tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۵
دکتر غلام‌رضا شریعتی، استاندار خوزستان در گفت‌وگو با ستاره صبح
در یک دوره زمانی 3-5سال جلوی منشا داخلی ریزگردها را می‌گیریم

صادق قیصری:سال‌هاست که ابرِ گرد و خاک در آسمان خوزستان وجود دارد، و زندگی را در این استان مختل کرده‌ است. حجم ذرات معلق در هوا به غلظت باور نکردنی 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب رسید. بیش از ده سال از ظهور این ریزگردها می‌گذرد. آلودگی هوا تأثیر بدی بر وضعیت سلامتی اهالی استان گذاشته است. دکترکاوه جاسب، رئیس تنها بیمارستان درمان سرطان خوزستان در گفت‌وگو با مهر از 500 برابر شدن درصد مراجعین مردم به این بیمارستان طی 5سال گذشته خبر می‌دهد. نمایندگان استان هم از تمایل 70 درصدی مردم خوزستان برای مهاجرت می‌گویند. منشأ ریزگردها به خشکی تالاب‌های کشورهای همسایه از جمله عراق و عربستان و همچنین خشک شدن تالاب های داخلی باز‌می‌گردد. با سدسازی‌های بی‌رویه در همه دولت‌ها و از بین رفتن تالاب‌هایی چون «هورالعظیم» بر حجم ریزگرد‌ها اضافه شده است. درمورد آخرین وضعیت این استان و بحران ریزگردها با دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت‌وگویی انجام داده ایم که در پی می‌خوانید:

جناب استاندار درمورد وضع رسیدگی به معضل گرد و غبار بی‌سابقه در خوزستان توضیح ‌دهید، و از اقداماتی که در این مورد انجام شده است، بگویید؟

نهادهای زیادی بسیج و کارگروه‌هایی برای حل این مشکل در میدان هستند. عملیات اجرایی مهار مشکل آغاز شده است و بی وقفه تلاش می‌کنیم. قبلا هم برای رفع مشکل ریزگردها برنامه ریزی شد، ولی این برنامه‌ها اکنون حالت عملیاتی به خود گرفته‌اند. «کمیته مبارزه با ریزگردها» و کمیته نظارت بر عمل این کمیته نیز تشکیل شده و به‌طور شبانه‌روز فعال است.

این روزها شاهد هستیم که بحران ریزگردها ابعاد ملی پیدا کرده است. آیا تشکیل کمیته مبارزه با ریزگردها مشکل را برطرف خواهد کرد؟

برای آن بخش از مشکل که ریشه داخلی دارد قرار است 35هزار هکتار از اراضی منشا گرد و غبار ایمن سازی شود و پس از آن100هزارهکتار دیگر و درمرحله بعدی350هزار هکتار از اراضی که منشا گردوغبارند، با کاشت نهال بیابان‌زدایی می‌شود.

استانداری خوزستان در مرکز امور مبارزه با حل بحران است. آیا رایزنی با کشورهای همسایه برای حل آن بخش از ریزگردها که ریشه خارجی دارد، صورت گرفته است یا خیر؟

معاون اول و رئیس سازمان محیط زیست این امر را در دستور کار قرار داده‌اند و درحال انجام این رایزنی‌هستند.البته به دلیل وجود درگیری در عراق حل مشکل دشوار می‌باشد ولی تلاش بی‌وقفه ادامه دارد.

به نظر شما مشکل ریزگردها چه زمانی برطرف خواهد شد؟

در 8ماه آینده، یعنی تا آبان 96، حدود 35هزار هکتار از اراضی استان که منشا تولید ریزگردها هستند را از طریق کاشت نهال ، مالچ پاشی و...ایمن سازی خواهیم کرد.پس از آن 100 هزار هکتار و بعد از آن 350هزار هکتار اراضی استان باید از طریق کاشت نهال، مالچ پاشی و.. ایمن سازی شوند تا جلوی ریزگردها گرفته شود. اگر این برنامه‌ها به خوبی پیش برود، در یک برنامه 3تا5ساله کانون های داخلی ریزگرد مهار خواهند شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: