tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۸
نایب رییس فراکیسون امید مجلس شورای اسلامی به تشریح علت تهیه طرح تامین امنیت مراسم رسمی و عرفی با قید فوریت پرداخت و گفت: هدف از این طرح جلوگیری از افراد خودسری است که فراقانونی مراسم رسمی را برهم می‌زنند.

هماپرس؛

به گزارش هماپرس به نقل از ایلنا، عبدالکریم حسین‌زاده با اشاره به برخی انتقادها به طرح دوفوریتی «تامین برگزاری امنیت مراسم رسمی، عرفی و معمولی» اعلام کرد: بی‌حرمتی‌هایی که در سخنرانی‌ها و مراسم رسمی به مرحوم آیت‌الله هاشمی، سیدحسن خمینی و دیگر بزرگان صورت گرفت هرگز از حافظه تاریخی مردم ایران پاک نمی‌شود و این درحالی است که این افراد خودسر در حرم معصومه (س) علیه آقای لاریجانی رییس‌مجلس نیز دست به بی‌حرمتی زدند و به علی مطهری در شیراز حمله کردند.

حراست از آز‌ادی بیان نیازمند ابزار اجرایی است

او با بیان این‌که شاخصه قانون اساسی توجه به آزادی بیان است، گفت: حفاظت و حراست از آزادی بیان نیازمند ابزار اجرایی و امکاناتی است و به‌ لحاظ اجرایی قادر به حفاظت و حراست از این آزادی‌ها باشد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تفاوتی میان این‌ که سخنران یک مراسم اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا وجود ندارد. فرقی ندارد سخنران این مراسم رییس مجمع تشخیص مصحلت، رییس مجلس شورای اسلامی، نوه و یادگار حضرت امام خمینی (ره)، یک نماینده مجلس، یک استاد دانشگاه یا یک دانشجو و یا یک شهروند عادی باشد؛ هرجا در این پهنه سرزمینی سخنرانی رسمی وجود داشته باشد و برای برگزاری آن مجوز رسمی صادر شده باشد، باید امنیت آن تامین شود.

لزوم مقابله با جریان‌های خودسر برهم‌زننده مراسم رسمی

او خاطرنشان کرد: درصورتی که عده‌ای بخواهند دربرابر تریبون‌های رسمی یا سخن ملت در هر لباس و جایگاه و منزلتی به‌صورت خودسر بایستند، باید ابزار اجرایی وجود داشته باشد که بتوان با این اقدامات خلاف قانون برخورد کرد تا امکان و شرایط آزادی بیان فراهم شود.

هدف از این طرح جلوگیری از افراد خودسری است که فراقانونی مراسم رسمی را برهم می‌زنند

نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نکته حائز اهمیت این‌که به همان میزانی که آزادی بیان سخنور و سخنران ضروری است، پرسشگران نیز باید از آزادی بیان برخوردار باشند و تنها موضوع و هدف این طرح جلوگیری از افراد خودسری بود که به‌صورت فراقانونی در برابر مراسم رسمی و سخنرانی شخصیت‌ها و حتی دانشجویان می‌ایستادند.

پس از تصویب فوریت، طرح برای چکش‌کاری به کمیسیون می‌رود

او با بیان این‌که قطعاً‌ این طرح نقاط ضعفی دارد، گفت: نکته حائز اهمیت این است که بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، ابتدا باید فوریت این طرح در صحن به تصویب برسد و پس از تصویب فوریت، به کمیسیون مربوطه می‌رود و پس از چکش‌کاری و برطرف کردن نقاط ضعف، مجدد برای شور درباره کلیات و جزئیات به صحن علنی بازمی‌گردد.

نباید اجازه دهیم در کشوری که مدعی مردم‌سالاری دینی است، خودسرها مانع از سخنرانی شوند

حسین‌زاده تصریح کرد: مردم مطمئن باشند این طرح برای ارتقای سطح آزادی بیان تهیه و تدوین شده و قطعاً نقاط ضعف آن پیش از تصویب و نهایی شدن برطرف می‌شود اما نباید اجازه دهیم در کشوری که مدعی مردم‌سالاری دینی و دموکراسی است و معتقدیم موافق و مخالف باید مورد احترام قرار گیرند، افراد خودسر نه با پرسش‌گری، بلکه با روش‌های افراطی و غیرانسانی جلوی سخنران را بگیرند.

انتقاد از پرتاب مهر به لاریجانی و حمله به تاکسی مطهری

او یادآور شد:‌ فراموش نکنید آقای لاریجانی در حرم حضرت معصومه (س) با مُهر مورد محبت قرار گرفت و آقای مطهری نیز در شیراز به بدترین شکل ممکن در تاکسی مورد حمله قرار گرفت و باید با این رویکردهای غلط برخورد شود. برخورد با چنین رویکردهای نادرستی، نیازمند ابزار قانونی است.

علت تهیه طرح تامین امنیت با قید فوریت

نایب رییس فراکسیون مجلس در پاسخ به سوالی درباره علت طرح این موضوع با قید دوفوریت گفت: این طرح در حدود دو، سه ماه پیش تهیه شد و در زمانی بود که هر روز خبر از لغو یک سخنرانی منتشر می‌شود و سخنرنان در لباس‌های مختلف روحانی، غیرروحانی، نماینده مجلس، استاد دانشگاه و شهروند عادی مورد بی‌حرمتی قرار می‌گرفتند و علت تهیه این طرح با قید دوفوری تشدید این برخوردها در آن برهه زمانی بود.

او همچنین با اشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات خاطرنشان کرد: تنها جریان حاضر در انتخابات اصلاحات نیست و به هر حال اصولگرایان نیز در این ایام برنامه‌ها و مراسم فراوانی برگزار می‌کنند که لازم است امنیت آن‌ها نیز تامین شود و در عرضه گفتمان‌شان آزاد بوده و شرایط و محیط پیرامونی برای ابراز نظر آن‌ها نیز مهیا و فراهم باشد.

اصلاح‌طلبان هرگز مراسم اصولگرایان را برهم نزدند

نماینده اصلاح‌طلب مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نکته حائز اهمیت این است که مراسم دوستان اصولگرا به شکلی که مراسم اصلاح‌طلبان برهم زده می‌شود، با مشکل روبرو نشده و این‌چنین دچار تنش نشده و حتی اگر برگزاری مراسم اصولگرایان با انتقادی ازسوی دانشجویان روبرو شده، با درخواست نوبت و رعایت شرایط آزادی بیان و صرفاً‌ درحد طرح سوال بوده و هرگز درجهت برهم زدن این مراسم به‌صورت خشونت‌آمیز اقدام نشده است؛ چرا که شان نظام و قانون اساسی ما که ما حصل خون شهدا است، زیرسوال می‌برد.

ایرادهای طرح تامین امنیت مراسم را اصلاح می‌کنیم

نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره بخشی از این طرح که تلویحاً «طرح سوال را مصداق اقدام مجرمانه درجهت ایجاد تشنج در مراسم» در نظر گرفته، خاطرنشان کرد: آن‌چنان که گفتیم این طرح اولیه است و قطعاً همه این موارد اصلاح می‌شود. این وحی منزل نیست که بگوییم فاقد ایراد است، قطعاً‌ ایرادهایی وجود دارد اما تمامی این موارد مرتفع می‌شود.

شرط اساسی آزادی بیان آزادی سخنران و پرسشگر است

او یادآور شد: شرط اساسی آزادی بیان این است که فرد در سخنوری آزاد باشد و طرف مقابل در پرسشگری. این‌که مسئولان نظام مورد پرسشگری قرار گیرند، حق تمامی شهروندان است و هدف از این طرح صرفاً جلوگیری از ساختارهای فراقانونی که محافل دانشجویی و سخنرانی‌های رسمی را برهم‌می‌زند.

حسین‌زاده در پایان تصریح کرد: شک نکنید ایرادهای وارد به این طرح را براساس همین انتقادهایی که مطرح شده، رفع می‌کنیم و درصورتی که ظرفیت نقد و پرسشگری نداشتیم، امروز این چنین درباره این طرح صحبت نمی‌کردیم و معتقدیم انتقادهایی که مطرح شده، به‌ویژه آن‌چه درباره حق پرسشگری مطرح شده، وارد است و قطعاً‌ این ایرادها را برطرف می‌کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: