tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷
فایننشال تایمز:
در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، هزینه های بهداشت و درمان به طور مرتب بالا رفته و به چهار برابر رسیده بود که بخشی از آن به علت تورم و مدیریت ضعیف مالی بود.
روزنامه فایننشال تایمز نوشت: حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری خود سرمایه گذاری در بخش بهداشت و درمان را در اولویت های کاری خود قرار داده است.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آورده است: حسن روحانی، رئیس جمهور میانه رو ایران از سال 2013 که بر مسند ریاست جمهوری نشست سرمایه گذاری در بخش بهداشت و درمان را در اولویت کارهای خود قرار داد. پیش از آن، بیش از ده میلیون نفر در ایران بیمه درمانی نداشتند و با هزینه های هنگفتی مواجه بودند. اما اکنون اگر نام خود را در سازمان بیمه سلامت ایران که یک نهاد دولتی است ثبت کنند، می توانند کمتر از ده درصد هزینه بیمارستان های دولتی را بپردازند. این بیمه هزینه درمان های سرپایی و دارو را نیز پوشش می دهد.

حسن، دست فروش 30 ساله ای که یک هفته در شهر خود سبزوار در شمال شرقی ایران، در یک بیمارستان دولتی بستری بود و به لطف برنامه بهداشت و درمان روحانی فقط سی دلار برای درمان خود پرداخت کرد. برنامه ای که از برنامه بهداشت و درمان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا الگو گرفته است. حسن که هیچ وقت بیمه درمانی نداشته است، اکنون توانست از بیمه سلامت که هزینه های درمانی همه ایرانی ها را به حداقل می رساند استفاده کند. به گفته خود او بدون بیمه سلامت که حسن روحانی دو سال پیش ایجاد کرد، هزینه های درمانی وی شانزده برابر بیشتر می شد.

در دوران ریاست جمهوری روحانی، در بیمارستان های دولتی بیشتر سرمایه گذاری شده و پزشکان تشویق شده اند در مناطق محروم فعالیت کنند. بودجه بهداشت و درمان به 68 هزار میلیارد ریال رسید که بخشی از آن با کاهش یارانه های انرژی تامین شده است.

بر اساس یک نظرسنجی رسمی، هفتاد درصد از ایرانی ها از سیاست بهداشت و درمان روحانی یا «روحانی کِر» رضایت دارند. به نظر می رسد این طرح که یک برنامه محبوب جهانی است در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 به پیروزی روحانی کمک کند.

سعید لیلاز، تحلیلگر اصلاح طلب گفت این طرح به طور حتم حمایت ها را از روحانی افزایش می دهد. وی افزود: «این طرح بر افراد بی بضاعت و محروم ترین بخش های کشور که بیشترین مراجعه کنندگان به بیمارستان های دولتی هستند، متمرکز است.»

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، هزینه های بهداشت و درمان به طور مرتب بالا رفته و به چهار برابر رسیده بود که بخشی از آن به علت تورم و مدیریت ضعیف مالی بود.  در پایان دومین دور ریاست جمهوری وی، بیماران بی بضاعت مجبور بودند تقریبا هفتاد درصد از هزینه های درمانی خود را بپردازند. 

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت سابق ایران گفت در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پولی که برای دارو و تجهیزات پزشکی لازم بود برای خرید پورشه و لوازم آرایش هدر می رفت. اکنون در دوران ریاست جمهوری روحانی، با وجودی که پول زیادی در 570 بیمارستان دولتی کشور صرف شده است هنوز کارهای زیادی باید انجام شود. در حال حاضر مردم ایران از پیشرفت هایی که در این زمینه انجام شده است خوشحال هستند.

محمد آقاجانی، معاون وزیر بهداشت گفت: «بیمارستان ها در آستانه ورشکستگی قرار داشتند اما اکنون وضع آنها رو به بهبود است.»
منبع: انتخاب
نام:
ایمیل:
* نظر: