tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
یوسفی نماینده اهواز؛
نماینده اهواز با بیان اینکه پدیده گرد و غبار اصلیترین مشکل محیط زیستی خوزستان است، گفت: هر گونه آسیب به خوزستان، بر اقتصاد و امنیت ملی اثرگذار خواهد بود و بنابراین ما می خواهیم که کنترل کانون های داخلی گرد و غبار مانند یک طرح ملی در نظر گرفته شود.
به گزارش هماپرس؛ همایون یوسفی در نشست با تشکلهای محیط زیستی خوزستان که با حضور رییس فراکسیون محیط زیست مجلس امروز (13 بهمن ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: محیط زیست خوزستان یکی از شکننده ترین محیط زیست های کشور است و با توجه به اینکه تمام مسائل خوزستان ملی است، هر گونه آسیب به این استان می تواند در اقتصاد ملی، امنیت ملی و سایر فرآیندهای ملی اثرگذار باشد.

وی گرد و غبار، مشکلات کارون و انتقال آب را مشکل خاص محیط زیست خوزستان عنوان و بیان کرد: انتقال آب کارون موجب تشدید مشکلات زیست محیطی خوزستان شده است. اکنون بحث گرد و غبار اصلی ترین مشکل محیط زیست خوزستان است که این پدیده از دو منشا کانون های داخلی و کانون های خارجی ناشی می شود.

یوسفی افزود: بر اساس تحقیقات و مطالعات، بیش از 65 درصد مشکل گرد و غبار خوزستاناز کانون های خارجی گرد و خاک و 35 درصد دیگر از کانون داخلی در خوزستان ناشی می شود. این 35 درصد شامل 7 کانون گرد و خاک با مساحت 350 هزار هکتار است و کنترل این 7 کانون موجب می شود که میزان گرد و غبار 40 تا 50 درصد کاهش یابد.

وی ادامه داد: کانون های داخلی در صورت فعال شدن موجب بروز پدیده گرد و غبار به صورت شدیدتر و ماندگارتر نسبت به کانون های خارجی خواهند شد، مانند آنچه که در 22 بهمن 93 مشاهده کردیم. فاصله های کانون های داخلی نزدیک تر است و بنابراین گرد و غبار ناشی از فعالیت کانون های داخلی شدیدتر و ماندگارتر است.

نماینده اهواز اظهار کرد: با همکاری دولت و سازمان حفاظت محیط زیست و اساتید دانشگاهی، طرح اولیه کنترل کانون های داخلی گرد و خاک خوزستان تقدیم به دولت شده و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز این طرح را کاملا پیگیری می کند. در این طرح خواسته شده که رفع کانون های داخلی خوزستان مشابه طرح ملی احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شود.

یوسفی عنوان کرد: طی جلسات متعدد به مسئولین ارشد کشور قبولانده شد که گرد و غبار در خوزستان حل نمی شود مگر آنکه به صورت ملی مورد توجه قرار بگیرد و در غیر این صورت این پدیده به کشور نیز آسیب می رساند. در حال حاضر این عزم و اراده ملی در کشور در خصوص پدیده گرد و غبار شکل گرفته تا طرح اولیه کنترل کانون های داخلی مشابه طرح احیای دریاچه ارومیه دیده شود.

وی ادامه داد: در این طرح مقرر شده تا در طول 5 سال اقدامات جهت مهار خطر کانون داخلی گرد و غبار در خوزستان با رقم 600 میلیارد تومان انجام شود که این رقم نسبت به آنچه که اکنون در جامعه خرج می شود عدد بالایی نیست. آبگیری، نهال کاری و مالچ پاشی از این اقدامات خواهند بود که امیدواریم بتواند کانون های داخلی را کنترل کند.

نماینده اهواز از رییس فراکسیون محیط زیست مجلس خواستار حمایت از اجرای طرح کنترل کانون های داخلی خوزستان شد و گفت: یکی از دلایل اصلی پدیده گرد و غبار، انتقال آب است و طبیعتا با کاهش سطح آب های زیرزمینی و رطوبت خاک، گرد و غبار ایجاد می شود. بنابراین در این طرح، طرح های انتقال آب نیز مدنظر قرار گرفته و مقرر شده است که حق آبه های رودخانه ها نیز لحاظ شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: