tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
زهرا جعفرزاده، الناز محمدی| خودشان هم فکرش را نمی‌کردند. فکرش را هم نمی‌کردند یک روز و بعد از آن همه چشم‌زدن برای تمام‌شدن دوماه آموزشی، سوار اتوبوس شوند تا به خانه‌هایشان برسند یا هیچ‌وقت نرسند یا خانواده‌هایشان آنها را با تنی زخمی تحویل بگیرند. ١٣ سرباز خوزستانی فکرش را هم نمی‌کردند که یک روز داستان کشته‌شدنشان در جاده نی‌ریز آنها را با هزاران سرباز و هم‌خدمتی‌هایشان متفاوت کند، مشهورشان کند و داستان مرگشان به داستان کسانی اضافه شود که جانشان را جاده‌های ایران گرفتند. حالا چهار روز از آن نیمه‌شب می‌گذرد و خیلی‌ها هنوز داغدارند؛ از آن نیمه‌شب که سربازان پادگان ٠٥ کرمان که متعلق به ارتش نیروی زمینی است، سوار اتوبوسی شدند که متعلق به تعاونی ٤ مسافربری این شهر است و با ارتش قرارداد دارد و بعد اتوبوس‌شان به ته دره پرتاب شد و ١٣نفرشان کشته شدند، اما این تنها حادثه‌ای نبود که باعث شد سربازان ایرانی درصدر اخبار و واکنش‌های تعداد زیادی از مسئولان و مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرند. یک ساعت بعد از واژگون‌شدن اتوبوس اول، در محور سروستان- شیراز هم تصادف دیگری اتفاق افتاد که باعث زخمی‌شدن ٥٠نفر شد؛ افرادی که گفته می‌شود بیشتر آنها هم سرباز بوده‌‌اند. بعد از گذشت چهار روز از این ماجرا اما واکنش‌ها، خبرها و صدور پیام‌های تسلیت دراین‌باره ادامه دارد. در این چهار روز، یک طرف مسئولان بوده‌اند که یا گفته‌اند این موضوع را پیگیری می‌کنند یا پیام تسلیت فرستاده‌اند و از طرف دیگر این هنرمندان و دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی‌اند که در صفحه‌های شخصی‌شان با منتشرکردن آخرین تصویر سلفی این سربازان، این اتفاق را به خانواده‌هایشان تسلیت گفته‌اند.

اصل ماجرا چه بود

در روزهای گذشته اما بازار شایعات دراین‌باره هم داغ بوده است؛ شایعاتی مانند بیشتربودن تعداد سربازان کشته شده تا وجود داشتن قصد قبلی برای کشته‌شدن سربازانی که تحصیلکرده بودند. اختلاف میان اظهارنظرهای مسئولان درباره تعداد سربازان کشته‌شده هم البته به این شایعات دامن زده است. مسئولان ارتش و سازمان نظام وظیفه اما همه این شایعات را رد کرده‌اند. آنطور که آنها می‌گویند در این حادثه، ١٩نفر ازجمله ١٣ سرباز، ٢نفر راننده و کمک راننده و ٤نفر هم سرنشینان افغان که توسط راننده سوار شده بودند، کشته شده‌اند. شاید روشن‌ترین پاسخ درباره شایعات را دیروز «امیر سامانی»، فرمانده ارشد نظامی ارتش در استان‌های فارس و کهگیلویه وبویراحمد داده؛ او درباره تصادف سربازان گفته است: «نیروهای اعزام‌شده از پادگان ٠٥ کرمان روز اول تیرماه تا ساعت ١٢ ظهر بیکار نبوده و مشغول مراسم تحلیف بوده‌اند و برنامه اعزام هم متناسب با زمان‌بندی و برنامه‌ریزی انجام شده، بوده است. در روز اول تیرماه، ٢٨ دستگاه اتوبوس حامل سربازان آموزش‌دیده، پادگان کرمان را در ساعت‌های مختلف به مقصدهای مختلف ترک می‌کنند. با توجه به بعد مسافت، اتوبوس‌هایی که مقصد آنها استان‌های دورتر بوده، زودتر رها شده‌اند و ساعت ٥ و ٣٠ دقیقه عصر همان روز ٢ دستگاه اتوبوس هم به سمت شیراز حرکت می‌کند. به گفته سربازان، اتوبوس‌ها حدود ٣ساعت در ترمینال کرمان معطل بوده‌اند. براساس قرارداد موجود، ارتش با تعاونی ٤ برای جابه‌جایی سربازان قرارداد دارد و کار ترابری را برعهده این تعاونی قرار داده است.» او این را هم گفته است که ارتش در بحث تخلفات رانندگان و مسائل رخ‌داده در طول راه‌ها، مسئولیتی عهده‌دار نبوده و قادر به دخالت هم نیست: «سربازان در گفت‌وگویی که با آنان انجام شد، متفق‌القول هستند که قبل از وقوع حادثه واژگونی در نی‌ریز، شاگرد راننده به همه اعلام کرده که ترمز نمی‌گیرد و همه از پنجره‌ها فاصله بگیرند و وسط اتوبوس بایستند و جایی خود را محکم کنند. این بررسی‌ها نشان داده که اتوبوس ٢ پیچ را رد کرده و در سومین گردنه اتوبوس واژگون شده است.» درکنار این مقام قضائی اما این «ایرج حریرچی»، قائم‌مقام و سخنگوی وزارت بهداشت که به همراه تیمی از معاونت درمان وزارت بهداشت برای بررسی وضع مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس به شیراز سفر کرده، هم توضیحاتی را درباره ماجرای حادثه تصادف سربازان داده است؛ توضیحاتی که به شایعه حضور تعدادی مهاجران افغان به صورت قاچاق در یکی از اتوبوس‌ها مهر تأیید زده است: «دو اتوبوس شخصی، این سربازان وظیفه را که عمدتا دارای مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های عمران و الکترونیک بودند، منتقل می‌کردند که سرعت این اتوبوس‌ها بالا و غیرمجاز بوده و یکی از اتوبوس‌ها هم ٨نفر مسافر قاچاق از اتباع خارجی داشته و دونفر درصندوق بوده‌اند که در دم فوت کرده‌اند. این اتوبوس‌ها درچندین محل توقف کرده و اجناس قاچاقی مانند سیگار تحویل گرفتند و توقفی را که مسافران تقاضا کرده بودند، انجام نداده‌اند و طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، عامل حادثه سرعت بالا و وجود نداشتن توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه بوده است

حمایت‌های خاص از خانواده‌های سربازانی که خاص شدند

درچند روز گذشته اما مردم که با تشکیل کمپین‌های مجازی، حمایتشان را از خانواده‌های سربازان کشته‌شده اعلام کرده‌اند، این را هم خواسته‌اند که مسئولان ارتش و سازمان نظام وظیفه برای خانواده‌های این سربازان، حمایت‌هایی را درنظر بگیرند. این‌طور که پیداست، نظر این مسئولان هم دراین‌باره مثبت است و برای همین هم روز گذشته فرمانده ارشد نظامی ارتش در استان‌های فارس و کهگیلویه وبویراحمد گفته؛ با توجه به بیمه بودن سربازان، به‌رغم آن‌که آنان تنها ٢ماه بیمه پرداخت کرده‌اند، به هریک از فوت‌شدگان متناسب به مدرک تحصیلی تا ٤٠‌میلیون تومان پرداخت خواهد شد، علاوه بر آن بیمه کوثر هم حدود ٧ تا ٨‌میلیون تومان و بیمه خودرو هم دیه کامل را پرداخت می‌کند: «تمام هزینه‌های درمان براساس قانون در بیمارستان‌های دولتی رایگان است و هر بخش از هزینه‌ها هم که مشمول این قانون نباشد، توسط ارتش به شکل کامل پرداخت می‌شود.» از طرف دیگر «موسی کمالی»، جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از تسهیلات مادام‌العمر برای بعضی از خانواده‌های این سربازان خبر داده است. از طرف دیگر اما در روزهای گذشته مسئولان دولتی و قضائی هم دستوراتی را درباره این حادثه داده‌اند. مثلا دیروز و بعد از دستور رئیس‌جمهوری، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ابلاغیه‌ای، به جانشین و رئیس بازرسی این وزارتخانه ماموریت داده که برای رسیدگی به وضع سربازان حادثه‌دیده و کاهش آلام بازماندگان به منطقه عزیمت و اقدامات لازم را به عمل آورند. دادستان کل کشور هم در پیامی با تسلیت جان باختن تعدادی از سربازان نیروی زمینی ارتش دستور بررسی علت وقوع این حادثه را صادر کرده است. درچند روز گذشته اما پیام‌های تسلیت یکی‌یکی از راه رسیده‌اند؛ رئیس‌جمهوری، رئیس قوه‌قضائیه، سیدحسن خمینی، نوه‌ امام‌خمینی(ره)، فرمانده نیروی زمینی ارتش، تعدادی از نمایندگان مجلس و تعداد زیادی از ورزشکاران و هنرمندان ازجمله کسانی‌اند که حادثه کشته‌شدن سربازان خوزستانی را به خانواده‌هایشان و مردم ایران تسلیت گفته‌اند.

کمپین‌های مردمی و قرارهایی که از راه می‌رسند

اگر جزو کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی باشید، حتما درچند روز گذشته طرح‌ها و تصاویری با موضوع سربازان جان باخته در حادثه واژگونی اتوبوس را دیده‌اید. تصاویری که با هشتگ سربازان و با تعداد حدود ٥هزارتایی منتشرشده و بیشترشان هم همراه با یک درخواست بوده است: توجه بیشتر به وضع سربازان، رفت‌وآمدشان و اصلاح وضع جاده‌ها و رانندگان بین‌شهری. اینها فقط نمونه‌هایی از هزاران نظری است که در این چند روز و با این موضوع نوشته شده است: «استفاده از قطار سریع‌السیر و هواپیما یک اولویت برای حمل‌ونقل کشور بهتره به جای دعوای سیاسی بیهوده که سرمایه‌گذارها رو فراری میده، به دنبال اصلاح این مسائل باشیم.»، «آخه راننده ٧٠ساله بايد اتوبوس برونه پس كي بايد بازنشست بشه؟»، «واقعا دل آدم به درد میاد به خاطر این سربازای حقیقتا مظلوم، اما تأسف بیشتر اینه که بعد ٢روز که از این فاجعه می‌گذره، هنوز مسئولان مربوطه سر آمار کشته‌ها اختلاف دارن یکی میگه ١٣ یکی میگه ١٦ یکی ١٩ یا ٢٠»، «همه از خداییم و به سوی او بازمی گردیم. به‌عنوان یه مادر فقط می‌تونم بگم خدا به دل مادراشون صبر بده، حیف از جوونی شون. این دسته گل‌ها، مونس خاک شدن و به جای در آغوش کشیدن خانواده‌شون، خاک سرد گور رو بی‌هنگام در آغوش گرفتن. روح پاکشون غریق نور و رحمت باد.»غیر از اینها اما آن‌طور که از تصاویر تلگرام و اینستاگرام برمی‌آید، تعدادی از تهرانی‌ها پنجشنبه‌شب به مقابل سازمان نظام وظیفه رفته و با روشن کردن شمع، یاد سربازان کشته‌شده را گرامی داشته‌اند. از طرف دیگر روز گذشته پیام‌هایی بین کاربران رد و بدل می‌شود که در آن از مردم شهرهای مختلف خواسته شده در میادین اصلی شهرهایشان جمع شوند و به یاد سربازان کشته شده، شمع روشن کنند.

منبع: روزنامه شهروند


نام:
ایمیل:
* نظر: