tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
گزارش جلسه مجلس برای بررسی جزئیات برجام
ماده واحده و بندها و تبصره های طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مجلس شورای اسلامی به صورت کلی به رای گذاشته شد که 161 نماینده به آن رای موافق دادند. همچنین 59 نماینده رای مخالف و 13 نفر رای ممتنع دادند . مجموع نمایندگان حاضر هم 250 نفر بودند.
در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی جزئیات برجام به تصویب نمایندگان رسید. نمایندگان در اولین دستور خود در جلسه صبح امروز، جزئیات برجام را با 161 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع تصویب کردند.

به گزارش هماپرس، نمایندگان مجلس با ارائه چهار پیشنهاد و چهار تغییر تقریباً جزئی،‌ جزئیات طرح برجام را به تصویب رساندند.

بر این اساس بند یک به این شرح اصلاح شد:

1- بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی در ایران حق تولید و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای را ندارد و دولت موظف است سیاست‌ خلع سلاح هسته‌ای جهانی را به طور فعال دنبال کند و در کلیه تلاش‌های بین‌المللی، حقوقی و دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطر سلاح‌های هسته‌ای و اشاعه آنها از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه در ایجاد ائتلاف منطقه‌ای خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای «به خصوص در زمینه خلع سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی»، فعالانه مشارکت نماید.

این پیشنهاد با 216 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع تصویب شد و پس از تصویب آن نمایندگان فریاد مرگ بر اسرائیل سر دادند.

بند دو نیز به این شرح اصلاح شد:

2- پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد و هر گونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای «به خاطر اجرای برجام و یا غیر آن» با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجب تجدید نظر در این همکاری می‌شود و لازم است در آن صورت مطابق مصوبات این شورا اقدامات متقابل در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، این پیشنهاد با 209 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع تصویب شد.

همچنین نمایندگان بند سه را نیز به این ترتیب اصلاح کردند:

3- دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها و یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه‌ی هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به 190 هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد. «دولت باید ظرف مدت 4 ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه نماید.»

این پیشنهاد نیز با 204، رأی موافق، 10 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.

همچنین بند 9 نیز به این ترتیب اصلاح شد:

دولت موظف است منابع ملی آزاد شده را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، سرمایه گذاری‌های ضروری و با اولویت نیازهای بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی «در چارچوب قانون» صرف کند.

این پیشنهاد نیز با 210 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.

در نهایت نیز نمایندگان مجلس جزئیات این طرح را با 161 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع تصویب کردند.

درگیری نمایندگان در جلسه علنی امروز

در جلسه امروز مجلس در جریان بررسی جزئیات برجام، نمایندگانی که به عدم بررسی پیشنهاداتشان درباره جزئیات این طرح انتقاد داشتند فضای جلسه را متشنج کردند.

در حالی که پس از بررسی چهار پیشنهاد در جزئیات برجام علی لاریجانی رئیس مجلس از فرهنگی خواست طرح را برای رأی‌گیری قرائت کند نمایندگان معترض از جمله کوچک‌زاده و رسایی به این تصمیم اعتراض کرده و در جایگاه هیأت رئیسه و در جلوی مجلس جمع شده و اعتراض خود را بیان کردند.

بعد رسایی از لاریجانی خواست که اجازه پیدا کند که پیشنهادات خود را مطرح کند. لاریجانی نیز به او گفت که باید از قبل اسم می‌نوشته.

کوچک‌زاده نیز که در جایگاه هیأت رئیسه حاضر شده بود با فریاد اعتراض خود را بیان کرد. نمایندگان او را به پایین جایگاه هدایت کردند اما این نماینده مجلس همچنان فریاد می‌زد که این تصمیم کسی نیست تصمیم لاریجانی است.در ادامه نیز جهانگیرزاده و بذرباش با یکدیگر درگیر شدند که با دخالت نمایندگان این دو نماینده از یکدیگر جدا شدند اما تشنج در فضای مجلس ادامه پیدا کرد و نمایندگان در گروه‌های کوچک‌تر به صحبت ادامه می‌دادند.در نهایت نیز با شروع رأی‌گیری نمایندگان به صندلی‌های خود بازگشتند.

پس از تنش در مجلس، ظریف از صحن بیرون رفت

خبرگزاری ایرنا نیز در همین‌باره نوشته است: اعتراض و اصرار برخی از نمایندگان عضو جبهه پایداری برای بیان تذکر ، مجلس را برای دقایقی به تنش کشاند و موجب شد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صحن مجلس را ترک کند.مهدی کوچک زاده نماینده تهران در شروع جلسه علنی روز یکشنبه با فریاد به سمت هیات رییسه رفت و سپس به سمت خبرنگاران آمد و گفت: رهبری موافق برجام نیست. این طرح اقای لاریجانی است.

 پس از ارایه پیشنهاداتی از سوی برخی نمایندگان مجلس، حمید رسایی به سمت صندلی علی لاریجانی رفت و با فریاد خواستار بیان تذکر بود که لاریجانی او را به کناری زد و گفت شما چرا این طوری رفتار می کنید، رسایی به فریادهای خود ادامه داد و در نهایت نمایندگان وی را به پایین جایگاه هیات رییسه هدایت کردند.سپس مهدی کوچک زاده به سمت لاریجانی رفت و با فریاد خطاب به لاریجانی گفت: این تصمیم هیچ ربطی به رهبری ندارد، تصمیم لاریجانی است و ما مخالفیم.در این زمان عده ای از نمایندگان در جایگاه هیات رییسه جمع شدند و به دلیل ازدحام و شلوغی که در مجلس ایجاد شد، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جلسه را ترک کرد.در ادامه بسیار از نمایندگان دور کوچک زاده جمع شدند و خواهان آرام کردن وی بودند ولی کوچک زاده سعی می کرد رو به دوربین های عکاسی و فیلم برداری به فریادهایش ادامه دهد.
در جایگاه هیات رییسه نیز درگیری هایی بین نمایندگان بود به طوری که حمید رسایی و قاضی پور با هم درگیری فیزیکی پیدا کردند و نمایندگان آنها را از هم جدا کردند.

شلوغی و ازدحام در جایگاه هیات رییسه به حدی رسیده بود که بیش از 50 نماینده در جایگاه هیات رییسه بودند و با هم صحبت می کردند و در پایین جایگاه هیات رییسه، ازدحام نمایندگان ادامه داشت، علی اصغر زارعی به سمت عراقچی و تخت روانچی رفت با فریاد با آنها سخن می گفت و نمایندگان بدور آن ها جمع شده بودند. برای لحظاتی کوچک زاده به جمع آنان آمد و به اعتراض هایش ادامه داد.
کوچک زاده سپس به سمت محمد رضا باهنر رفت و با وی گفت و گو کرد.

گریه کوچک‌زاده پس از تصویب برجام

 یکی از اعضای جبهه پایداری پس از تصویب طرح اجرای برجام در صندلی خود نشست و در حالی که دیگر اعضای این جبهه گرد او حلقه زده بودند، گریست.

مهدی کوچک زاده نیز پس از آن که فریادها و اعتراض هایش به رئیس جلسه به دلیل قرائت نشدن پیشنهادها ره به جایی نبرد، از درون صحن فریاد می زد گفت امام حسین(ع) با یزید مذاکره کرد و مجلس هم گردن گرفت.

پس از آن کوچ زاده با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: لاریجانی صبح امروز در جلسه غیر رسمی گفت که در شب گذشته در جلسه ای تصمیم گرفته شد که طرح بدون پیشنهاد تصویب شود. باهنر نیز صبح پیش من آمد و گفت نظام تصمیم گرفته است که این طرح به طور کامل تصویب شود. رسایی نیز پلاکاردی در دست گرفته بود که در ان نوشته شده بود 'مجلس فرمایشی نیست'.
نام:
ایمیل:
* نظر: