tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
هادی حق شناس در گفت و گو با خرداد:
درحالی که یارانه در شرایط کنونی چیزی حدود 40 هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه برمی دارد و دولت حقیقتاً توان پرداخت آن را ندارد عده ای از سه برابر شدن این رقم حرف می زنند. سه برابر شدن یعنی رقمی در حدود 120 هزارمیلیارد تومان و این برای کشوری که در شرایط کنونی40 هزارمیلیارد تومان درآمد ندارد، غیر قابل تحقق است و تنها در صورتی امکان تحقق پیدا می کند که منابع درآمدی جدیدی برای دولت ایجاد شود.
هماپرس؛

پریا مهرآبادی: «قابل توجه مخالفان برجام و آن هایی که امروز به دنبال منبع درآمد جدیدی هستند، باید گفت که امروز که برجام به فرجام رسیده و چیزی حدود 2.5میلیون بشکه صادرات نفت صورت می پذیرد، هنوز دچار کسری بودجه هستیم چه برسد آن روزی که صادرات نفت در رقم ناچیزی انجام می شده است.» این را هادی حق شناس، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت وگو با خردادنیوز و در پاسخ به کاندیدهایی می گوید که با شعارهایی نظیر افزایش سه برابری یارانه به دنبال جذب آرای دهک های پایین جامعه هستند. در ادامه گفت و گوی ما با این کارشناس اقتصادی را می خوانید.

امروز دیده شده که برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری وعده های اعطای پول در قالب های مختلف را به مردم مطرح می کنند، طرح این موضوع چه کمکی به کسی که قرار است در جایگاه ریاست جمهوری به حل مشکلات کشور بپردازد، می کند؟

واقعیت این است که هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری در مبارزات انتخاباتی در تلاش اند تا حداکثر آرا را کسب کنند. در همین راستا گفتنی است که دهک های پایین درآمدی با شعارهای معیشتی و دهک های بالا نیز با شعارهای بهبود کسب و کار به یک کاندیدا و جریان سیاسی خاص جذب می شوند. به این معنا که دهک های پایین درآمدی به شعارهای مرتبط با معیشت، اشتغال و نیازهای اولیه توجه می کنند و در نقطه مقابل آن ها دهک های بالای درآمدی مفاهیم مربوط به کسب و کار، روابط تجاری مناسب، نظام مالیات و غیره را برای گزینش فرد رئیس جمهوری، مد نظر قرار می دهند. بنابراین اگر دیده می شود که برخی از کاندیداها شعارهای متمرکز بر مسکن، یارانه، اشتغال، کاهش نرخ تورم و ضریب جینی را ارائه می دهند، به این دلیل است که آن ها دهک های پایین جامعه را هدف قرار داده اند وشعارهایی متنوع برای تغییر و تحول در این زمینه ها را مطرح می کنند.
این دست شعارها بیشتر یاداور ایام انتخابات 84 و شعارهای محمود احمدی نژاد است که خود را از جنس مردم می دانست اما درنهایت عملکرد او کاملا برای مردم روشن شد. در این دوره این قرابت از چه شرایطی در آینده خبر می دهد؟

آن چه اهمیت دارد این است که باید دید آیا این برنامه ها و شعار ها قابل تحقق است یا خیر ؟ و اگر قابلیت تحقق دارند لزوماً با چه برنامه ای و بر مبنای چه هدفی دنبال می شوند؟ در دولت قبلی هم شعار داده می شد که قرار است نرخ بیکاری به صفر برسد و ده ها هتل پنج ستاره ساخته شود تا جذب گردشگر خارجی میسر شود اما آن چه در صحنه عمل اتفاق افتاد فقط ضرر بود.

کاندیداها در جریان انتخابات شعارهایی ارائه دهند که قابلیت تحقق دارد. درحالی که یارانه در شرایط کنونی چیزی حدود 40 هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه برمی دارد و دولت حقیقتاً توان پرداخت آن را ندارد عده ای از سه برابر شدن این رقم حرف می زنند. سه برابر شدن یعنی رقمی در حدود 120 هزارمیلیارد تومان و این برای کشوری که در شرایط کنونی40 هزارمیلیارد تومان درآمد ندارد، غیر قابل تحقق است و تنها در صورتی امکان تحقق پیدا می کند که منابع درآمدی جدیدی برای دولت ایجاد شود.
از چه راهی ؟

منابع درآمدی دولت یا از طریق مالیات و یا فروش نفت تأمین می شود که منابع جدید درآمدی برای تأمین 120 هزار میلیارد تومان از این دو طریق قابل تحقق نیست و منبع جدید هم در کوتاه مدت به تناسب ظرفیت اقتصادی کشور ایجاد نمی شود و البته تحقق آن در بلند مدت نیاز به برنامه دارد.

نگاه هایی که در همین مسیر روی برجام نهفته است در چه مسیری معنا می شود ؟

برجام واقعیتی است که آن طور که از فضای انتخاباتی کشور برمی آید؛ همه موافق آن هستند و فقط این گونه تبلیغ می کنند که چرا دستاوردهای آن زیادتر از اینی که هست، نیست. در پاسخ به این افراد باید گفت شما که به دنبال افزایش یارانه ها هستید باید بدانید که اگر برجام نبود بیشتر از 200 هزار بشکه توانای صادرات نفت نداشتیم و قابل توجه مخالفان برجام و آن هایی که امروز به دنبال منبع درآمد جدیدی هستند باید گفت که امروز که برجام به فرجام رسیده و چیزی حدود 2.5 میلیون بشکه نفت صادرات نفت صورت می پذیرد، هنوز دچار کسری بودجه هستیم چه برسد آن روزی که صادرات نفت در رقم ناچیزی بوده است. بنابراین خوب است که دستاوردهای دولت هم در هیاهوی انتخاباتی از سوی کسانی که نمی خواهند آن ها را ببینید، مورد توجه قرار گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: