tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
به ابتكار سازمان پسماند شهرداري اهواز، هيات رييسه شوراي شهر اهواز از سازمان پسماند شهرداري مشهد، كارخانجات و خطوط پردازش، توليد برق و كمپوست اين شهر بازديد كردند.
 محمدرضا قنواتي مديرعامل سازمان پسماند شهرداري اهواز در اين خصوص گفت: با تاكيد و رهنمود كتانباف شهردار پر تلاش اهواز مبني بر استفاده از تجارب موفق كلانشهرها و ايجاد تحول و ساماندهي فعاليت هاي سازمان پسماند، هیات رییسه شورای شهر اهواز از کلانشهرهاي موفق در حوزه پسماند نظير اصفهان و كرمانشاه بازديد کرد و مستند سازي لازم در این زمینه انجام شد.

قنواتي افزود: با توجه به برگزاري جلسه هيات رييسه شوراهاي كلانشهرهای كشور در مشهد مقدس، پيشنهاد داديم كه اعضاي هيات زماني براي بازديد از اقدامات انجام شده در شهر مشهد اختصاص دهند كه با موافقت و استقبال اين عزيزان بازديد مزبور صورت گرفت.

قنواتي ادامه داد: در نتيجه اقداماتي كه در بیست روز گذشته از حضور در سازمان پسماند شهرداري اهواز انجام داده ايم به زودي استراتژي سازمان براي ساماندهي پسماند خشك، پسماند آلي و زايدات داراي ارزش حرارتي به شورا ارائه خواهد شد تا فعاليت هاي سازمان در تراز شهروندان اهوازي ارتقاء يابد.

مديرعامل سازمان پسماند شهرداري اهواز نیز در این رابطه گفت: چشم انداز و راهبرد قطعي سازمان، كاهش دفن پسماند شهر است و ميزان اين كاهش ارتباط مستقيمي با سرمايه گذاري در اين بخش و حمايت اعضاي شورا و مجموعه مديريتي در استان دارد.

قنواتي تصريح كرد: در اين بازديد به همراه هيات رييسه شوراي شهر اهواز، خطوط پردازش، كارخانجات توليد گرانوله، بازيافت كاغذ، بازيافت پلاستيك، كارخانه كمپوست، كارخانه بازيافت لاستيك، مجموعه توليد كود ورمي كمپوست، نيروگاه بيوگاز، كارخانه بازيافت زباله الكترونيك و مراكز مبادله و ماشين آلات بخش پسماند شهرداري مشهد مورد بررسي قرار گرفت.

قنواتي اظهار کرد: در ادامه اين بازديد، كارشناسان و مديران شهرداري مشهد توضيحات لازم را در خصوص اقدامات آينده سازمان پسماند مشهد مانند احداث زباله سوز، كارخانه بازيافت ضايعات ساختماني، سايت جديد و مجموعه صنعتي پذيرش و پردازش زباله واقع در منطقه ميامي ارائه دادند.

محمد رضا قنواتي با اشاره به تجربه مشهد در خصوص توليد برق با استفاده از كارخانه بيوگاز گفت: در حال انجام بررسي هاي لازم در خصوص استفاده از سايت برومي براي احداث كارخانه بيوگاز و استحصال گاز براي توليد برق هستيم.

مديرعامل سازمان پسماند شهرداري اهواز در پايان تصريح كرد: در نتيجه بازديدهاي صورت گرفته از تجارب موفق كلانشهرها، كارگروه هاي علمي تشكيل شده و پروژه هاي تحقيقاتي در حال اجرا، با هماهنگي کتانباف شهردار اهواز، چشم انداز سازمان پسماند تدوين، طراحي و براي تصويب به شوراي شهر اهواز و كارگروه پسماند استان ارائه مي شود تا براي اولين بار سند بالادستي پسماند اهواز، معيار عملكرد سازمان باشد.


جعفر فلسفي رييس شوراي اسلامي شهر اهواز در حاشيه بازديد از سازمان پسماند شهر مشهد و تاسيسات پردازش و بازيافت زباله اين شهر گفت: هدف از اين بازديد آشنايي با تجارب موفق در مديريت شهري كلانشهر مشهد بود كه توانسته است خدمات خوبي به سه ميليون نفر از شهروندان مشهد و بيش از بيست ميليون نفر زائر اين شهر ارايه کند.

فلسفي خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به اهميت مباحث زيست محيطي و صنعتي شدن شهرها، توجه به بازيافت، يكي از حلقه هاي مفقوده توسعه در جوامع شهري محسوب     مي شود.

وي افزود: پسماند مي تواند به عنوان ارزش افزوده و يك ثروت در مديريت شهري محسوب شود در حالي كه متاسفانه ميلياردها تومان براي هزينه هاي مربوط به دفع پسماند اختصاص داده مي شود.

فلسفي اضافه كرد: سازمان پسماند شهرداري اهواز بايد در دوره جديد با استفاده از تجارب موفق كلانشهرها و تحقيقات علمي و به كارگيري متخصصان و نخبگان ضمن جبران     عقب ماندگي هاي ساليان گذشته، چشم انداز آينده سازمان را با هدف كاهش حجم توليدي پسماند و بازيافت آن ترسيم کند تا اهواز در رديف شهرهاي زيست محيطي كشور قرار گيرد.
رييس شوراي شهر اهواز در ادامه با اشاره به بازديد انجام شده از تاسيسات سازمان پسماند شهرداري مشهد گفت: خطوط پردازش، فرآيند تفكيك از مبداء، كارخانه بيوگاز و صنايع جانبي و تكميلي احداث شده در سايت پسماند شهر مشهد را به دقت بررسي و ارزيابي کرديم.

فلسفي گفت: جلب سرمايه گذاري بخش خصوصي يكي از دلايل موفقيت اقدامات شهرداري مشهد در بخش پسماند است كه اميدواريم به عنوان الگويي مورد استفاده شهرداري اهواز باشد.

وي در پايان تصريح كرد: شوراي پنجم تلاش خواهد كرد بدون مسامحه از بهداشت و سلامت عمومي شهروندان اهوازي صيانت کند و يكي از نشانه هاي اين هدف، تلاش براي بازيافت پسماند شهر است كه البته فرهنگسازي و آموزش شهروندي پيش زمينه هاي حركت دراین بخش هستند.


مهران باباپور نايب رييس شوراي شهر اهواز در حاشيه بازديد از سازمان پسماند شهرداري مشهد گفت: با هماهنگي و همراهي مديرعامل سازمان پسماند شهرداري زيرساخت ها، تاسيسات و كارخانجات بخش پسماند شهرداري مشهد مورد بازديد و بررسي قرار گرفت كه نتايج ارزشمندي داشت.

باباپور اضافه كرد: شهر مشهد با مديريت صحيح و استفاده از آخرين پيشرفت هاي دنيا در بخش پسماند، موفقيت هايي كسب كرده و البته در قسمت هايي هم چالش هايي داشته كه بايد همه اين موارد به دقت مورد ارزيابي قرار گيرد.

نايب رييس شوراي شهر اهواز افزود: وظيفه ذاتي و اوليه شهرداري ها، جمع آوري و فراهم آوردن شرايطي براي بازگرداندن اين زباله به طبيعت است به گونه اي كه مشكلات زيست محيطي ايجاد نكند.

باباپور به توليد روزانه ٨٠٠ تا ١٠٠٠تن زباله در شهر اهواز اشاره كرد و توضيح داد: در شرايط فعلي و خوش بينانه تنها سه درصد از پسماند شهر اهواز بازيافت مي شود كه در مقايسه با كلانشهرهايي مثل اصفهان و مشهد، جايگاه مناسبي نداريم

نايب رييس شوراي شهر اهواز خواستار سرمايه گذاري در بخش خطوط پردازش و صنايع تبديلي مربوط به پسماند شهر اهواز شد و گفت: در دوره جديد بايد شاهد تلاش براي كاهش دفن پسماند در شهر اهواز باشيم چرا كه بسياري از شهرهاي كشور توانسته اند با توجه به بحث تفكيك از مبداء و احداث كارخانجات پردازش، تا ٥٠ درصد از حجم پسماند دفني خود را كاهش دهند كه يك هدف قابل دستيابي براي اهواز است.

باباپور اظهار داشت: جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي، جلب مشاركت شهروندان و راه اندازي صنايع تبديلي از امتيازات سازمان پسماند شهرداري مشهد بود كه بايد توسط مديران شهري اهواز مورد توجه واقع شود.
مهران باباپور در پايان خاطر نشان کرد: با همه توان خود از هر اقدامي كه باعث صيانت از حقوق شهروندان به ويژه حقوق زيست محيطي آنها باشد، پشتيباني و حمايت مي كنيم.

محمد هادي قنوات عضو شوراي شهر اهواز نيز در حاشيه بازديد از سازمان پسماند شهرداري مشهد گفت: توجه به بايسته ها و الزامات محيط زيستي، زيرساخت توسعه در هر شهري است و متاسفانه شهر اهواز در اين بخش عقب ماندگي محسوسي نسبت به ساير كلانشهرها دارد و اين شايسته شهري كه يكي از دروازه هاي ورود صنعت و تكنولوژي به كشور بوده ، نيست.

قنوات افزود: اهواز يكي از شهرهاي آلوده كشور محسوب مي شود كه در نتيجه آلودگي ناشي از فعاليت صدها فلر نفتي، صنايع نيشكر و در مجاورت كانون ريزگردها بودن، شرايط زندگي معمولي براي شهروندان آن بسيار بحراني و سخت شده است.

این عضو شورای شهر خروج و مهاجرت روزافزون نخبگان از اهواز را يكي از تبعات مشكلات زيست محيطي اهواز دانست و ادامه داد: بايد مديريت شهري با همه توان اقدامات لازم را براي دستيابي به توسعه پايدار منطبق با آموزه هاي محيط زيستي صورت دهد و اگر با وجود این شرایط خاص، شهرداري يك معاونت به نام معاونت محيط زيست تاسيس کند، امري بجا و لازم است.

قنوات در خصوص بازديد صورت گرفته از تاسيسات سازمان پسماند شهرداري مشهد گفت: صنايع تبديلي صنعت بازيافت مي تواند نقش مهمي در اشتغالزايي و درآمدزايي داشته باشد و نقطه قوت سازمان پسماند مشهد در همين بخش بود.

عضو هيات رييسه شوراي شهر اهواز در پايان تصريح كرد: شوراي پنجم عزم خود را براي رفع مشكلات زيست محيطي در حوزه پسماند شهر اهواز جزم كرده است و اين بازديد در همين راستا صورت گرفته است.


اسكندر لطفعلي زاده عضو شوراي شهر اهواز در حاشيه بازديد هيات رييسه شورا از سازمان پسماند شهرداري مشهد گفت: در اين بازديد نكات مهمي مورد توجه قرار گرفت و اميدوارم با همتي كه در دوره جديد مديريت سازمان پسماند شهرداري اهواز مي بينم به زودي شاهد اجراي اقدامات موفق شهرداري هاي كشور در حوزه پسماند، در شهر اهواز باشيم.

لطفعلي زاده اضافه كرد: شهرداري مشهد توانسته است معضل توليد روزانه ١٥ هزار تن ضايعات و نخاله هاي ساختماني را كه در كلانشهرها يك چالش است به خوبي مديريت و به يك درآمد پايدار تبديل كند و براي بازيافت آن هم در حال احداث يك كارخانه سيصد هزار تني است كه بايد اين اقدامات الگويي براي شهر اهواز باشد.

وی با اشاره به جمع آوري روزانه ٢٥٠٠ تا ٣٠٠٠ تن زباله در شهر مشهد، خاطرنشان كرد: شهرداري مشهد توانسته با احداث نيروگاه بيوگاز، حدود ٦٦٠ كيلو وات برق از زباله توليد كند و قرارداد خريد اين برق را با توانير منعقد کند كه يك موفقيت بزرگ است.

عضو هيات رييسه شوراي شهر اهواز تصريح كرد: وضعيت فعلي نحوه دفن و بازيافت پسماند در شهر اهواز بايد منطبق با آخرين پيشرفت هاي روز در كشور و دنيا اصلاح شود.

لطفعلي زاده در پايان گفت: اميدواريم اين بازديدها در نهايت به تدوين سند توسعه شهر اهواز در بخش پسماند ختم شود تا شهروندان اهوازي در پايان دوره پنجم شورا، شاهد همتراز شدن اهواز در اين بخش با ساير كلانشهرها باشند.


محمد رضا ایزدی عضو شوراي شهر اهواز نيز در حاشيه بازديد از مجموعه اقدامات مديريت شهري مشهد در حوزه پسماند، گفت: به نمايندگي از مردم شريف اهواز اين وظيفه را داريم كه در هر نقطه اي از كشور عزيزمان، موفقيتي در مديريت شهري وجود دارد نسبت به مستندسازي و بررسي آن اقدام كنيم و اين بازديد با چنين هدفي صورت گرفته است.

ايزدي یادآور شد: در دوره جديد مديريت سازمان پسماند اين انتظار وجود دارد كه برنامه ريزي لازم براي ايجاد زيرساخت ها و تحول در بخش پسماند شهر اهواز صورت گيرد زیرا وضعيت موجود كه به دليل كم كاري هاي گذشته است مورد تاييد نيست.
.
عضو شوراي شهر اهواز با اعلام حمايت از اقدامات علمي و عملي كه بهداشت محيطي و سلامت شهروندان را تامين می كند، تصريح كرد: سازمان پسماند شهرداري مشهد توانسته با مديريت مناسب، رقم بودجه ٩٥ ميليارد توماني را محقق سازد كه اگر اين بودجه را با وضعيت شهر اهواز در اين بخش مقايسه كنيم مي توانيم علل ناكامي شهر اهواز را در بهبود بازيافت پسماند، تحليل كنيم.

ايزدي توضيح داد: سازمان پسماند شهرداري مشهد، تعامل گسترده اي با آژانس همكاري هاي بين المللي ژاپن (جايكا) داشته است و توانسته دانش فني ژاپن را در شهر مشهد پياده سازي كند و انتظار ما از مديرعامل سازمان پسماند شهرداري اهواز استفاده از اين راهكار علمي است.

محمد رضا ايزدي عضو شوراي شهر اهواز كه از تاسيسات سازمان پسماند شهرداري مشهد بازديد مي كرد، گفت: اين بازديد، ابتكار خوبي از سوي سازمان پسماند شهرداري اهواز بود كه بايد توسط ساير سازمان هاي شهرداري الگوسازي شود.

ايزدي در پايان خاطرنشان کرد: سازمان پسماند شهرداري مشهد با برگزاري جشنواره ملي طلاي كثيف كه در بخش هاي مختلف هنري و فرهنگي، باعث جلب مشاركت نخبگان در امر مهم فرهنگ سازي شده است، گام بلندي در تبيين اهميت بازيافت زباله برداشته است كه اميدواريم اين قبيل تجارب موفق، مورد توجه مديران شهري در اهواز باشد.

عبدالزهرا سنواتي دیگر عضو شوراي اسلامي شهر اهواز نيز در حاشيه بازديد از سازمان پسماند شهرداري مشهد گفت: از ابتداي ورود به شوراي پنجم، دغدغه مسايل محيط زيستي را داشته ام چرا كه معتقدم در شهرها بايد شعار زمين پاك را محقق كنيم.

عضو شوراي شهر اهواز ادامه داد: وقتي تجارب شهرهايي مثل مشهد، اصفهان و كرمانشاه را كه در زمينه بازيافت زباله، موفقيت هايي كسب كرده اند را مرور كنيم، مي بينيم كه هر يك از اين شهرها توانسته اند بين ١٠ تا ١٤ درصد زباله خشك شهروندان را در يك بازه زماني ٢٠ ساله از مبداء تفكيك كنند.

سنواتي توضيح داد: بنابراين موثرترين راهكار در موضوع بازيافت پسماند استفاده از فرهنگ و هنر و گروه هاي مردم نهاد و علما و نخبگان است.

سنواتي با اشاره به بازديد صورت گرفته از سازمان پسماند شهرداري مشهد گفت: شهر اهواز در نقطه اي ايستاده است كه نبايد با آزمون و خطا كارها را پيش ببرد، در حالي كه      مي تواند با استفاده از تجارب موفق، عقب ماندگي خود را جبران كند و هدف از اين بازديد هم همین موضوع است.

سنواتي در پايان گفت: شوراي شهر از اقداماتي كه ضامن سلامت شهروندان اهوازي است به ويژه در حوزه پسماند، حمايت مي كند و آمادگي دارد بسته هاي تشويقي براي شهرونداني كه در موضوع تفكيك از مبداء زباله با مديريت شهري همكاري مي کنند، تصويب كند.

نام:
ایمیل:
* نظر: