tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۲
مهندس هدایت اله خادمی، نماينده مردم ايذه وباغملک در گفت‌وگو با«قانون»:
خطر ريزگرد ها و خشكي تالاب ها و از بين رفتن نخل ها، از خطراتي است كه استان را به صورت جدي آزار مي دهد. كم آبي از ديگر مشكلات خوزستان است. در حال حاضر آب بسياري از شهر‌ها با تانكر تامين مي شود. توجه به خوزستان دير شده، زمان جنگ آسيب ديد و بعد از آن نيز توجهي به اين استان نشد.
به گزارش هماپرس مهندس هدایت اله خادمی، نماينده مردم ايذه وباغملک در گفت‌وگو با«قانون»:

خوزستان سال ها و دهه‌هاست كه با معضلات و مشكلات مي‌جنگد ولي در هفته گذشته شايد سخت‌ترين روزهاي پساانقلاب را به خود ديد. اين چند روز، مردم خطه جنوب، از امكانات اوليه زندگي اعم از برق و آب محروم بوده و مشخص نيست چرا كسي به مشكلات اين مردم مرزي توجهي نمي‌كند. خوزستان سنگر اول در حملات و بمب باران هاي بي‌رحمانه عراق بود. اما به نظر، ظلم‌هاي صدام پايان تلخي‌هاي مردم اين استان نيست و بي تفاوتي‌ها و بها ندادن هاي امروز مسئولان ما به مردم غيور اين استان، داغي‌عظيم است.براي اطلاع از وضعيت مردم اين بخش از كشور به سراغ هدايت ا... خادمي، نماينده ايذه و باغملک و عضو كميسيون انرژي رفتيم. وي به عنوان نماينده يكي از شهر‌هاي واقع در اين استان در گفت و گو با«قانون» به شرح اتفاقات رخ داده در خوزستان ودلايل ضعف هاي مديريتي پرداخت كه در ادامه، مشروح اين گفت‌وگو را پي‌مي‌گيريم.

آخرين وضعيت استان خوزستان چگونه است؟

وضعيت آب و هواي استان به صورت عادي برگشته است، اما به طور قطع، اين موضوع ناپايدار است. بايد در طول سال هاي گذشته اقداماتي انجام مي‌شد و هيچ اقدامي صورت نگرفت و باعث شد به وضعيت بحراني برسيم. در حال حاضر در شرايط بحراني قرار گرفته ايم و ضرر زياد مالي در طي اين پنج روز به كشور وارد و در اين پنج روز، نفت كمتري توليد شد. از طرفي اين اتفاقات، موجب مي‌شود به آبروي كشور خدشه وارد شود. خوزستان پايتخت نفتي ايران است و استان مرزي به شمار مي رود كه بروز چنين حوادثي در آن بدون شك بازخورد منفي در سطح بين المللي به همراه خواهد داشت و ناتواني مسئولان را نشان مي دهد.

در حال حاضر مهم‌ترين خطراتي كه استان خوزستان را تهديد مي كند چيست؟‌

خطر ريزگرد ها و خشكي تالاب ها و از بين رفتن نخل ها، از خطراتي است كه استان را به صورت جدي آزار مي دهد. كم آبي از ديگر مشكلات خوزستان است. در حال حاضر آب بسياري از شهر‌ها با تانكر تامين مي شود. توجه به خوزستان دير شده، زمان جنگ آسيب ديد و بعد از آن نيز توجهي به اين استان نشد.

منبع مشكلات كجاست؟

مقر ها و ايستگاه هاي برق رساني بايد با روال مشخص و با برنامه از پيش تعيين شده مورد بررسي قرار گيرند و در كنار اين موضوع استان خوزستان، نيازمند ايستگاه هاي پوشيده است كه اجازه نفوذ گرد و غبار به داخل سيستم برقي را ندهد. شست و شوهاي مورد نياز به صورت سالانه صورت نگرفته و در حال حاضر مسئولان مي‌گويند امكانات كل كشور را بايد در خوزستان مستقر كرد تا بتوانند اين مشكل را حل كنند. مشكل ما اين است كه در كشور، كساني كه شايسته كار هستند، برسركار نيستند. در دنيا، كساني كه توانايي انجام كار را ندارند وارد ميدان نمي‌شوند، اما در كشور ما اين گونه نيست و وزراي با سنين بالا و بدون تحرك وارد ميدان مي‌شوند كه نمي توانند مديريت خوبي داشته باشند. امروزه شرايط دنيا فرق كرده و شكل مديريت نيز عوض شده است. ما مي‌خواهيم كشورمان را با مديريت به شيوه پنجاه سال قبل، مانند صنعت روز دنيا اداره كنيم كه نتيجه آن همان چيزي مي شود كه مي بينيد. دومين دارنده گاز جهان و سومين دارنده نفت جهان با هشتاد ميليون جمعيت، با بيكاري دست و پنجه نرم مي‌كند. كشور ما مانند يك پدر ثروتمندي مي ماند كه فرزندان او هيچ هنري ندارند و فقط مي توانند دارايي پدر را بفروشند و زندگي كنند و در نهايت بيچاره شوند. اگر يك كار اساسي براي خوزستان صورت نگيرد، در آينده، ديگر شاهد بحران چهار پنج روز نخواهيم بود و ممكن است حل بحران و قطعي هاي آب و برق چند ماه به طول بينجامد. 200 كيلومتر از رودخانه كارون از شهرستان ايذه مي گذرد،ولي مطمئن باشيد در اين تابستان، اين شهر 15 تا 20 ساعت مشكل قطعي آب و برق خواهد داشت. مسئولان وزارت نيرو با وجود علم بر اين موضوع هيچ برنامه اي براي حل اين مشكل ندارند. در حال حاضر، آب كارون را از ايذه به استان هاي نورچشمي مي برند و معلوم نيست تا چه زماني اين عدم توازن توسعه و ميلي فكركردن و ملي نينديشيدن مسئولان ادامه خواهد داشت.

️دلايل مظلوميت استان خوزستان چيست و چرا با وجود روي كار آمدن دولت هاي مختلف، باز نیز توجه ويژه‌اي به اين استان نشد؟

استان خوزستان، يكي از ثروتمندترين استان‌هاي كشور بود، كنسولگري‌ها و سفارتخانه هاي زيادي در آن وجود داشت، شهرهاي كوچك اين استان نيز براي خود فرودگاه داشتند. هشت سال در جنگ تحميلي، صدام خوزستان و ساير استان ها را بمب باران كرد، در طول اين هشت سال با وجود جنگ اما باز نیز به لطف دلار هفت تومان، برخي استان ها توانستند با توجه به شرايط، زير‌ساخت هاي خود را تا حدودي حفظ كنند. اما در جنگ، خوزستان تخريب شد و بعد از جنگ نيز اين استان را رها كردند. فكر مي كردند اين استان براي كشورهاي همسايه است و شايد هر لحظه در آن جنگ اتفاق بيفتد و هزينه هاي صورت گرفته از بين برود. مگر استاني كه هشت سال بمب باران شود، چند سال مي تواند بدون رسيدگي باقي بماند. مسئولان دولتي اين روزها مانند دهه هاي شصت و هفتاد، ملي فكر نمي كنند. در حال حاضر مسئولان، از رييس جمهور تا وزرا همه به فكر استان هاي خودشان هستند و بودجه برخي استان ها 300 در‌صد افزايش اما بودجه خوزستان نسبت به سال 89 بيست درصد كاهش داشته است.

مردم در تجمعات‌شان به چه چيزي اعتراض داشتند؟

اعتراضات مردمي، پنج روز در مقابل استانداري وجود داشت. مردم ما مردم ولايتمداري هستند و به آرامي اعتراض‌شان را به گوش مسئولان استان و شهرشان رساندند و به خانه هاي خود بازگشتند. بايد توجه داشت خوزستان استاني است كه با چند كشور، همسايه است و برخي از اين همسايه ها دشمنان جمهوري اسلامي هستند. عربستان در حال سرمايه گذاري براي تبليغ وهابيت است و اگر توجه ويژه اي به نيازهاي اين استان صورت نگيرد، ممكن است ما شاهد اتفاقات ناخوشايندي در آينده باشيم.

نام:
ایمیل:
* نظر: