tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
عبداله سامری، نماینده مردم خرمشهر در انتقاد به پروژه‌های آبی:
عبدالله سامری درباره تاثیر سدسازی‌های بی‌رویه در سال‌های اخیر در خوزستان گفت: در طول سال‌های گذشته سدسازی‌هایی انجام شده و تاکنون ادامه داشته است
نماینده مردم خرمشهر در انتقاد به پروژه‌های آبی:
انتقال آب خیانت به ایران است

 نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه‌ روز به روز مرگ شادگان، خرمشهر، آبادان، اهواز، سوسنگرد و حتی شهرهای شمالی این استان را می‌بینیم. دولت باید فکری برای خوزستان کند. امیدواریم که در دولت تدبیر و امید هر آنچه که دولت‌ گذشته به بار آورده است را درمان کند.
عبدالله سامری درباره تاثیر سدسازی‌های بی‌رویه در سال‌های اخیر در خوزستان گفت: در طول سال‌های گذشته سدسازی‌هایی انجام شده و تاکنون ادامه داشته است. نمایندگان وقت هم نظراتی را به دولت گذشته داده بودند که این سدها در آینده برای مردم معضل خواهدشد. اما این معضل تنها از نظر کمبود آب نیست. امروز شاهد نابودی خوزستان از نظر زیست محیطی توسط سدهایی هستیم که در دولت‌های قبل زده شد. او با اشاره به تعطیلی مدارس و ادارات روز گذشته در این استان گفت: در شرایط فعلی هیچ هواپیمایی پرواز نمی‌کند و شرایط زندگی به طور کلی مختل شده‌است. این شرایط بر چه اساسی به وجود آمده‌‌است؟ براساس عدم کارشناسی در احداث سدها. سد کرخه نمونه‌ای است که به تبع آن تالاب‌ها خشک شده‌اند و براثر خشکی این تالاب‌ها با وزش هر بادی، گرد و خاکها در هوا پخش می‌شود.
این نماینده تاکید کرد: این سدها باید از بین بروند. بارها کارشناسان بر این موضوع تاکید کردند اما من نمی‌دانم مسئولان دنبال چه‌چیزی هستند. سخنان وزیر نیرو به‌گونه‌ای است که هر شنونده‌ای که در جریان ماجرا نباشد، فکر می‌کند چه کار بزرگی برای خوزستان انجام می‌شود ولی خوزستان سال‌های سال است که کشته شده‌. این خطه از بین رفته است و شاهد این هستیم که خوزستان چه در زمینه کشاورزی و چه در زمینه محیط ‌زیست و چه در روند زندگی عادی مردم به آخرین لحظات عمر خود رسیده‌اند.
سامری افزود: سدها باید خراب شوند چرا که آقایان با سدسازی دست به اکوسیستم طبیعی این کشور زده‌اند. افرادی که پای حکم احداث سد را امضا کردند یا برای انتقال آب از خوزستان به استان‌های دیگر برنامه‌ریزی کردند، از خوزستان سو‌ءاستفاده کردند تا در دولت‌ها به جایی برسند. فردی که در دولت قبل وزیر بوده برای اینکه پرونده مثبتی برای استان خود به وجود آورد از فرصت‌های موجود استفاده کرده و به جای اینکه شرایط کل کشور را در نظر بگیرند صرفا به حل مقطعی مشکلات استان خود پرداخته‌ است. تمام این اقدامات نابودی خوزستان را به همراه داشته است. البته این مسئله صرفا برای خوزستان نیست و حتی استان‌هایی مانند کهکیلویه و بویراحمد نیز با بحران‌های زیست محیطی ناشی از انتقال آب روبه‌رو هستند. او با بیان اینکه اقدامات سال‌های گذشته خیانت و اجحاف به مردم خوزستان بود، گفت: یکی از دلایل انتقال آب به اصفهان وجود صنایع سنگین در این استان است و برخی با خودشیرینی در دولت قبل برای آنکه خود را به مردم اصفهان یا کرمان ثابت کنند چنین اقدامات خلاف زیست محیطی را انجام داده‌اند. این کارها خیانت به ایران اسلامی است. این نماینده مجلس با اشاره به انتقال آب سرچشمه‌های کارون به سایر استان‌ها گفت: صنایعی مانند فولاد نیاز به آب فراوان دارد و به جای اینکه این کارخانجات در کنار دریا ساخته شود، در اصفهان ساخته می‌شود که برای تامین آب، هزینه‌های گزافی از بیت‌المال صرف شود و آب سرشاخه‌های رودخانه‌های ایران را برای این صنایع هدر دهند. در حالی که آب این سرشاخه ها بایستی مورد استفاده کشاورزی قرار گیرد. سامری با اشاره به برخی اخبار درباره پایان ذخایر آبی برخی شهرها و روستاهای این استان گفت: ذخایر آبی به پایان نرسیده ‌‌است بلکه حق آبه‌ای که باید از آب پشت سدها به استان خوزستان تعلق گیرد، نمی‌دهند. درشرایط بحرانی یا زمانی که نمایندگان از وزیر نیرو در این زمینه سوال می‌کنند، بلافاصله حق آبه را باز می‌کنند ولی وقتی که آب از آب گذشت، شرایط به وضع قبلی خود بازمی‌گردد و بازهم حق آبه خوزستان کم می‌شود. او با بیان اینکه حق آبه تالاب‌های شادگان و هورالعظیم داده نمی‌شود، افزود: تا نمایندگان شروع به اعتراض می‌کنند آب را رها می‌کنند ولی بعد از مدتی فراموش می‌شود. با کاهش آب، کشاورزی در سوسنگرد، هویزه و خرمشهر از بین می‌رود. نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه‌ روز به روز مرگ شادگان، خرمشهر، آبادان، اهواز، سوسنگرد و حتی شهرهای شمالی این استان را می‌بینیم. دولت باید فکری برای خوزستان کند. امیدواریم که در دولت تدبیر و امید هر آنچه که دولت‌ گذشته به بار آورده است را درمان کند. با این حال دولت هیچ خروجی برای معضل زیست محیطی خوزستان نداشته یا خروجی مثبتی را شاهد نبوده‌ایم. او با اشاره به جلسه های فوری روز‌های گذشته جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری گفت: این جلسات خروجی مشخصی ندارد. آیا این جلسه‌ها می‌توانند وضعیت را از این حالت خارج کنند؟ مسئولان آمار می‌دهند ولی ما این آمارها را قبول نداریم. اگر دولت به مطالبات مردم پاسخ قانع کننده‌ای ندهد، ما به مردم اطلاع خواهیم داد و این امر یقینا در شرایط انتخابات تاثیر خواهد گذاشت.
نام:
ایمیل:
* نظر: