tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
غرب با مذاکره هسته‌ای لطف به کسی نکرد | ما باید حقمان را می‌گرفتیم

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: ایران در طول سه دهه، قدرت عظیم معنایی در منطقه ایجاد کرد و در این شرایط توافقی انجام شد که حداقل کسی در دنیا ادعا نکرد جمهوری اسلامی ایران طی آن، غیرعزتمندانه عمل کرده است.

محمد جواد ظریف روز شنبه در نخستین همایش فصلی مدیران کل استانی و معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران که در محل سالن رسول زاده بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول سه دهه توانسته یک قدرت عظیم معنایی در منطقه ایجاد کند. ایران برای تولید این قدرت فشارهای زیادی را تحمل کرده و یکی از مبانی قدرت ما حمایت از مردم و مقاومت در منطقه بوده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما توانسته ایم با گروه های اصیل مردمی که در هر منطقه بر سر کار می آیند ارتباط خوبی داشته باشیم. این به معنای دخالت نیست بلکه به معنای حمایت از مقاومت است.

ظریف خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به لطف خدا و با برکت دعای صالحین و خون شهدا امروز کشور بسیار قدرتمندی است. بعد از سقوط صدام و طالبان احساس می شد که دو عامل بزرگ فروپاشیدند و دست ایران در منطقه باز شده است . کشورهای منطقه تصور می کردند ایران بدون رقابت می تواند اعمال نفوذ کند از این رو پرونده هسته ای را بهانه قرار دادند.

وی گفت: با اینکه رهبر معظم انقلاب فتوا داده بودند که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه بمب اتمی تولید نخواهد کرد، آنها نیز می دانستند ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست ولی موضوع هسته ای را بهانه ای برای تخلیه ظرفیت استراتژیک ایران قرار دادند که این موضوع با هوشیاری و تیزبینی ایران حاصل نشد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بیش از حد قدرتمند بود. از این رو آن ها می خواستند ما را به مسیر دیگری حرکت بدهند که در تاریخ 60 ساله سازمان ملل متحد فقط یک نتیجه داشت و آن سقوط و اضمحلال بود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما تاکنون هیچ کشوری را ندیده ایم که تحت تحریم فصل هفت سازمان ملل متحد قرار گیرد و از این تحریم ها نجات یافته باشد. زمانی که اولین قطعنامه علیه ایران تصویب شد همه کسانی که در منطقه نگران قدرت ایران بودند نفس راحت کشیدند . بدخواهان منطقه ای ما فکر می کردند همه چیز تمام شده است و به دلیل خیال بافی هایشان خوشحال بودند.

ظریف اظهار داشت: آن ها تصور می کردند روندی شروع شده و این روند ادامه می یابد و به نابودی جمهوری اسلامی ایران می انجامد، فشارها و تحریم را زیاد کردند ولی هیچ نتیجه ای نگرفتند زیرا فهمیدند که نمی توانند از طریق تحریم مردم را از حاکمیت جدا کنند.

وی اضافه کرد: تمام تلاش آن ها این بود که مردم را از حاکمیت جدا کنند ولی مردم با حضور 73 درصدی در پای صندوق های رای در سال 92 ثابت کردند که از حاکمیت جدا نمی شوند لذا غرب ناگزیر شد که به مذاکره هسته ای ورود پیدا کند.

وزیر امور خارجه گفت: غرب با مذاکره هسته ای محبت و لطفی به کسی نکرد، ما باید حقمان را می گرفتیم و حق در میدان مبارزه باید به دست آورد و گاه این میدان مبارزه می تواند میدان مبارزه دیپلماتیک باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این واقعیت که غرب حاضر شد وارد مذکرات شود برخاسته از یک تحلیل بود و آن این که تحریم و فشار آنان مردم ایران از پای در نمی آورد.

ظریف تاکید کرد: آنان سه بار تحریم را علیه ایران اعمال کردند، نخست زمان تسخیر لانه جاسوسی بود، زمان دوم بعد از قطعنامه 598 بود و دفعه آخر در آغاز پرونده هسته ای ما در بین سال های 83 و 84 که تلاش کردند ما را به تحریم بکشانند.

وی افزود: آنان تصور می کردند تحریم ایران و رفتن ما در فصل هفت آغازی برای پایان جمهوری اسلامی ایران است و بعد از سی و چند سال فکر می کردند نهایتا به هدفشان رسیده اند.

وزیر امور خارجه گفت: به دلیل مقاومت مردم ایران قطعنامه هایی که علیه ملت ایران دادند حتی یک دقیقه هم اجرایی نشد. البته حتما در هر معامله ای بده بستانی وجود دارد، معامله بدین گونه نیست که فقط یک طرف نفع ببرد، ما در این بده بستان طوری پیش رفتیم که عزت ایران حفظ شود. در این شرایط توافقی انجام شد که حداقل کسی در دنیا ادعا نکرد جمهوری اسلامی ایران در این توافق غیرعزتمندانه عمل کرد.

ظریف گفت چرا امروز ترامپ می گوید این را پاره می کند و می گوید سرمان کلاه رفته است، زیرا می گوید شما محکم ترین ممنوعیت موشکی ایران را داده اید و یک چیز آبکی گرفته اید. من ندیدم که کسی بنویسد در این توافق ایران مورد ضرر قرار گرفت.

وی تاکید کرد: ما این توافق را علیرغم برنامه ریزی و خواست طرف مقابل گرفتیم، این حاصل سر عقل آمدن آنان نیست، این حاصل ناامیدی آنان از راهکارهای دیگر است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: امروز کشورهای منطقه احساس می کنند با یک تحول راهبردی مواجه هستند، آنچه در شرایط کنونی با آن مواجه هستیم این است که بدخواهان ما در منطقه احساس می کنند قدرت ایران زیاد است از این رو بیکار نخواهند نشست و طراحی و برنامه ریزی خود را آغاز می کنند و در این راستا هزینه می کنند.

ظریف یادآور شد: ما انتخابات را در پیش رو داریم، رقابت های داخلی نباید ما را به این سمت سوق دهد که از حرکت های بدخواهان خود غافل شویم زیرا بدخواهان ما به دنبال آن هستند که این ناکامی راهبردی تاریخی خود را جبران کنند.

وی اظهار داشت: از سویی دیگر نباید فراموش کنیم که کسی به ما لطفی نکرده است. اگر امروز ما اینجا هستیم و توانسته ایم در حوزه های داخلی، بین المللی و منطقه ای قدرت و توان کشور را به اثبات برسانیم به این دلیل است که جز مردم کشورمان به کسی اعتماد نکرده ایم.

ظریف یادآور شد: ما نباید فراموش کنیم که گرفتار شدن به بحث های غیر ضرور داخلی باعث می شود که طرف مقابل دوباره به دنبال طراحی عملیاتی علیه ما باشد ولی در هر حال ما معتقدیم که هر چه قدر آنان مکر کنند مکر خدا بالاتر است هرچند که ما باید هوشیارتر باشیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: یکی از مهم ترین عوامل قدرت ما در منطقه و جهان، قدرت مقاومت و تهدیدناپذیری است. بعید است با عامل دیگری قابل جایگزینی باشد. حضور و مقاومت مردم عاملی است که موجب شده ما هم در منطقه بتوانیم نقش اساسی داشته باشیم و هم باعث اجبار آمریکا و غرب برای ورود به مذاکرات هسته ای و تمکین به خواسته های مشروع جمهوری اسلامی ایران در حفظ و حراست از دستاوردهای هسته ای شده است.

وی اضافه کرد: امروز نکته ای که در منطقه بارز است، تلاش های عجیب و غریبی است که از سوی برخی از کشورها و حکومت ها به ویژه حکومت های دیکتاتوری شاهد هستیم . این رژیم ها به شدت نگران شده اند و برای جبران این نگرانی هایشان تقریبا وارد فاز انتحاری شده اند. نه تنها عاملینشان که همان تکفیری ها هستند اقدامات انتحاری انجام می دهند بلکه خودشان نیز وارد فاز انتحاری شدند.

ظریف افزود: تصویر غیرواقعی که آنان از جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان ساخته اند با مقاومت مردم ایران و ورود جمهوری اسلامی به مذاکرات هسته ای فروپاشیده و لذا آن حمایت و چتر پشتیبانی که احساس می کردند که از ولی نعمتان خود داشته اند، در حال فروریختن است. به همین دلیل است هر تلاشی می کنند که در منطقه بحران ایجاد کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: البته در منطقه خطر افراط گرایی و فرقه گرایی وجود دارد ولی این خطری است که آنها ایجاد کرده اند، خطر تصنعی است. افراط و اسلام هیچ ارتباطی نداشته و ندارد، فرقه گرایی و خشونت علیه هم کیشان در تاریخ اسلامی اگر سابقه ای داشته است تنها زمانی است که سیاسیون خواسته اند از برخی عوامل برای اهداف خود بهره مند شوند از این رو هیچ پایه و اساسی در فرهنگ اصیل اسلامی ما ندارد.

ظریف با اشاره به این که آن ها این حرکت ها را به دلیل نگرانی هایی که دارند ایجاد کرده اند،گفت: اگر به منطقه نگاه کنیم چند عامل اتفاق افتاده است و توجه به این عوامل برای بررسی ما ضرورت دارد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:عامل نخست ، ناتوانی کشورهای عربی منطقه از پاسخ به مردم خودشان بود. این ناتوانی در برخی از موارد باعث ایجاد حرکت های گسترده مردمی شد و در برخی موارد باعث حرکت های پرتنش مخصوصا در عربستان و هم پیمانش شد که احساس می کنند مردم در جهان عرب قانع نیستند.

وی افزود: احساس واخوردگی و یاس و ناامیدی که در میان متفکران، روشنفکران و توده های جهان عرب از ناتوانی پاسخگویی به نیازهای داخلی کشورها و مردم عربی وجود دارد، بدون این است که جمهوری اسلامی در آن دخالتی داشته باشد ؛ زیرا سیاست جمهوری اسلامی همواره عدم دخالت در امور کشورها است.این ضعف ساختاری و ذاتی آنها است نه ضعفی که از خارج نشات گرفته شده باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: برای که این ضعف را بپوشانند تلاش کردند جهت نفرت جهان عرب را به سمت پدیده هایی که اهمیت ذاتی ندارد مانند اختلافات فرقه ای و قومی هدایت کنند، این یک حرکت از روی استیصال است.

ظریف اضافه کرد: برخی از کشورهای مرتجع احساس می کنند با چالش حیاتی مواجه هستند، چالش کشورهای منطقه از سوی ایران نیست ایران جز خیر و برکت و صلاح منطقه چیزی برای کسی نخواسته و نمی خواهد زیرا ما اعتقاد داریم در یک محیط ناامن هیچ چیز برای هیچ کس امن نیست، برای جمهوری اسلامی امنیت منطقه یک اصل است نه یک شعار.

وی تاکید کرد:مهم ترین خواست و نیاز مردم منطقه عزت مندی، استقلال و آزادی فلسطین از اشغال 60 ساله است که باعث خشم انباشته در جهان عرب است.

وزیر امور خارجه یاداور شد: در چند سال گذشته چند اتفاق استراتژیک و راهبردی در منطقه و جهان شکل گرفت، اتفاق اول این است که نیاز غرب به منابع نفتی خلیج فارس کاهش یافت یعنی با بالارفتن قیمت نفت امکان هزینه بر روی منابع غیر از نفت و گاز مثل منابعی که از شکاف سنگ ها ایجاد شده میزان وابستگی به منابع این منطقه را کاهش داده است.

وی اضافه کرد: خطراتی که در سایر نقاط جهان از رقابت ها ناشی می شود از جمله منطقه اقیانوس آرام و حضور برجسته چین در آن جا از یک سو و از سوی دیگر بی فایده بودن در منطقه خاورمیانه باعث شده گرایش به رفتن از منطقه خاورمیانه و انتقال ثقل حضور از خاورمیانه به شرق آسیا شکل گیرد . این انتقال ثقل حضور باعث شده آن حکومت ها و رژیم هایی که امکان پایداری در داخل خود را ندارند به تکاپو بیفتند.

ظریف اظهار داشت: آنان می خواهند این تصور را ایجاد کنند که این منطقه، منطقه ای نیست که بتوان از آن عبور کرد. منطقه ای نیست که بتوان تنهایش گذاشت . اگر این منطقه تنها بماند همزمان خطرات متعددی می تواند دنیا را تهدید کند که آن ایجاد یک توهم از خطر ایران است.

وی گفت: اگر به تاریخ نگاه کنید این جمهوری اسلامی ایران بوده که توانسته با بزرگ منشی که لازمه بزرگی و سعه صدر عمل کند. همیشه تندروی و جیغ و داد نشانه قدرت نیست لذا گاهی ناشی از عدم خودباوری و اعتماد به نفس است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: امروز حرف های نامناسب و تندخویی ها که از سردمداران سعودی می شنویم نشانه قدرت نیست بلکه ناشی از ضعف و عدم خودباوری آنان است.

وی در بخشی از سخانش به سفر روز گذشته اش به ترکیه اشاره کرد و گفت: در دیداری که با اردوغان داشتم یکی از دلایل شکست کودتاگران را حضور مردم دانست و تاکید کرد که ما پیروزیمان را وام دار مردم هستیم .من هم به وی گفتم که ما بیش از 30 سال خودمان را وام دار مردم می دانیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: