tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
این تصویر از کرمان منصفانه نیست
«محمدرضا نژادحیدری»، روزنامه نگار کرمانی در یادداشتی نوشت: در راه یکی از کسبه از من خواست که به مغازه ی او بروم و آبی به سر و صورتم بزنم. تشکر کردم و داخل رفتم. پرسید کجایی هستی و من گفتم کرمانی. خنده ی مرموزانه ای کرد و گفت جنس خوب چی داری؟ من هم که از این سوال او عصبانی شده بودم سعی کردم خیلی زود بزنم بیرون

«محمدرضا نژادحیدری»، روزنامه نگار کرمانی در یادداشتی نوشت:هفت سال قبل قرار بود در تهران در یک نشست مهم شرکت کنم. ساعت آغاز جلسه در حال فرارسیدن بود و من همچنان منتظر تاکسی. به نیت سوال درباره مسیرها نزد یک موتور سوار رفتم تا از او درباره ی مسیرهای جایگزین و احتمالا کوتاه بپرسم. پیشنهاد داد تا مرا به مقصد برساند. در مسیر به دلیل گردش ناگهانی خودروی روبرویی و عدم کنترل موتور تصادف کردیم و نقش زمین شدیم. من هم که حسابی زخمی شده بودم از صحنه ی حادثه دور شدم. در راه یکی از کسبه از من خواست که به مغازه ی او بروم و آبی به سر و صورتم بزنم. تشکر کردم و داخل رفتم. پرسید کجایی هستی و من گفتم کرمانی. خنده ی مرموزانه ای کرد و گفت جنس خوب چی داری؟ من هم که از این سوال او عصبانی شده بودم سعی کردم خیلی زود بزنم بیرون.

دو سال قبل برای زیارت عتبات عالیات به عراق رفتم. در شهر کربلا کارگری که مسوول جابجایی ساک و وسایل مسافران بود را دیدم که فارسی را به خوبی بلد بود. سر صحبت را باز کردیم. وقتی فهمید کرمانی هستم گفت: اوه! کرمان! تریاک هم داری؟ بازهم من ناراحت شدم که چرا کرمان به تریاک مشهور شده است و این شهرت ناخوشایند از مرزها را هم درنوردیده است.

از این دست مثال ها فراوان به خاطر دارم. چندی قبل همین نکات را در یک نشست به مدیرکل وقت دادگستری استان کرمان گفتم. او نیز خاطره ی مشابهی نقل کرد. ظاهرا جناب مدیرکل به همراه فرزندشان در اصفهان یا جای دیگر مشغول خرید بوده اند که فروشنده از روی لهجه پی می برد که این افراد کرمانی هستند. سپس با شیطنت و خنده می پرسد جنس خوب چی داری؟ مدیرکل وقت دادگستری هم معتقد بود که چنین دیدگاه غلطی درباره ی کرمان وجود دارد.

کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود بارانداز کاروان های مواد مخدر است و بیشترین آمار کشفیات مواد مخدر را دارد. اما به این معنا نیست که تریاک در کرمان بیش از تهران و مشهد و اصفهان و شیراز در دسترس مردم قرار دارد.

این دیدگاه که در کرمان مثل ریگ بیابان تریاک یافت می شود و همه ی کرمانی ها به جای نقل و نبات در جیب هایشان تریاک است و نودونه ممیز نه دهم درصد مردم روزی دو وعده مشغول تریاک کشی هستند مطلقا دیدگاه درستی نیست و آمارهای معتبر نیز این مساله را تایید نمی کند. حضور در کرمان و یک بررسی میدانی نیز می تواند این این موضوع را تایید کند.

این نوشته قصد ارائه ی راهکار و توصیه ی ویژه ای ندارد، اما عده ای معتقدند شکل گیری این تصویر و تصور از کرمان به دلیل نبود یک سیاست رسانه ای در مورد انتشار خبرهای مربوط به کشف مواد مخدر است و باید در انتشار این دست از اخبار تجدیدنظر صورت بگیرد. عده ای نیز معتقدند می توان در کنار انتشار آمار کشفیات مواد مخدر با در پیش گرفتن سیاست هایی این دیدگاه مخرب درباره ی مردم کرمان را به تدریج اصلاح کرد.

عجالتا تا اقدامی رسمی در این زمینه صورت می گیرد به نظرم باید اصحاب مطبوعات، اهل قلم، هنرمندان، نهادهای اجتماعی و… دست به کار شوند و اگر مراد نیابند به قدر وسع بکوشند.

منبع: انصاف نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر: