tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۹
سجاد پورسلطان
بسمه تعالی
انتخابات شورای شهر اهواز:
نگاه از چپ!

اشاره:
پرونده انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اهواز با همه حواشی قبل و بعد از برگزاری ، بویژه نحوه شمارش و اعلام آراء در حال بسته شدن است اما پرتوهای پر حرارت این حواشی، تنور مباحثات سیاسی را چنان داغ کرده که گویا هنوز فرصت پرداختن به متن بجای حاشیه بدست نیامده و برخی افراد ، خصوصا در اردوگاه اصلاح طلبان ، با بهانه قرار دادن تخلفات رخ داده در جریان برگزاری ، سعی در کم رنگ کردن خطای تحلیل یا عملکرد غلط خود دارند.به اعتقاد بسیاری از ناظرین حتی اگر فرایند شمارش آراء با این حجم از اشکالات مواجه نبود باز هم اصلاح طلبان توفیق چندانی در این دوره از انتخابات نداشتند .
نگارنده سعی دارد با نگاهی غیرجانبدارانه مبتنی بر آمار و داده های مستدل و مستند وجه مغفول مباحثات سیاسی این روزهای خوزستان ، یعنی تحلیل گذشته برای موفقیت در آینده بجای مچ گیری و تسویه حساب های باندی و جناحی را در سطور پیش رو به نمایش بگذارد با این پیش فرض که درصورت دقیق بودن گزارشات تخلفات ، این شرایط _ با تقریب بالایی _ برای همه کاندیداها از اقوام مختلف یکسان بوده است. چه آنکه در حال حاضر بسیاری از کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات ، عمدتا از دو قوم بزرگ استان ، معتقدند آراء آنها توسط عوامل اجرایی انتخابات به نفع کاندیداهای دیگر نادیده و یا مصادره شده است.
لذا در بررسی ها ، شرایط موجود برای همه کاندیداها از اقوام مختلف یکسان لحاظ میگردد .

آنالیز آماری انتخابات پنجمین دوره شورای شهر در اهواز

1- در روز 29 اردیبهشت در اهواز ، مجموع افراد واجد شرایط رای دادن در انتخابات شورای شهر اهواز 800 هزار نفر بوده است که از این میزان ، براساس تعرفه های مصرف شده ، 542380 نفر در انتخابات ریاست جمهوری و 497711 نفر در انتخابات شورای شهر شرکت کرده اند. بر پایه این داده ها ، نرخ مشارکت مردم اهواز در انتخابات ریاست جمهوری 62/34 درصد و نرخ مشارکت مردم اهواز در انتخابات شورای شهر 62/21 درصد بوده است .

2- باتوجه به اینکه هرکدام از افراد شرکت کننده در انتخابات شورای شهر اهواز مجاز به نوشتن نام 13 نفر در تعرفه رای خود بوده ، علی القاعده می بایست مجموع آراء ممکنه برای این میزان تعرفه چیزی در حدود 6470243 میلیون نفر/رای باشد اما با نگاهی به مجموع آراء هر 600 کاندیدای حاضر در عرصه ، در می یابیم که این عدد چیزی در حدود2/1 میلیون نفر/رای است.
یعنی نرخ واقعی مشارکت شهروندان اهوازی در پنجمین انتخابات شورای شهر در حدود 32/86 درصد است.
هماره گفته شده است که توفیق اصولگرایان، در عدم حضور موثر مردم پای صندوق های رای رقم میخورد.نتیجه انتخابات اخیر شورای اسلامی شهر اهواز موید این گفته است.البته رای شهروندان به هر میزان و به هر کاندیدایی محترم است اما در حضور لیستی و کیفی شهروندان شاید نتیجه متفاوت از این بود.

3- این اختلاف چشمگیر (حدودا 4/3 میلیون نفر/رای) ، بین 6/4 میلیون نفر/رای ممکن و 2/1 میلیون نفر/رای ماخوذه ، بیانگر است که اکثریت شهروندان اهوازی بطور متوسط به نگاشتن نام 4/2 نفر در تعرفه های خود بسنده و از فرصت خود برای تحریر نام 8/8 نفر دیگر استفاده نکرده اند. به بیانی ساده، بطور قطع اکثریت شهروندان اهوازی در این دوره از انتخابات غیر لیستی رای داده اند.
سند دیگر این ادعا مشاهدات مجریان برگزاری انتخابات و شمارش آراء از تعرفه های موجود در صندوق ها است : فراوانی تعرفه های تک رای یا حداکثر فراکسیون های سه نفره .

4- علل عدم استقبال مردم اهواز از لیست های مختلف قومی و سیاسی را می توان در سردرگمی آنان توسط گروههای مرجع سیاسی _ قومی جستجو کرد.
کثرت کاندیداها ، لیست های متعدد با کمترین همپوشانی با پشتیبانی موثرین و متنفذینی که هرکدام محور و مرجع بخشی از طیف متناظر سیاسی – قومی خود بودند ، عملا مردم را دچار ابهام و سردرگمی نمود به نحوی که مردم مشخصا از هیچکدام از لیست ها یا متنفذین تبعیت نکردند. شاید ماحصل این وضعیت آن بود که وزن لیدرهای سیاسی _ قومی که در بستن لیست ها دخالت داشتند به روشنی مشخص شد. به یقین می توان گفت دیگر امروز هیچ یک از این افراد نمیتواند خود را محل رجوع یا نماینده تام الاختیار قومیت و یا جناح سیاسی خاص بنامد و یا ادعا کند از طرف آن قوم یا جناح نمایندگی تام دارد. رفتار و جهت رای مردم خلاف این مدعاست.

5- "نه" بزرگ مردم در انتخابات شورای شهر اهواز به قیمومیت و پدرسالاری افراد موید این گفته است که نوجوانان و جوانان دیروز ، امروز بزرگ شده اند و دوران پدرخواندگی و تبعیت بی چون و چرا بسر آمده است.
این نوجوانان و جوانان اکنون به مرز پختگی و تعقل رسیده و خود جریان ساز هستند. راه تعامل با این قشر صاحب ایده و تفکر ،نه رفتارهای حذفی و نه برخورد از موضع بالا، بلکه برخورد اقناعی از موضع برابر، با پایبندی به روشهای دموکراتیک _ نه صرفا در حرف که در عمل _ است.

6- پیام دیگر این انتخابات برای اصلاح طلبان اهواز اهمیت با هم بودن است.
هرگاه با هم بوده اند فتوحات پی در پی داشته اند و هرگاه جدا از هم بوده اند شکست از پی شکست.
باید برای حفظ وحدت بین گروه های اصلاح طلب در برخی مفاهیم بازنگری کرد. روحیه ایثار و از خودگذشتگی و نیز ترجیح منافع کلی بر منافع شخصی در بین افراد تقویت شود و با افرادی که وحدت اصلاح طلبان را قربانی مطامع و منافع شخصی یا گروهی خود می کنند برخورد بدون اغماض صورت پذیرد.

7- قدر مسلم ، مرجع راهبری اصلاح طلبان در استان خوزستان در حال تغییر است. ناکامی های متعدد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی که منجر به راهیابی 15 نماینده غیراصلاح طلب به مجلس شد، بی تاثیری آنان در موضوع انتخاب استاندار ، در کنار ناکامی اخیر اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر و موفقیت دستکم 5 کاندیدای جمنا ، لزوم پوست اندازی در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی اصلاح طلبان و راه اندازی ساختاری به معنی واقعی کلمه دموکراتیک برای هم افزایی احزاب و موثرین اصلاحات را نمایان می کند.اصلاح طلبان خوزستان دیگر از تصمیمات یک حلقه خاص با ظاهر شورایی و دموکراتیک و باطن انحصارطلبانه و پدرسالارانه تبعیت نمی کنند.

8- جریان اصلاحات در استان برای گزینش های آتی خود می بایست یکبار برای همیشه بین مدل های صرفا قومی یا رجحان تخصص، شایستگی و اصالت اصلاح طلبی بر مناسبات قومی یکی را انتخاب کنند.

9- پیام دیگر رای شهروندان اهوازی در 29 اردیبهشت ماه ، تبعیت نکردن از منطق لیدرهای قومی و سیاسی و طراحان لیست های مختلف عددی و ... است.
مدل منتخب مردم در این انتخابات 3+5+5 و یا بعبارتی 5 عرب و 8 غیرعرب است که نشان میدهد طراحان لیست های عددی در تشخیص بافت جمعیتی شهر اهواز و تفاوت آن با انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 در شهرستان اهواز دچار خطای فاحش بوده اند.مردم اهواز به توازنی منطقی بین همه اقوام و طوایف خوزستانی رای داده اند و برتری جویی نکرده اند.رای مردم را ببینیم و بجای فرافکنی یا بهانه جویی ، گذشته را چراغ راه آینده خود قرار بدهیم.

سجاد پورسلطان
عضو شورای مرکزی و رییس شاخه جوانان حزب اعتمادملی خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر: