tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۷
سه گزینه خوزستان برای ریاست کمیسیون انرژی / رایزنی ساری ، حسنوند و خادمی برای ریاست / اختلاف نظر بین نمایندگان خوزستان بر سر ریاست کمیسیون / رایزنی همزمان سه نماینده خوزستان برای نشستن بر کرسی ریاست کمیسیون انرژی/ تلاش نماینده کرمان برای ریاست کمیسیون انرژی / خوزستانی ها ریاست کمیسیون انرژی را به کرمانی ها می دهند؟!
ثبت نام یازده خوزستانی برای کمیسیون انرژی و خالی ماندن کمیسیون های مهمی چون امنیت ملی و آموزش ، تحلیل مفصلی می طلبد که در این مقال نمی گنجد اما صرفا به همین نکته بسنده می شود که گرچه کمیسیون انرژی با توجه به وجود منابع 80 درصدی انرژی – از نفت گرفته تا سد و نیروگاه – مسئله ای حیاتی برای استان است اما غافل ماندن و غفلت از سایر کمیسیون ها در آینده تبدیل به چالشی بخصوص در حوزه ی فرهنگ و آموزش برای استان خواهد شد.

و اما ، 11 نماینده از 18 نماینده استان در اقدامی هماهنگ یا ناهماهنگ ، برای حضور در کمیسیون انرژی نام نویسی کردند. برای این کمیسیون ، 28 نماینده مجلس ورود کردند که با توجه به ظرفیت 23 نفره ، شاهد ریزش پنج نفری خواهیم بود.

مبنا را بر این قرار می دهیم که اقدام نمایندگان خوزستان ، اقدامی برنامه ریزی شده و هماهنگ است. بی شک صرفِ حضور ، بی کسبِ ریاست کمیسیون ، ارزش چندانی نخواهد داشت. سوال اینجاست که در کنار نام نویسی یازده نفره ، آیا بر سر ریاست یک خوزستانی اجماعی صورت گرفته یا با برخی اختلاف نظر برای ریاست ، یازده نماینده بدین مرحله پا گذاشته اند؟

آنچه از شواهد و همچنین سخنان نمایندگان خوزستان پیداست اختلافاتی در این زمینه بین نمایندگان استان وجود دارد و دلیل این مدعا نیزرایزنی همزمان سه نماینده خوزستان برای نشستن بر کرسی ریاست کمیسیون انرژیاست که اگر نظرات نمایندگان تجمیع نشود و اجماعی صورت نگیرد ، خوزستان نه تنها ریاست کمیسیون را از دست خواهد داد بلکه اختلافات در آینده تشدید شده و به مجمع نمایندگان و سایر موضوعات نیز تسری پیدا می کند ؛ همان اختلافی که در مجلس نهم در بین نمایندگان نیز حاکم بود و عملا نتوانستند ره به جایی ببرند. اختلاف نظر و عدم همدلی نمایندگان خوزستانی نهمین دوره ی مجلس ، برای نمایندگان جدید درس عبرتی باید شود تا با نگاه کردن و قضاوت های صورت گرفته ، راه به خطار رفته ی آنان طی نشود.

احتمالن " همگان از "جدال " دو نماینده مجلس نهمی خوزستان که منجر به از دست دادن ریاست کمیسیون کشاورزی شد اطلاع دارند ؛ جدال بر سر ریاست کمیسیون کشاورزی بین دو نماینده خوزستان و با ادبیاتی "حذفی و جناحی " شکل گرفت.

در آن مقطع زمانی ، رای نیاوردن یک خوزستانی در کمیسیون کشاورزی با وجود و حضور هفت نماینده خوزستانی ، باب اتهام زنی بین نماینده شوشتر و نماینده اهواز را گشود و هر یک به نوعی با ادبیاتی دور از شان از خجالت یکدیگر درآمدند. از یک طرف ، سادات ابراهیمی نماینده سابق شوشتر ، سید شکرخدا موسوی را یک " پایداری تمام عیار" و مخالف دولت یازدهم خواند و گفت که نه تنها در کمیسیون کشاورزی بلکه در هیچ کمیسیون دیگری به پایداری ها حتا اگر خوزستانی هم باشد رای نخواهیم داد! از طرف دیگر ، سید شکرخدا موسوی نیز ساکت نماند و نماینده شوشتر را " حزب باد " خواند که در زمان تایید صلاحیت قسم می خورد اصولگراست ولی حالا که دولت روحانی سرکار آمده است می گوید اصلاح طلب است !

حال حکایت تلخ کمیسیون کشاورزی و ادبیات و رفتار دور از شان برخی نمایندگان مجلس نهم ، باید درس عبرتی شود برای نمایندگان این دوره. کمیسیون انرژی در واقع اولین آزمون وحدت و همدلی نمایندگان جدید خوزستان است که در صورت جدال و کج برداشتن اولین گام ، تا پایان دوره همین روند ادامه خواهد داشت.

از قرار معلوم ،ساری نماینده اهواز ، حسنوند نماینده اندیمشک و خادمی نماینده ایذه و باغملک به کرسی ریاست کمیسیون انرژی نظر دارندو رایزنی هایی در سطح استانی و ملی نیز انجام داده اند. هر سه نفر برخوردار از شاخصه های ریاست هستند ؛ ساری دکترای نفت دارد ، خادمی در مقطعی مدیرعامل شرکت حفاری شمال بوده و حسنوند نیز سابقه سه دوره نمایندگی داراست.

در مقابل نیز ، دو نماینده قدر در حوزه نفت و انرژی در مقابل صف یازده نفره ی خوزستانی ها قرار دارند.حسین امیری خامکانی نماینده ی کرمانی که زمانی سخنگوی کمیسیون انرژی را عهده دار بوده و همچنین ادیانی نماینده شمالی که در حوزه نفت و انرژی ید طولایی دارد و مشاور حقوقی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و مدیرکلی حسابرسی و امور مجامع شرکت های تابعه وزارت نفت را در کارنامه مدیریتی خود دارد. طبق اخبار رسیده زنگنه وزیر نفت بی نظر به این دو گزینه نیست.

با یکتفاهم و همدلی برای انتخاب یک نماینده از بین سه نماینده خوزستان، و پایه گذاری رفتارهای ایثارگونه در تحقق منافع استان ، می توان در جهت پیشرفت گام برداشت. دوری از جدال در عرصه درون استانی و رفاقت به جای رقابت در عرصه برون استانی ، دو مولفه ای ست که نیاز امروز نمایندگان خوزستان از هر طیف و سلیقه ای ست ؛ دو مولفه ای که تاکنون در خوزستان کم رنگ و یا کاملن بی رنگ بوده و به جای آن ، جدال درون استانی و رقابت کاذب برون استانی نمود داشته و منافع استانی را بر باد داده است.

در همین زمینهقاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان در گفتگو با شوشانضمن تاکید بر لزوم همدلی نمایندگان خوزستان گفت: ظرفیت و پتاسیل خوزستان در حوزه نفت و انرژی می طلبید که نمایندگان ورود جدی به این کمیسیون داشته باشند.

وی گفت : این ظرفیت در مجلس وجود دارد که ریاست کمیسیون انرژی در اختیار خوزستانی ها قرار بگیرد و نظر سایر نمایندگان حتا از استان های دیگر هم در این خصوص مساعد است.
ساعدی ادامه داد: برای ریاست کمیسیون انرژی تاکنون جلسات و نشست های هم اندیشی بین نمایندگان برگزار شده است. هر چند اختلاف نظرهایی وجود دارد اما مطمئنا در زمان رای گیری ، همگی به یک گزینه ی خوزستانی رای خواهیم داد و این فرصت را به هیچ وجه از دست نخواهیم داد.
وی با اشاره به گزینه های مطرح شده برای ریاست خوزستانی ها گفت : ساری ، خادمی و حسنوند از گزینه های مطرح خوزستان برای تصدی ریاست کمیسیون انرژی هستند. هر چند اختلافی برای طرح یک گزینه است اما با نشست ها و جلسات بعدی به وحدت خواهیم رسید.

حال با این سخنان و همچنین تجربه تلخ واگرایی نمایندگان در دوره ی گذشته ، باید به انتظار نشست و دید که خوزستانی ها ریاست کمیسیون انرژی را به کرمانی ها و یا شمالی ها واگذار می کند و یا اینکه با همدلی و یکدستی ، ریاست را از آن ِ خوزستان می کنند.

منبع: شوشان
نام:
ایمیل:
* نظر: