tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس به مناسبت روز جهانی زن:
رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی معتقد است، زنانی که در دستگاه‎های مختلف کار می‎کنند؛ باید بتوانند از نظر شغلی ارتقاء پیدا کنند. در حال حاضر شرایط به گونه‎ای است که زنان توانمند در شغل‎های مختلف به رده‎های بالا نمی‎رسند. در برنامه ششم توسعه این مساله مورد توجه قرار گرفته است.
هماپرس؛

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی معتقد است، زنانی که در دستگاه‎های مختلف کار می‎کنند؛ باید بتوانند از نظر شغلی ارتقاء پیدا کنند. در حال حاضر شرایط به گونه‎ای است که زنان توانمند در شغل‎های مختلف به رده‎های بالا نمی‎رسند. در برنامه ششم توسعه این مساله مورد توجه قرار گرفته است.

در جامعه مردسالاری مثل ایران، خلاء برابری جنسی به خوبی حس می‎شود. این نابرابری‎ها نه تنها عرصه را برای حضور موثر زنان در جامعه تنگ کرده است بلکه راه را برای ارائه خدمات لازم و کافی به زنان نیازمند مانند بی خانمان‎ها و کارتن‎خواب‎ها، معتادان متجاهر، زنان بی‎سرپرست و بدسرپرست و زنان سرپرست خانوار می‎بندد.

با وجود اقدامات مثبتی که اعضای فراکسیون زنان مجلس دهم در خصوص توانمندسازی زنان انجام داده‎اند هنوز زنان جامعه در زمینه‎های مختلف مانند اشتغال، مسائل اقتصادی، حضور در جامعه و... مشکلات جدی دارند که به گفته اعضای فراکسیون زنان راهکارهایی برای حل این مشکلات در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است.

پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس اسلامی به بهانه 8 مارس در خصوص جایگاه زنان در برنامه ششم توسعه گفت: ما سعی کردیم در برنامه ششم توسعه مشکلات زنان را جای دهیم. سه بند 116 ،117 و 118 به صورت اختصاصی در برنامه ششم توسعه به زنان پرداخته و بخش‎هایی از ماده 95 و 109 هم مختص زنان است.

سلحشوری توضیح داد: در ماده 116 بحث عدالت جنسی گنجانده شده است. رویکرد این بوده است که از تمام پتانسیل‎ها در اقصی‎نقاط کشور و در همه زمینه‎های شغلی، تحصیلی، ورزشی، هنری و ... استفاده شود.

این نماینده مجلس افزود: نکته دوم درباره زنانی است که در دستگاه‎های مختلف مشغول به کار هستند. این زنان باید بتوانند از نظر شغلی ارتقاء پیدا کنند . در حال حاضر شرایط به گونه است که زنان توانمند در شغل‎های مختلف به رده‎های بالا نمی‎رسند. در برنامه ششم توسعه این مساله مطرح شده است.

سلحشوری گفت: مساله بعدی نظارت، پایش، ارزیابی و سیاست‎گذاری در حوزه‎های مختلف زنان است. باید بر روند کار تمام ارگان‎هایی که برای زنان کار می‎کنند نظارت شود. باید بر بحث اشتغال زنان در کشور، شغل‎های زودبازده، مشاغل خانگی و... نظارت شود.

او در خصوص فرهنگ‎سازی گفت: برای ما بحث مشاوره بسیار مهم است، چرا که کاهش آمار طلاق برایمان خیلی مهم است. اکثر این طلاق‎ها به این علت رخ می‎دهد که جوانان مهارت‎های زندگی را یاد نگرفته‎اند. باید آموزش مهارت‎های زندگی در مدارس انجام شود. باید در این خصوص مشاوره‎هایی در دبیرستان‎ها انجام شود.

سلحشوری گفت: برای رفع مشکلات زنان تلاش‎های دیگری هم شده است که نمایندگان مجلس نپذیرفتند. مثلا بازنشستگی زنان که در مجلس پذیرفته نشد. با وجود همه این تلاش‎ها کارهای نکرده زیادی در حوزه زنان چه در موقیت اجرایی و چه قانون‎گذاری وجود دارد.

او با اشاره به اینکه بخش های مختلف مربوط به زنان در جامعه کارشان را درست انجام نداده‎اند، بیان کرد: ما مشکل اجرا داریم، قانونی که نوشته می‎شود به اجرا درآمدنش هم مهم است. مسلما وجود یک سامان‎سرا برای 2 هزار زن بی‎خانمان در تهران کافی نیست. باید از شورای شهر و شهرداری پرسید که چرا در این خصوص اقدامی نشده است. شهرداری باید پاسخگوی این باشد که چرا بی‎خانمان‎ها تنها یک سامان‎سرا در کلانشهر تهران دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر: