tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
مصاحبه مهندس خادمی با رادیو سهام؛
در یک سال گذشته با بیش از ۲۰ موسسه بیمه اعتبار صادراتی وبانک مذاکره داشته ایم و تقریبا در حدود ۵۰ میلیارد دلار منابع مالی در قالب فاینانس در دست مذاکره است که احتمال داده می شود طی سال ۱۳۹۶این مذاکرات عملیاتی شود.
هماپرس :

به گزارش رادیوسهام ، روش و شیوه تأمین مالی و تهیه بودجه اجرایی لازم برای انجام پروژه های کلان در حوزه های مختلف و بهره برداری از محصولات و خدمات حاصل از آن، همواره به عنوان یکی از مهم ترین چالش های پیش روی دولت ها مطرح بوده است.

در حال حاضر نه تنها کشورهای در حال توسعه، بلکه کشورهای توسعه یافته نیز در مسیر پیشرفت اقتصادی با مسائل تازه ای روبرو می شوند که راه حل آنها، تنها با ابزارهای نظری و عملی نو میسر است. یکی از جدیدترین و مؤثرترین ابزارهای اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی است که گذشته از تأمین سرمایه، عامل تعیین کننده نرخ رشد اقتصادی برای آینده نیز به شمار می آید. در همین مورد گفتگویی با هدایت الله خادمی، نماینده مجلس دهم و عضو کمیسیون انرژی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

نقش برجام را در جذب منابع مالی خارجی چطور ارزیابی می کنید؟

یکی از اقدامات وزارت اقتصاد پس از برجام مذاکره با بیش از ۱۵ بانک و موسسات بیمه اعتبار صادراتی در جهت تأمین مالی پروژههای کلان کشور بوده است. از این رو طبق گزارش سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران پس از به نتیجه رسیدن پرونده هسته ای ایران، حدود ۵۰ میلیارد دلار تدارک منابع مالی خارجی در قالب فاینانس وام با کشورهای متعددی مذاکره انجام شد که احتمال می رود این مذاکرات عملیاتی شود. البته همان طور که می دانیم اگرچه با بدعهدی طرف مقابل آثار برجام آن طور که باید و شاید فرصت ظهور و بروز نیافت، اما باید به زانوهای خود اتکا کنیم و به موازات این مذاکرات کار خود را با قدرت جلو ببریم. امیدوارم در ماه های آتی و با تعهداتی که طرف مقابل پیش از این به ما داده است شاهد جذب هرچه بیشتر سرمایه های خارجی باشیم.

یکی از مهم ترین روش های تامین مالی خارجی، گرفتن وام در قالب فاینانس است. مهمترین مزایای این روش را در چه می بینید؟

برای انجام و اتمام بسیاری از پروژه ها نیاز به وام خارجی است. کشورهای زیادی در دنیا به دنبال این وام ها هستند و از طرف دیگر کشورهای دیگر مترصد پرداخت این وام ها و گرفتن سود آن هستند. بازار ایران هم بازار خوب و امنی است و خارجی ها به راحتی می توانند به بازار ما اعتماد کنند. از مزایای فاینانس می توان به ورود منابع مالی جدید و مجازی برای پروژه ها، عدم لحاظ ریسک سرمایه گذاری، شناخت کامل نحوه اجرای پروژه، کنترل کامل و متمرکز فنی و پرداخت هزینه های پروژه و توسعه بازار سرمایه اشاره کرد.

پس از برجام، وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیش از ۱۵ بانک و موسسات بیمه صادراتی اعتباری وارد مذاکره شد و طبق آمار ۵۰ میلیارد دلار تدارک منابع مالی خارجی در قالب فاینانس وام با کشورهای مختلف مذاکره صورت گرفت و احتمال این می رود که در سال ۹۶ این مذاکرات عملیاتی شود. عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی را چطور می بینید؟

انتظار بیش از این بود که البته طرف آمریکایی و اروپایی قواعد بازی را به هم زدند و آن طور که توافق شد، عمل نکردند. از لحظه ای که مذاکره صورت می گیرد تا به عمل برسد کلی کار و زمان می برد. ان شاالله در سال ۹۶ که امیدوارم سال سختی برای کشور نباشد، این مذاکرات رنگ و بوی عملیاتی به خود گیرد و فاینانس های خوبی برای اتمام پروژه های کشور جذب شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: