tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
بازتاب گسترده جایزه اسکار فیلم «فروشنده»
فرهادی اکنون در کنار کارگردانان خارجی مشهوری مانند فدریکو فلینی، اینگمار برگمن و ویتوروی دسیکا قرار گرفته است./فیلم‌های فرهادی ملموس و باورپذیر هستند در حالی که رسانه ملی در ایران تمام جنبه‌های زندگی واقعی شهروندان را کنار گذاشته و به همین‌خاطر نمی‌تواند با ایرانیان ارتباط برقرار کند./فرهادی سبب شد تا نگاه بین‌المللی نسبت به ایران مثبت‌تر شود/ تندروها در ایران نیز مخالف فرهادی هستند و می‌گویند او تصویری غیر‌منصفانه و تاریکی از ایران را به تصویر می‌کشد/هنر می‌تواند ممنوعیت‌ها و دیوارهای محدود‌کننده را در هم بکشند/امیدواریم اسکار نویدبخش صلح و تفاهم بین ملت‌ها باشد.
هماپرس؛
برنده شدن فیلم «فروشنده» به کارگردانی «اصغر فرهادی» نه تنها در رسانه‌های داخلی که در روزنامه‌های خارجی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است.

به گزارش هماپرس؛ روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» با اشاره به این‌که اصغر فرهادی در اعتراض به فرمان ضدمهاجرتی ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا، در مراسم اسکار شرکت نکرده است، می‌نویسد: «در کشوری که رسانه‌های خبری تحت کنترل هستند، فرهادی از وضعیت طبقه متوسط معمولی ایران می‌گوید. او یکی از معدود کارگردان‌های ایرانی است که با زبانی ساده زندگی روزمره ایرانیان را توصیف می‌کند و به تصویر می‌کشد. یک فیلمساز مستند می‌گوید که داستان فیلم فروشنده روایت طبقه متوسط ایران است. فرهادی با زبان خود صحبت می‌کند و تنش موجود در زندگی روزمره و تجربیاتش از زندگی در میان طبقه متوسط ایرانی را به مخاطب انتقال می‌دهد. به همین دلیل است که او طرفداران زیادی در ایران دارد.»

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که این اولین جایزه اسکار فرهادی نبود چرا که او در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز برنده جایزه بهترین فیلم خارجی برای «جدایی نادر از سیمین» شد. این روزنامه اشاره می‌کند که او اکنون در کنار کارگردانان خارجی مشهوری مانند فدریکو فلینی، اینگمار برگمن و ویتوروی دسیکا قرار گرفته است.

نیویورک‌تایمز در ادامه اشاره می‌کند که بسیاری از ایرانیان از شنیدن خبر برنده‌شدن فیلم فروشنده در اسکار خوشحال شدند. این جایزه منبعی برای افتخار همه ایرانیان بود. فرهادی در فیلم‌هایش تم‌های مرتبط با جامعه شهری در زندگی روزمره از جمله طلاق، مهاجرت، خشونت خانگی و دروغ‌های کوچک اما مخرب برای کل زندگی را نشان می‌دهد و در مقابل برخی قوانین و محدودیت‌ها را نیز به تصویر می‌کشد.

فرهادی در این فیلم تعاملی درخشانی با نمایشنامه مرگ یک فروشنده نوشته آرتور میلر داشته است. یک مفسر سینمایی به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «این فیلم درباره دو مضمون اعتماد و افتخار است. درباره خشونت علیه زنان در جامعه‌ای مردسالار، درباره مسائل مرتبط به ازدواج است و در نهایت درباره خشونتی پنهان در طبقه متوسط.

نیویورک‌تایمز نظر شهروندان ایرانی را نیز در این‌باره جویا شده است. صبا ۲۶ ساله می‌گوید که نمی‌توان تلویزیون ایران را با فرهادی مقایسه کرد. او می‌گوید فیلم‌های فرهادی ملموس و باورپذیر هستند در حالی که رسانه ملی در ایران تمام جنبه‌های زندگی واقعی شهروندان را کنار گذاشته و به همین‌خاطر نمی‌تواند با ایرانیان ارتباط برقرار کند.

نیویورک‌تایمز در ادامه اشاره می‌کند که تندروها در ایران نیز مخالف فرهادی هستند و می‌گویند او تصویری غیر‌منصفانه و تاریکی از ایران را به تصویر می‌کشد.

یک فروشنده ۴۳ ساله می‌گوید که ترامپ و تندروها در ایران هر دو از دست فرهادی عصبانی هستند. او می‌گوید: «فرهادی درباره ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا صحبت کرد؛ چیزی که ترامپ آن را دوست ندارد. بیانیه او را نیز خانمی خواند که روسری بر سر نداشت و این تندروها در ایران را ناراحت کرده است.»

نیویویرک‌تایمز اشاره می‌کند که بسیاری از ایرانیان بدین‌خاطر خوشحال هستند که فرهادی سبب شد تا نگاه بین‌المللی نسبت به ایران مثبت‌تر شود.

دیگر روزنامه امریکایی، «لس‌آنجلس‌تایمز» نیز در گزارشی اشاره کرده که پیروزی فرهادی فرصتی را برای ایران به منظور حمله به ترامپ فراهم کرده است. این روزنامه می‌نویسد: «این مراسم بیش از جنبه سینمایی‌اش، به اعتراضی نسبت به سیاست‌های مهاجرتی ترامپ تبدیل شد. ایران، اکنون با پیروزی فیلم فرهادی در اسکار توانسته از آن به نفع خود بهره‌برداری کند و موضع اخلاقی آمریکا را به چالش بکشد. ظریف وزیر امور خارجه ایران با افتخار از فیلم «فروشنده» یاد کرد. رسانه‌های تندرو ایران اما پوشش اندکی را به اخبار اسکار اختصاص دادند. بسیاری از ایرانیان اما از طریق رسانه‌های احتماعی این موضوع را دنبال کردند همانند سال ۲۰۱۲ میلادی زمانی که «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه اسکار شده بودو»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد:«برای بسیاری از ایرانیان که با حسی آمیخته از ترس و تحقیر به سخنان ترامپ واکنش نشان دادند، موفقیت فرهادی یک لحظه‌ای مغتنم برای جشن گرفتن بود. یک تاجر ۶۵ ساله در تهران می‌گوید که جایزه اسکار برای فروشنده نشان داد که جهان هنر فراتر از مرزهای ساخته شده توسط انسان‌هاست و تاکید فیلم فرهادی نیز بر انسانیت بود. او گفت که این فیلم نشان داد هنر می‌تواند ممنوعیت‌ها و دیوارهای محدود‌کننده را در هم بکشند. او می‌گوید امیدوارم اسکار نویدبخش صلح و تفاهم بین ملت‌ها باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: