tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۱
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان:
نیشکر اهمیت خاصی در اشتغال و صنعت خوزستان دارد، ضربه زدن به اشتغال در خوزستان سبب بروز ناامنی های اجتماعی می شود.
هماپرس:

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: نیشکر یک کشت موقت نیست و اهمیت خاصی در اشتغال و صنعت خوزستان دارد. ضربه زدن به اشتغال در خوزستان سبب بروز ناامنی های اجتماعی می شود.

کیامرث حاجی زاده در جلسه ستاد خشکسالی خوزستان که با حضور مدیران شرکت توسعه نیشکر برگزار شد، اظهار کرد: گرفتن شغل از خانواده‌هایی که عمدتاً از طبقات پایین جامعه هستند و از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی امرار معاش می‌کنند، سبب بروز نارضایتی مردمی و اجتماعی می شود.

وی با اشاره به قطعی‌های مکرر آب در آغاز سال جدید، افزود: چند شهر از جمله هندیجان، اهواز ، باغملک و ایذه در ابتدای سال جدید با مشکل قطعی آبی مواجه شدند. در عین حال یک خشکسالی نیز که در طی 70 سال اخیر بی سابقه است، در پیش رو داریم که باید مدیریت شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه تعامل بین بخشی خوبی برای گذر از بحران آبی در خوزستان ایجاد شده است، گفت: تمام دستگاه‌ها در خوزستان این درد مشترک را درک کرده اند و اولویت ها را می دانند. اگر ما نتوانیم بحران های زیست محیطی را مدیریت کنیم برای ما به یک دشمن تبدیل می شود که نارضایتی های اجتماعی و مردمی را در پی خواهد داشت.

وی با تأکید بر تلاش برای حفظ امنیت در خوزستان، بیان کرد: برای برطرف کردن هرگونه مشکلی باید حفظ امنیت در استان در اولویت قرار بگیرد تا دستگاه ها و شرکت ها در امنیت کامل قادر به فعالیت باشند.

وی حفظ اشتغال را از مسائل ضروری در استان برشمرد و عنوان کرد: اشتغال موجود در استان نباید ضربه ببیند چون سبب بروز نارضایتی های مردمی می شود و مسائل امنیتی را ایجاد می کند.

حاجی زاده منابع آبی کشور را محدود دانست و گفت: باید به این موضوع توجه کنیم که در بالادست آبی وجود ندارد، چون اگر بالادست وضعیت خوبی داشت آب آن در سدها جاری می شد و شرایط خوزستان اینگونه نبود.

وی اظهار کرد: بحث آب یک موضوع ملی است و مربوط یک استان خاص نیست و همه باید برای گذر از این شرایط کمک کنیم، اگرچه استان خوزستان به خاطر موقعیت خاصی که در کشور دارد باید به صورت ویژه تری مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: علی رغم اینکه اولویت اول ما آب شرب است، اما در ستاد بحران و خشکسالی برای یکسری از کشت ها نیز اولویت قائل می شویم. همچنین باید به نیروگاه های برق آبی و پدیده ریزگردها نیز که در اثر کم آبی ایجاد می شود نیز توجه کنیم که البته برای مقابله با پدیده ریزگردها به سمت استفاده از زهاب های نیشکر حرکت کرده ایم و در حال حاضر به این زهاب ها نیاز داریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نیشکر یک کشت موقت نیست، تصریح کرد: نیشکر یک کشت 5 ساله و جزء کشت های دائم در استان خوزستان است و از این رو دارای اهمیت خاصی است. از سویی دیگر خانواده های زیادی در استان از این صنعت ارتزاق می کنند و بخشی از این خانواده ها نیز جزو طبقات آسیب پذیر جامعه محسوب می شوند.

حاجی زاده با بیان اینکه واقعا در خوزستان آب نیست، عنوان کرد: با توجه به تبخیری که بر اثر گرما در خوزستان وجود دارد، بارانی هم که باریده می شود تأثیر زیادی در افزایش منابع آبی ما ندارد. با توجه به بررسی های به عمل آمده میزان برقی که در ابتدای سال و در ایام نوروز در خوزستان به علت گرما مصرف شده است، نسبت به سال قبل با بیش از 52 درصد رشد مواجه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این وضعیت باید مدیریت شود ، گفت: 7 شرکت کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی صاحب نیروهای کاردان و متخصصی در حوزه کشاورزی و صنعت هستند و می دانند که آب نیست از این رو لازم است کشت های «غیرنیشکری» را تعطیل کنند.

وی با بیان اینکه توسعه نیشکر نیز میزان آب مصرفی را به سازمان آب و برق اعلام کند، بیان کرد: کشاورزان و مردم ولی نعمت ما هستند، باید سعی کنیم بحران های جامعه کشاورزان را حل کنیم و به وظیفه ی خود در ارتباط با مردم و ایجاد رضایت در آنها عمل کنیم. جایی که با اشتغال قابل توجهی از مردم سر و کار دارد و در امنیت جامعه نقش دارد، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

حاجی زاده افزود: لازم است تا کمیته ای تشکیل شود و آسیب های ناشی از کم آبی رودخانه ها در خوزستان را مورد بحث و بررسی قرار دهد و به ارائه راهکارهای لازم بپردازد. /فارس
نام:
ایمیل:
* نظر: