tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
مخالفت سفیر آمریکا در آلمان با اجرایی شدن ساز و کار ویژه مالی؛
چندی پیش اروپایی‌ها بالاخره پس از ماه ها از خروج آمریکا از برجام، پس از اعلام تصمیم‌شان برای مقابله با تحریم‌های ثانویه آمریکا، سازوکار ویژه مالی خود برای تجارت با ایران موسوم به «اینستکس» را راه‌اندازی کردند. اما این امر تا کنون محقق نشد و برخلاف ادعاهای خود، زیر فشار آمریکا عملاً این توافق را معلق گذاشتند.

به گزارش هماپرس، برخی خبرگزاریها در شامگاه شنبه مدعی شدند بریتانیا، آلمان، و فرانسه سه کشور حاضر در توافق هسته‌ای برجام روز شنبه ۹ آبان با استقبال از پیوستن شش کشور اروپایی به سازوکار مالی موسوم به «اینستکس» برای تجارت با ایران، به تهران یادآوری کرده اند، آماده استفاده از سازوکارها در توافق هسته‌ای برای حل اختلافات هستند.

در این بیانیه که در وب سایت وزارت امور خارجه بریتانیا منتشر شده، آمده است، ما به عنوان سهامداران موسس ابزار حمایت از مبادلات تجاری (اینس‌تکس) از تصمیم کشورهای بلژیک، دانمارک، فنلاند، نروژ، هلند و سوئد برای پیوستن به اینستکس استقبال می‌کنیم.

بریتانیا، آلمان، و فرانسه در بیانیه خود تصریح کرده‌اند که پیوستن این شش کشور اروپایی به اینس‌تکس این سازوکار را بیشتر تقویت می‌کند و نشان‌دهنده تلاش‌های اروپاییها برای تسهیل تجارت مشروع اروپا و ایران است و همچنین «بیان روشنی از تعهد و پایبندی مداوم ما به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. »

این سه کشور اروپایی تاکید کرده اند: اجرای کامل و مؤثر برجام از اهمیت بالایی برخوردار است. ایران باید بدون تأخیر به اجرای تعهدات کامل خود در مورد برجام بازگردد.

اما ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان روز شنبه از پیوستن شش کشور اروپایی به سازوکار مالی موسوم به «اینس‌تکس» برای تجارت با ایران انتقاد کرده است.

ریچارد گرنل در توییتی نوشته است: «پیوستن کشورهای اروپایی به اینس‌تکس در بدترین زمان! چرا باید با‌ رژیمی تجارت کرد که مردم ایران را می کشد و اینترنت را قطع می‌کند؟ شما باید حامی حقوق بشر باشید و نه تجارت با ستمگران.»!

شایان ذکر است با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم های اقتصادی از سوی خزانه داری آمریکا که در طول تاریخ بی سابقه است، دولت ایران از دسترسی به منابع مالی برای خدمت به مردم و تأمین بودجه سلامت تا عمرانی در تنگنا قرار گرفته و از این فشار اقتصادی به عنوان تروریسم اقتصادی یاد می شود.

تنگناهای اقتصادی در دولت موجب شده تا مسیر تأمین بودجه برای کمک به مردم، از کنترل بازار و تورم گرفته تا تامین غذا و دارو با مشکلات بسیاری مواجه گردد. اصلاح قیمت بنزین و حامل های انرژی و همچنین افزایش مالیات از مسائلی بوده که دولت ایران، می کوشد از این طریق بر فشار اقتصادی آمریکا غلبه کند. چندی پیش با اصلاح نرخ بنزین و افزایش سه برابری این محصول استراتژیک، اعتراضات سراسری و همراه با نا آرامی ها در کشور رخ داد که نتیجه آن جان باختن تعداد زیادی از معترضان و نیروهای امنیتی بود.

در این شرایط، آمریکا توسط رسانه های دروغ پردازش، به حمایت از نا آرامیها و مردم ایران برخواست و شرایط ایران را طوری جلوه می داد که گویی هیچ دخالتی در کوچک شدن سفره های مردم، وضعیت حاد معیشتی و اقتصاد ملت ایران نداشته است.

نام:
ایمیل:
* نظر: