tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
در جلسه کارگروه آلودگی هوا استان خوزستان مطرح شد:
وزارت نفت قرار بود از دستگاه های فرآورش نفت (MOT) در اطراف اهواز استفاده کند و تا 30 کیلومتری اهواز پیت نفتی قرار ندهد اما اکنون در مسیر اهواز به سمت امیدیه، ماهشهر و آغاجاری صدها میلیون فوت مکعب گاز رها می شود و ده ها پیت نفتی وجود دارد که تعداد آنها از کنترل خارج شده است.
هماپرس| جلسه کارگروه آلودگی هوا به ریاست استاندار خوزستان در سالن جلسات استانداری برگزار شد. غلامرضا شریعتی در این جلسه بر رعایت مسائل زیست محیطی در کنار افزایش تولیدات نفت و گاز توسط شرکت مناطق نفتخیز جنوب تاکید کرد. 

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در جلسه کارگروه آلودگی هوا که پیش از ظهر امروزدر سالن جلسات استاندار  برگزار شد گفت: دو کارگروه به ریاست آقای استاندار تشکیل داده ایم،کارگروه کارشناسی آلودگی هوا و دیگری کارگروه مقابله با ریزگردها. در بحث آلودگی هوا مسائل متنوع و متعدد مربوط به آلودگی هوا در حوزه ی حمل و نقل و فضای سبز شهری باید مورد بررسی  قرار گیرد.

لاهیجان زاده گفت:به دلیل افزایش تولیدات نفتی آلودگی هوا به شدت رشد پیدا کرده است و این آلودگی بیشتر نیمه جنوبی استان را در برگرفته است. نامه ای به خانم ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور و مهندس زنگنه وزیر نفت نگارش شد و ما تصاویر مربوط به محور اهواز به سمت رامهرمزرا فرستادیم  که هاله ی از دود به صورت وسیع نیمه جنوبی استان را در برگرفته بود. وضعیت بسیار نگران کننده ای است، در دو سه هفته آینده که بارندگی ها آغاز می شود و استان ظرفیت این حجم بالای آلودگی ها همراه با غبار را ندارد.

وی در ادامه گفت: ما از وزارت نفت انتظار داریم برنامه های کوتاه مدت خود را ارائه دهد،و این وزارتخانه باید پاسخگو باشد و بودجه ای برای این مسئله در نظر بگیرد.

وی با تاکید بر انجام اقدامات کوتاه مدت برای کاهش آلودگی هوای خوزستان افزود: وزارت نفت قرار بود از دستگاه های فرآورش نفت (MOT) در اطراف اهواز استفاده کند و تا 30 کیلومتری اهواز پیت نفتی قرار ندهد اما اکنون در مسیر اهواز به سمت امیدیه، ماهشهر و آغاجاری صدها میلیون فوت مکعب گاز رها می شود و ده ها پیت نفتی وجود دارد که تعداد آنها از کنترل خارج شده است.

لاهیجان زاده تاکید کرد: دود ناشی از فلرهای نفتی با نخستین باران وارد رودخانه ها و زمین های کشاورزی می شود بنابراین سایر دستگاه های اجرایی اعم از جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق خوزستان و بهداشت نیز باید خسارت های وارد شده به منابع آب و خاک را پیگیری کنند.

دکتر احمد سیاحی معاون امور عمرانی استاندارخوزستان گفت: مشکلات خوزستان بدون نظارت وزارت نفت حل شدنی نیست و تا زمانی که نگاه این وزارتخانه به استان خوزستان درآمدی باشد مشکلی حل نمی شود و خوزستان از بین می رود.آلودگی هوا و وجود این گازهای آلاینده بر روی سلامت انسان تاثیرات مخربی دارد و این مسئله باعث مهاجرت مردم می شود و وضعیت اسفناکی به بار خواهد آمد. 

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در این جلسه اظهار داشت: اگر کشوری ظرفیت تولید بیشتری را داشته باشد قدرت آن کشور در جهان  افزایش می یابد، نمونه بارز آن کشور عربستان است که با تولید15  تا 20 میلیون بشکه نفت در روز یکی از قدرت‌های منطقه در تولید نفت است. ما نیز باید این قدرت را در خود ایجاد کنیم و بتوانیم تاثیرگزار عمل کنیم.

استاندار خوزستان خطاب به مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: اگر کشور ما نیز مجوز تولید نفت با ظرفیت بالا از جانب اوپک گرفته، قابل تقدیر است و این تاثیرگزاری کشور مارا در بازار جهانی نشان می دهد.

شریعتی بیان کرد: اما به طور حتم افزایش تولید نفت سبب ایجاد مسائل جبران‌ناپذیر زیست محیطی برای استان خوزستان شده است و نباید فقط به فکر بالا بردن درآمد ملی و نگران پایین آمدن قیمت نفت باشیم.

وی از وزارت نفت درخواست کرد که در این زمینه باید حل مسائل آلودگی ناشی از افزایش تولید نفت نیز باید در دستور کار باشد، چرا که نفت متولی درآمد است و درآمد ناشی از فروش نفت به حساب خزانه واریز و سهم نفت نیز برداشت می‌شود.

شریعتی با اشاره به افزایش یک‌میلیون بشکه تولید نفت متذکر شد: این میزان تولید همراه با افزایش مقدار گاز و توسعه آلودگی در استان می‌شود که خساراتی را به منطقه وارد می آورد. انتظار می‌رود مشکلات استان توسط مدیران نفت از این منظر به وزارت نفت انعکاس داده شود.

استاندار خطاب به سازمان محیط زیست استان گفت: در خصوص افزایش میزان گاز‌های ناشی از تولید نفت و تاثیرات مخرب زیست‌محیطی باید با جدیت پیگیری و از وزارت نفت طرحی را برای جبران آلودگی ناشی از گاز‌ها درخواست شود.

شریعتی با اشاره به فصل پاییز و نزدیک شدن بارندگی‌ها گفت: هر چه سریع‌تر در این زمینه باید اصلاحاتی انجام شود تا مردم همچون سال‌های گذشته از بارش‌ها آسیب نبینند. چه دلیلی وجود دارد که طرح به این بزرگی درگیر دعواهای حقوقی شود.

شریعتی با بیان اینکه طرح پیوست زیست محیطی به تایید ریاست جمهوری رسیده است، تاکید کرد: تمام طرح‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان برای اجرای پروژه‌ها موظف به ارزیابی‌های زیست محیطی هستند. خوشبختانه در استان سعی کردیم در این زمینه فعال‌تر ورود کنیم.

استاندار خوزستان در پایان درخواست کرد: در فاز دو طرح 550 هزار هکتاری مسائل زیست محیطی به طور جدی لحاظ شود.

دکتراسماعیل ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازگفت: استان خوزستان صنعتی است و آلاینده هایی غیر از ریزگردها می تواند داشته باشد. اینکه چه آلاینده هایی غالب هستند باید مشخص شوند و نقش آنها را بر روی سلامت انسان ها ارزیابی کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت منابع نفتی خوزستان گفت: منافع تولید نفت ملی است و همه کشور از آن منتفع می شود اما خسارت های آن تنها متوجه خوزستان است.

کیخسرو چنگلوایی افزود: آلودگی های نفتی به ویژه گازهای آلاینده، علاوه بر سلامت مردم، محصولات کشاورزی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و منابع خاک را که طی 2 هزار سال تولید شده اند از بین می برد.

وی خواستار ارائه برنامه عملیاتی مشخص و دارای زمانبندی برای کنترل و رفع آلودگی های نفتی شد و تاکید کرد: وزارت نفت باید مشخص کند که برای جبران این خسارت ها چه اقدامی انجام می دهد.

وی با اشاره به اظهارات زنگنه وزیر نفت در خوزستان افزود: وزیر نفت که معتقد بود احیای تالاب هورالعظیم به او ارتباطی ندارد آیا این فعالیت های نفتی را هم بی ارتباط به خود می داند؟
نام:
ایمیل:
* نظر: