tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹
علی میرزاخانی، سردبیر روزنامه "دنیای اقتصاد" در یادداشتی تلگرامی نوشت:
مسوولیت اجتماعی منتقدان ایجاب می‌کند که از سیاست‌های غلط انتقاد کنند نه از سیاست‌های صحیح و به علت‌ها بپردازند نه معلول‌ها. اما متأسفانه انتقادهای اکثریت منتقدان اقتصادی در ایران یا متوجه معلول‌ها به جای علت‌هاست و یا متوجه سیاست‌های صحیح به جای سیاست‌های غلط!
هماپرس| علی میرزاخانی، سردبیر روزنامه "دنیای اقتصاد" در یادداشتی تلگرامی نوشت:

 مسئولیت اجتماعی منتقدان ایجاب می‌کند که از سیاست‌های غلط انتقاد کنند نه از سیاست‌های صحیح و به علت‌ها بپردازند نه معلول‌ها. 

 اما متأسفانه انتقادهای اکثریت منتقدان اقتصادی در ایران یا متوجه معلول‌ها به جای علت‌هاست و یا متوجه سیاست‌های صحیح به جای سیاست‌های غلط! 

اين نوع انتقادهای وارونه که عمدتا با هدف کسب محبوبیت اجتماعی مطرح می‌شود علت اصلی عدم تصحيح سياستهاي غلط و تکرار خطاهای فاجعه‌بار مثل شوک‌های ارزی در اقتصاد ایران است‌.

 گفتنی‌ها درباره مصائب و پیامدهای مخرب جهش نرخ ارز به کرات گفته شده و نیازی به تکرار نیست. 

 اکثر منتقدان از جهش نرخ ارز انتقاد می‌کنند اما کمتر منتقدی می‌گوید که جهش دلار معلول است و معلول را تا زمان بقای علت نمی‌توان از بین برد. 

 علت جهش ارزی همانطور که بارها گفته شده تثبیت نرخ اسمی ارز در زمان فشارهای تورمی است که همین انباشت فشار تورمی هر از چند سالی با یک تلنگر بیرونی به شکل جهش ارزی منفجر می‌شود تا فشار تورمی تجمیع شده در نرخ ارز تخلیه شود. 

 کمتر دیده شده که منتقدی در زمان تثبیت نرخ اسمی ارز هم‌زمان با فشار تورمی نسبت به عواقب این سیاست خطرناک هشدار دهد؛ چون چنین انتقادی را با آموزه‌های پوپولیستی ناسازگار می‌بیند.

 پوپولیست‌ها هم در میان دولتمردان دیده می‌شوند هم در میان منتقدان. 

 این جماعت آسان ترین راه برای کسب محبوبیت اجتماعی را همراه شدن با تصورات عامه می‌دانند هرچند مطمئن باشند که این تصورات غلط است؛ چرا که هیچ مسوولیت اجتماعی در جهت خرافه‌زدایی برای خود قائل نیستند. 

 ظهور یک دولت پوپولیست مصیبتی است که می‌تواند کشوری را به قهقرا ببرد اما منتقدان پوپولیست اثری به مراتب بدتر دارند؛ چرا که سیاست‌های دولت غیرپوپولیست را هم با جوسازی‌های خود به سمت سیاست‌های پوپولیستی منحرف می‌کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: