tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
توضیحات مسئولان درباره وضعیت اینترنت کشور:
به رغم آنکه برخی خدمات اینترنتی به واسطه اقدامات صورت گرفته در یکی دو روز اخیر دایر شده اند، کماکان دسترسی بسیاری از ایرانیان به اینترنت قطع است. موضوعی که سخنگوی دولت از برنامه‌ای ویژه برای رفع آن خبر می‌دهد، اما وزیر ارتباطات تاکید دارد که این گونه نیست!
به رغم آنکه برخی خدمات اینترنتی به واسطه اقدامات صورت گرفته در یکی دو روز اخیر دایر شده اند، کماکان دسترسی بسیاری از ایرانیان به اینترنت قطع است. موضوعی که سخنگوی دولت از برنامه‌ای ویژه برای رفع آن خبر می‌دهد، اما وزیر ارتباطات تاکید دارد که این گونه نیست.

به گزارش «تابناک»، پیش از ظهر امروز علی ربیعی، سخنگوی دولت در حاشیه یک مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالات خبرنگاران، از برنامه‌ای ویژه برای برقراری ارتباط اینترنتی در کشور خبر داد که ظاهرا یک پیش فرض اساسی دارد؛ «سو استفاده نشدن از آن»!


اینترنت استان به استان وصل می‌شود


ربیعی در این بارهگفت: «مشکلات برخی مشاغل اینترنتی و بانک‌ها را حل کردیم، اما هنوز مشکل برخی کار‌های دانشجویی و مشاغل دیگر باقی مانده است. باید همه بپذیریم در شرایطی که برخی به دنبال سوء استفاده هستند چنین تصمیمی از سوی دولت طبیعی است مثلا من خودم شاهد بودم که برخی در یکساعت در اصفهان و شیراز قصد حمله به دونقطه‌ای را داشتند که می‌توانست بخش اعظمی از موبایل‌های کشور را از کار بیندازد.»

با این توضیحات، وی برنامه دولت برای برقراری دوباره اتصال به اینترنت در کشور را این گونه تشریح کرد: «می‌پذیرم که با قطع اینترنت خیلی‌ها دچار سختی شده اند، اما نگرانی بزرگتر امنیت ملی کشور است که باید به آن توجه شود. در استان‌هایی که از اینترنت سوء استفاده صورت نمی‌گیرد استان به استان اینترنت آن‌ها وصل خواهد شد و به حالت طبیعی برمی گردد.»


باید زودتر قطع می‌شد


تقریبا هم زمان با سخنان سخنگوی دولت درباره قطع اینترنت کشور و برنامه اتصال دوباره آن، سخنگوی یکی دیگر از قوا هم درباره قطعی اینترنت در کشور توضیحاتی جالب توجه ارائه داد و تاکید کرد که این تصمیم را شورای عالی امنیت ملی اتخاذ کرده و ربطی به مجموعه ایشان یعنی قوه قضائیه نداشته است.

غلامحسین اسماعیلی که در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با اصحاب رسانه سخن می‌گفت،در این باره تاکید کرد: «تصمیم قطع اینترنت تصمیم قوه قضاییه نبود و تصمیم شورای عالی امنیت ملی بود. تصمیم گرفتند کاری انجام شود که از این مجرا به کشور آسیب وارد نشود؛ ما اعتقاد داریم باید این تصمیم زودتر گفته می‌شد و اطلاع دارم که به شرکت‌ها اینترنت داده می‌شود.»


منتظر مجوز وصل هستیم


مهم‌ترین توضیحات را البته آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داد که بار دیگر تاکید کرد اینترنت کشور دچار اختلال نشده «بلکه به‌دستور و تشخیص شورای امنیت کشور با ابلاغ به اپراتور‌ها قطع شده است.» توضیحاتی که در ادامه اش طرح ارائه شده توسط سخنگوی دولت درباره وصل استان به استان زیر سوال رفت چراکه آذری جهرمی تاکید کرد «از روز گذشته پیگیری‌های لازم در حال انجام است تا با عادی شدن شرایط، مجوز لازم صادر شود و شرکت‌ها مجدداً اینترنت را برقرار کنند.»

معنای سخنان وزیر چیزی نیست جز اینکه طرح وصل استان به استان و شرط بیان شده برای آن مطرح نیست. البته این تنها طرح و برنامه‌ای نیست که بیان می‌شود و وزیر تکذیبش می‌کند چراکه به تاکید این مقام مسئول، برخلاف ادعای برخی مقامات و کاربر‌های فراوانی که «اینترانت ملی» در این روز‌ها در کلام مسئولان یافته، «اینترنت داخلی معنا ندارد، بلکه یک عبارت کاریکاتور شده و بسیار غلط است، ما موضوعی به‌نام اینترنت ملی نداریم.»

نام:
ایمیل:
* نظر: