tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت چندین محصول راهبردی ایران از جمله انار ساوه، رطب بم کرمان و فرش دستباف 14 منطقه کشور در سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) خبر داد

مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت چندین محصول راهبردی ایران از جمله انار ساوه، رطب بم کرمان و فرش دستباف 14 منطقه کشور در سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) خبر داد.

ثبت جهانی انار ساوه، رطب بم و فرش دستباف 14 منطقه ایران

'سید مهدی میرصالحی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: دو محصول مهم ایران شامل انار ساوه و رطب بم کرمان و فرش دستباف مناطق اردکان، ایلام، ترکمن جرگلان و بجنورد، کردی خراسان شمالی، چهارمحال بختیاری، سرد رود آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قشقایی فارس، گبه فارس، لرستان، مود بیرجند، قهستان خراسان جنوبی، ورامین و سنقر کلیایی کرمانشاه، در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری به نام ایران به ثبت بین المللی رسید.

وی با بیان این که اسناد ثبت جهانی این محصولات، دیروز- سه شنبه- به ایران رسید، خاطرنشان کرد: این محصولات استراتژیک مطابق با معاهده بین المللی لیسبون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1380 به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید.

میرصالحی ادامه داد: فرآیند ثبت این محصولات از اوایل سال گذشته با مطالعه امکان سنجی برای هر کالا و محصول شامل تنظیم اظهارنامه و تشکیل پرونده آغاز شد و پس از این که هر یک از آنها به ثبت ملی رسید، وارد مرحله تشکیل پرونده ثبت جهانی شد.

وی توضیح داد: گزارش کارشناسی این محصولات شامل جزییات تمام ویژگی آنها مطابق اظهارنامه لیسبون تهیه و تنظیم شد و به همراه مستندات لازم از سوی دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت به سازمان جهانی مالکیت فکری ارسال شد.

به گفته مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرآیند ثبت محصولات در وایپو به طور معمول بین هفت تا هشت ماه به طول می انجامد که پرونده محصول ابتدا در این سازمان مورد بررسی قرار می گیرد و سپس به تمام کشورهای عضو لسیبون ارسال می شود و درصورتیکه اعضا نسبت به محصول مورد نظر، ادعا یا اعتراضی نداشته باشند سند ثبت جهانی محصول در وایپو صادر می شود.

در سال های گذشته نیز فرش دستباف 15 منطقه مختلف ایران در وایپو به ثبت رسید.

سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است. وایپو در پی امضای توافقنامه‌ای در استکهلم در سال ۱۹۶۷ «برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان» تأسیس شد و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.

هم‌اکنون ۱۸۴ کشور عضو وایپو هستند و این سازمان ۲۴ معاهده بین‌المللی را مدیریت می‌کند که یکی از آنها موافقتنامه لیسبون (ویژه حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین‌المللی آن‌ها) است.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: