تاریخچه تقاضاها در زمان یا مکان‌های خاص مینی‌بوس یا اتوبوس یا ون به مسیر مورد تقاضا اختصاص می‌دهد.

این موضوع با حاشیه‌ها و نظرات مختلف همراه شد و موجی از انتقادات به آن شکل گرفت از جمله انتقادات این بود که تکلیف سالمندان و افراد کم توان در این روش چیست و اینکه چرا شهروندان برای حق مسلم خود در استفاده از صندلی اتوبوس به چند دسته فقیر و غنی تقسیم شده‌اند. تکلیف مسافران سرپا و ایستاده هم معلوم نبود و این موضوع نیز مورد نقد فراوان قرار گرفت.مسافر از طریق اپلیکیشن، ساعات و محل دقیق حرکت را مطلع می‌شود و در زمان سوار شدن رسیدی که اپلیکیشن به آن داده است توسط راننده کنترل خواهد شد و از نکات حائز اهمیت در این طرح این است که وسیله اختصاص یافته از خطوط عادی قرض گرفته نمی‌شود بلکه از ظرفیت مازاد یا از وسیله‌های خاص برای این موضوع استفاده می‌شود.

اتوبوس‌های فعلی گران نمی‌شود

البته پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانیشهر تهران در واکنش به انتقادات و جزئیات اتوبوس‌های DRT به فارس گفت: در این شیوه، مسافر سرپا یا ایستاده وجود ندارد و نرخ کرایه آن نیز تابعی از کرایه‌ سرویس‌های دربستی بوده و دارای مصوبه شورای شهر است.

وی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم در موقعیت‌های دائمی بیشتر از مینی‌بوس‌های نو استفاده شود و اینکه برداشت گران‌ شدن اتوبوس‌های فعلی باشد کاملا غلط است.

سنندجی گفت: این سیستم به نوعی سیستم دربستی‌های قبلی محسوب می‌شود و به شکل بهینه‌تر خواهد بود و یک گام می‌تواند در مسیرهوشمندسازیشهر باشد همچنین قیمت اتوبوس‌های DRTاز متوسط تاکسی‌های اینترنتی ارزان‌تر خواهد بود و با راحتی بیشتر همراه است همچنین ترافیک و آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

ولی پاسخ‌های سنندجی از طرح جدید کارساز نشد و حاشیه‌ها و انتقادات از طرح بالا گرفت و پای شورای شهری‌ها و حتی شهردار هم به موضوع کشیده شد.

انتظار توسعه ناوگان اتوبوسرانی تهران را داریم

علی اعطاء، سخنگوی شورای شهر گفت: شورای شهر تهران از چنین تصمیمی مطلع نیست و مجوزی برای این کار نداده است.با افزایش نرخ بنزین فشار روی حمل نقل عمومی یعنی اتوبوس و مترو زیاد شده است و انتظار این است در این شرایط، به دنبال توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو باشیم.

وی افزود: مناسب بود بخشی از میزان درآمد حاصل از افزایش بنزین به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا می کرد؛ چرا که حمل و نقل عمومی مقوله‌ای است که متعلق به عموم مردم است و طبقه و دسته نمی شناسد و اگر هم بحث طبقه بندی اجتماعی در کار باشد، اتفاقا بیشتر اقشار کم درآمد هستند که منتفع خواهند شد.

حناچی عقب نشینی کرد

پیروز حناچی در واکنش به اخباری که در خصوص فروش صندلی اتوبوس هامطرح شده بود در پیامی توئیتری نوشت: خبر و بحث های جانبی مطرح شده درباره فروش صندلی های اتوبوس غلط است و موضوعیت ندارد.

هشدار استاندار تهران به فروش صندلی اتوبوس‌ها توسط شهرداری

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم در مورد این موضوع واکنش نشان داد و گفت: در تماسی با معاون حمل و نقل اکیدا به وی دستور دادم از اجرای هر طرحی که موجب نگرانی شهروندان شود خودداری کنند.

وی تصریح کرد: هر گونه ارائه طرح صندلی‌فروشی از سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران بدون هماهنگی با فرمانداری تهران، شورای شهر و هیات تطبیق مصوبات، غیر قانونی است.

کرایه‌ها تا 3 ماه دیگر افزایش نمی‌یابد

محسن پورسیدآقایی،‌نیز که شرکت واحد اتوبوسرانی زیر مجموعه معاونت آن است،‌گفت: هیچ طرحی برای افزایش هیچ‌گونه هزینه‌ای به شهروندانی که از اتوبوس استفاده می‌کنند نداریم و بلیت اتوبوس هم تا پایان امسال ریالی افزایش نخواهد یافت.

وی گفت: اصلا شهرداری قرار نیست چیزی را در خدمات موجود خود تغییر دهد. بلکه یک شرکت خصوصی تقاضای راه‌اندازی یک سیستم اتوبوس‌رانی اینترنتی داده که می‌تواند بخشی از مینی‌بوس‌های نو و احتمالا سرویس‌های دربستی موجود را با استفاده از اپلیکیشن به ظرفیت موجود حمل‌ونقل عمومی اضافه کند.

رزو صندلی مشابه تاکسی اینترنتی است

معاون شهردار تهران افزود: این ایده شبیه کاری است که در تاکسیرانی اینترنتی انجام می‌شود. با این تفاوت که اتوبوس دنبال مسافر نمی‌رود، بلکه در ایستگاه خاص آن‌ها را سوار می‌کند. تعداد مسافر هم حداکثر باید به تعداد صندلی‌های اتوبوس یا مینی‌بوس باشد.

وی در پایان تصریح کرد:خطوط موجود اتوبوس‌رانی و صندلی‌ها هم متعلق به همه مردم است و هیچ‌کس حق ندارد چه با پول و چه بدون پول، صندلی اتوبوس‌های فعلی را رزرو یا اختصاصی کند.

خریدن صندلی اتوبوس ایده‌آل است ولی نمی‌شود اجرا کرد

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران امروز در جمع خبرنگاران درباره این موضوع گفت: خریدن صندلی اتوبوس در حال حاضر یک حرف انحرافی است و ایده‌الی است و ما در شرایط فعلی نمی‌توانیم درباره ایده‌آل‌ها صحبت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی طرح فروش صندلی اتوبوس شدنی نیست و زمانی باید این صحبت را انجام دهیم که 15 هزار اتوبوس در شهر تهران داشته باشیم.می‌شود تا 30 یا 40 سال آینده و زمانی که درآمدهای کشور به 30 هزار دلار رسید آن را اجرایی کنیم و اتوبوس‌ها هم باید نو باشند.

دولت به مشکلات حمل و نقل عمومی بی‌توجه بوده است

محمد علیخانی رئیس کمیسیون، عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگوبا خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، درباره حواشی و موضوع فروش صندلی اتوبوس‌های پایتخت گفت: مشکلات حمل و نقل عمومی کشور از جمله در تهران به درستی توسط دولت‌ها درک نشده و جدی نبوده است، بنابراین گمان می‌کنند که شهرداری‌ها با تمام مشکلات مالی، به تنهایی می‌توانند معضلات حمل و نقل عمومی را رفع کنند، در حالی که این چنیننیستندو طبق قانون، دولت‌ها تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند.

نیاز پایتخت به 3 هزار اتوبوس

وی تصریح کرد: پایتخت 3 هزار اتوبوس و 3 هزار واگن مترو نیاز دارد که بودجه‌ای بیش از 5 هزار میلیارد تومان می‌طلبد، چرا که قیمت هر اتوبوس میانگین 2 میلیارد تومان و هزینه خرید هر واگن حدود 17میلیاردتوماناست.

رئیس کمیسیون، عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه کل بودجه شهرداری تهران 18 هزار میلیارد تومان است که یک‌سوم آن به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته و بیش از این امکان‌پذیر نیست، گفت:‌البته اگر کل بودجه حمل و نقل عمومی را به شهرداری بدهند، باز هم مشکلات این حوزه برطرف نخواهد شد.

علیخانی تصریح کرد: انباشت مشکلات در زمان دولت‌های مختلف سبب بروز معضل در حمل و نقل عمومی شده است. خرید اتوبوسدر دورهشهردار بودن آقای قالیباف کم بود و در دو سال گذشته نیز تنها 13 اتوبوس دوکابین برای پایتخت خریداری شده است.

رئیس کمیسیون، عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد:‌ از عهده شهرداری خارج است که به تنهایی معضلات حمل و نقلی را حل کند. از طرفی به دلیل بحث تحریم‌ها، برای تأمین واگن مترو به مشکل برخورده‌ایم و علی‌رغم اینکه برنده مناقصه 630 واگن مترو مشخص شده، ولی معضلات بانکی و تحریم‌ها مانع از جابجایی پول در این زمینه است.

علیخانی گفت: از طرفی در مورد تولیدکننده‌های داخلی اتوبوس‌ نیز باشد توجه داشت که این شرکت‌ها توان تولید این حجم از اتوبوس را ندارند و باید موتور، گیربکس و ترمز اتوبوس را از خارج وارد کنند و تنها بدنه، شیشه و صندلی را در ایران می‌سازند. حتی روسیه هم در حال حاضر در تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی تهران بدقولی کرده است. لذا اینکه توقع داشته باشیم شهرداری همه مشکلات را حل کند اشتباه است.

با فروش صندلی توسط شهرداری مخالفم اما با فعالیت استارت آپ‌ها نه

رئیس کمیسیون، عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: روز گذشته من با آقای سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد خبر فروش صندلی اتوبوس صحبت کردم. ایشان این موضوع را یک برنامه استارت‌آپیدانسته و مشابهاسنپوتپسیاعلام کردند. سنندجی همچنین گفته است که شهرداری نمی‌خواهد این موضوع را اجرایی کند و بخش خصوصی قصد سرمایه‌گذاری داشته مانند دوچرخه‌های بی‌دود و شرکتاسنپ.

وی با تأکید بر اینکه من با فروش صندلی اتوبوس توسط شهرداری مخالفم گفت: البته شرکت های استارت‌آپیباید برنامه‌های خود را ارائه دهند تا ما آن را بررسی کنیم. من مخالف فعالیتاسنپوتپسینبودم و قبلاً هم اعلام کرده‌ایم که اینها باید ضوابط را رعایت کنند و تحت نظارت شهرداری باشند.

حمل و نقل عمومی چشم انتظار مساعدت‌های دولت

همزمان با گرانی بنزین مسافران حمل و نقل عمومی بر اساس اعلام مدیران شهری و شورای شهر افزایش 20 تا 30 درصدی داشته است. مشاهدات مردم، گزارشات و گلایه‌های آنها نیز مؤید همین موضوع است. مشکلی کمبود حمل و نقل و عمومی در حال حاضر بسیار نمود پیدا کرده و یا باید اتوبوس ها و واگن‌های جدید آید و یا راهکارهای دیگر اندیشیده شود. راهکارهایی که دردی از مشکلات مردم را دوا کند و چالش جدید به همراه نداشته باشد.

به گزارش فارس، برخی از مخاطبان«فارس من »نیز خواستار جلوگیری از فروش صندلی اتوبوس‌های شرکت واحد شده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: