tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
تاثیر اعتراض فرهادی به دستور ترامپ بر جوایز اسکار
نکته مهم ذکر شده در نامه فرهادی درباره تندروها در سرتاسر جهان و مشابهت‌های آنان با یکدیگر بود. او نوشته بود که در هر دوسوی اقیانوس گروه‌های تندرو تلاش کرده‌اند تا تصویری غیر‌واقعی و تصاویری همراه با ترس‌افکنی از ملت‌ها و فرهنگ‌های مخالف را ارائه کنند تا به اختلافات دامن بزنند‌.
هماپرس:

سایت تحلیلی «المانیتور» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که ممکن است تحریم شرکت در مراسم اسکار از سوی «اصغر فرهادی» کارگردان سینمای ایران، در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا درباره ممنوعیت اجازه ورود اتباع ایرانی به خاک امریکا بخت فیلم او برای کسب جایزه اسکار را برای دومین بار افزایش دهد.


به گزارش هماپرس؛ این سایت می‌نویسد: «در بیانیه‌ای که در تاریخ ۲۹ ژانویه منتشر شد، اصغر فرهادی کارگردان ایرانی اعلام کرد که قصد حضور در مراسم اهدای جوایز اسکار را نخواهد داشت. اقدام او اعتراضی به فرمان اجرایی رییس‌جمهوری امریکا در تاریخ ۲۷ ژانویه بود که طی آن ممنوعیتی را برای ورود اتباع ایران و شش کشور مسلمان دیگر به خاک آمریکا صادر کرده بود. این در حالیست که فیلم او نامزد بهترین فیلم زبان خارجی در اسکار برای دریافت حایزه شده است. یک منتقد سینما درباره امکان رسیدن جایزه اسکار به فیلم «فروشنده» فرهادی می‌گوید: «در محل برگزاری جشنواره در برج میلاد در تهران بیانیه فرهادی قرائت شد. حمایت آشکار و روشنی از تصمیم او در درون جامعه سنیمایی ایران وجود دارد. اگر هم انتقادی بود درباره جزئیات و محتوای بیانیه او بوده است».

این سایت در ادامه می‌نویسد: «در این بیانیه که در نیویورک‌تایمز منتشر شد فرهادی اشاره کرده است که با توجه به شرایط ناعادلانه‌ای که برای مهاجران و مسافران از چندین کشور به امریکا ایجاد شده او تصمیم گرفته که در مراسم اسکار شرکت نکند. او گفته بود که حتی اگر استثنایی نیز برای سفر او از سوی دولت امریکا در نظر گرفته شود حاضر به سفر نخواهد بود.

المانیتور اشاره می‌کند که نکته مهم ذکر شده در نامه فرهادی درباره تندروها در سرتاسر جهان و مشابهت‌های آنان با یکدیگر بود. او نوشته بود که در هر دوسوی اقیانوس گروه‌های تندرو تلاش کرده‌اند تا تصویری غیر‌واقعی و تصاویری همراه با ترس‌افکنی از ملت‌ها و فرهنگ‌های مخالف را ارائه کنند تا به اختلافات دامن بزنند‌. او اشاره کرده بود که رمز بقای تندروها در ایجاد دشمنی و تبدیل دشمنی‌ها به ترس است‌. او نوشته بود که ایجاد‌ ترس در میان مردم ابزار مهمی برای توجیه رفتارهای متعصبانه و افراطی افراد کوته‌فکر است.

برخی از نخبگان سینما در جشنواره فیلم فجر امیدوار بودند که فرهادی بیانیه‌ای بسیار قوی‌تر و جدی‌تر را صادر کند. او می‌گوید «به عنوان مثال او می‌توانست رویکردی مشابه سخنرانی کن لوچ کارگردان بریتانیایی در جشنواره امسال فیلم کن و یا فرانسوا تروفو کارگردان فرانسوی در جشنواره کن سال ۱۹۶۸ میلادی داشته باشد. به نظر می‌رسد متن بیانیه او نیز مانند محتوای بسیاری از فیلم‌هایش با تاکید بر «بی‌طرفی» نوشته شده بود. با این حال، اکثریت اعضای جامعه سینمایی ایران تصمیم و واکنش او را عاقلانه و منطقی قلمداد کرده‌اند».

المانیتور اشاره می‌کند که سه روز پیش از صدور بیانیه فرهادی، «ترانه علیدوستی» بازیگر زن ایرانی که نقش اصلی زن را در فیلم فروشنده ایفا کرده است نیز در اعتراض به صدور فرمان ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان اعلام کرد که در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد. او در توئیتر خود با انتشار پیامی در تاریخ ۲۶ ژانویه نوشت که این فرمان علیه ایرانیان رویکردی نژادپرستانه است. او نوشت که در اعتراض به این اقدام در مراسم اسکار حضور نخواهد یافت. علاوه بر او «شهاب حسینی» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۶ میلادی برای بازی در فیلم فروشنده نیز در شبکه‌های اجتماعی گفت که دیدگاه و مواضع ترامپ یادآور عصر تاریک و نه چندان دور دهه‌های ۳۰ و ۴۰ میلادی و زمان ظهور آدولف هیتلر است که عواقب فاجعه‌بار آن از حافظه جهانیان پاک نمی‌شود. حسینی در پایان با کنایه پیشنهاد داده بود که فیلم‌سازان هالیوود باید فیلمی را در مورد پادشاهی نمرود بسازند. پادشاهی توانا در دوران باستان که ادعای خدایی می‌کرد اما در نهایت توسط یک پشه کشته شد. در همان روز صدور بیانیه فرهادی، آکادمی علوم و هنرهای سینما که میزبان مراسم اسکار است نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به فرمان اجرایی ترامپ ابراز نگرانی کرد اما نسبت به تصمیم فرهادی از خود واکنشی نشان نداد».

در شرایط فعلی مشخص است که فروشنده موثرترین و هنری‌ترین واکنش به فرمان اجرایی ترامپ بوده است.

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که اسکار همواره در ایران به منبع چالش‌های سیاسی و سینمایی تبدیل شده است. در گذشته تندروها اشاره می‌کردند که برای انتخاب فیلم نماینده ایران باید فرهنگ و ارزش‌های ایرانی - اسلامی را به شدت مورد توجه قرار داد و به عنوان معیار در نظر گرفت. فروشنده نیز از انتقادات و حملات آنان در امان نبوده است. المانیتور می‌نویسد: «بسیاری از منتقدان این فیلم می‌گویند که فرهادی تصویری تاریک از جامعه ایران را به تصویر کشیده است. عده‌ای از منتقدان نیز فارغ از حمایت سیاسی معتقدند که این فیلم در مقایسه با دیگر آثار قبلی فرهادی از جمله «درباره الی» یا «جدایی نادر از سیمین» ضعیف‌تر بوده است. در نتیجه آنان باور دارند که فروشنده شانسی برای کسب جایزه اسکار ندارد. با این حال، پس از اقدام فرهادی در اعتراض به تصمیم ترامپ، منتقدان اثر او نیز می‌گویند که بسیار محتمل است که این فیلم برنده جایزه اسکار شود».
نام:
ایمیل:
* نظر: