tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۳۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
سلبریتی‌ها ترکیه را نجات دهند؟
به او «امپراتور» می‌گویند. در ترکیه مخالفان و موافقان زیادی هم دارد. این روزها دوباره صحبت از خواننده معروف ترکیه، یعنی ابراهیم تاتلیسس شده است.
به گزارش هماپرس؛ گفته می‌شود ابراهیم تاتلیس این خواننده کردتبار دوباره احیا شده و بر سر زبان‌ها افتاده است. این‌بار نه به خاطر صدای خوشش که وی را «تاتلیسس» یعنی (خوش صدا) می‌خوانند بلکه به خاطر حضور وی در سیاست. او تصمیم گرفته است در انتخابات زودهنگام ترکیه در لیست حزب عدالت و توسعه قرار بگیرد. 

به نوشته روزنامه دیلی صباح ترکیه، نزدیک به حزب عدالت و توسعه، ابراهیم تاتلیسس، خواننده معروف ترکیه‌ای تصمیم گرفته است، وارد گود انتخابات این کشور شود. او چندی پیش با تایید این مطلب در صفحه شخصی فیس‌بوک خود هم نوشت: «اگر قصد ورود به انتخابات را دارم، به خاطر مادرم است.» 
 
روزنامه دیلی‌صباح می‌نویسد: وی کارهای حضور در انتخابات پارلمانی ترکیه را به عهده وکیل خود یعنی «احمد ترکمن» قرار داده است. 

احمد ترکمن می‌گوید: موکل وی قصد دارد از استان«شانلی اورفا»، منطقه‌ای در جنوب ترکیه نامزد انتخابات شود. این منطقه هم‌اینک محل نزاع نیروهای پ‌ک‌ک و نیروهای ارتش ترکیه است. 

منطقه‌ای نا‌آرام که چند صباحی است،صدای گلوله و خمپاره از آن شنیده می‌شود. به گفته برخی از کارشناسان نامزدی تاتلیسس از این منطقه می‌تواند نشانگر این موضوع باشد که اردوغان و حزب عدالت و توسعه به دنبال رای کردها هستند زیرا این دسته از کارشناسان بر این باورند که از دست دادن اکثریت پارلمان ترکیه توسط حزب عدالت و توسعه، ناشی از رای به حزب کردهای این کشور بوده است. 
 
این در حالی است که گفته می‌شد تاتلیسس قصد داشته از ناحیه سوم استانبول نامزد این انتخابات شود، اما خودش می‌گوید گزینه نخست وی همان منطقه شانلی‌اورفا بوده است. 
 
پیشتر نیز تاتلیسس برای انتخابات سال 2011 قصد داشت نامزد حزب عدالت و توسعه برای انتخابات پارلمانی شود. این حزب در آن سال از قدرت خوبی برخوردار بود و هنوز می‌توانست افزون بر 50درصد رای مردم را به سود طرح خود واریز کند. اما بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها میزان آرای حزب عدالت و توسعه در حال کاهش است و برخی می‌گویند این حزب باید با دوران طلایی تک‌حزبی خداحافظی کند و به دنبال یک شریک تازه برای قدرت باشد. بر این اساس در آخرین نظرسنجی مشخص شده با بالا گرفتن درگیری‌ها در مناطق کردنشین ترکیه، آرای این حزب از 7/ 40 درصد به 9/ 38درصد رسیده است. 
 
سلبریتی‌ها می‌توانند اردوغان را نجات دهند؟ 
اردوغان همواره سعی کرده است رابطه خود را با خوانندگان و بازیگران معروف ترکیه حفظ کند. عکس‌هایی که گاهی از وی منتشر می‌شود نیز این قصه را تایید می‌کند. اردوغان با خوانندگان و بازیگران معروفی دیدار داشته و حتی زمانی که قصد داشت تا یک «گروه ریش سفیدان» را برای موضوع صلح با کردها تاسیس کند، سعی کرد با ورود یک خواننده معروف به نام «اورهان بابا»، وزن این گروه را بالا ببرد. حزب عدالت و توسعه در بیشتر دوران حضور خود در حاکمیت از این موضوع غفلت نکرده است. 

برای انتخابات سال 2011 نیز فوتبالیست معروف این کشور هاکان شوکور توانست در این حزب جا خوش کند و از این طریق به پارلمان این کشور راه پیدا کند. هر‌چند بعدها با جدایی گولنیست‌ها از اردوغان، شوکور به فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای که در آمریکا زندگی می‌کند، وفادار باقی ماند و از سمت نمایندگی نیز استعفا داد. 
 
در این راستا برخی می‌گویند حضور ابراهیم تاتلیس نیز در این حیطه باید ارزیابی شود. اردوغان قصد دارد تا با استفاده از شهرت وی، باعث انشقاق آرای کردها شود و با شلیک این تیر، آرای حزب کردتبار دموکراتیک خلق‌ها را هم کاهش دهد. با این وجود نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب عدالت و توسعه برای تحقق رویای از دست رفته‌شان، یعنی دولت تک حزبی باید منتظر یک معجزه باشد. حضور نصفه و نیمه تاتلیسس در مجامع عمومی، به‌خاطر ضعف فیزیکی‌اش موجب شده است برخی این شبهه را مطرح کنند وی توانایی حضور در جلسات پارلمان را ندارد. 
 
تاتلیسس به‌رغم اینکه در 13 مارس سال 2011 مورد اصابت چندین گلوله قرار گرفت اما توانست با چند گلوله‌ای که در سرش جا خوش کرده بود از این ماجرا جان سالم به‌در برد. 
 
وی برای اینکه بتواند همین حضور نیم‌بند خود را محافل عمومی داشته باشد، چندین عمل جراحی داشته است. با این حال وی هنوز نتوانسته سلامتی کامل خود را به‌دست آورد و هنوز از ضعف حرکتی برخوردار است. 
 
برخی علت ترور وی را به کردهای ناسیونالیست نسبت می‌دهند، زیرا این دسته می‌گفتند یک کرد نباید با دستگاه حاکم همکاری کند. تاتلیسس یکی از دوستان نزدیک اردوغان به‌حساب می‌آید و در آن زمان قصد داشت برای انتخابات پارلمانی از سوی حزب حاکم نماینده شود. برخی دیگر اما می‌گویند اختلافات مالی تاتلیسس موجب شد که وی مورد حمله قرار گیرد ولی از این موضوع جان سالم به‌در برَد. در این شرایط او قصد دارد دوباره شانس خود را بیازماید. به‌رغم اینکه وی طرفداران زیادی دارد، اما بالا گرفتن درگیری کردها با نیروهای دولتی موجب شده است برخی پیروزی حزب حاکم را در مناطق کردنشین ضعیف بدانند و استفاده از این حربه‌ها یعنی حضور هنرمندان کردتبار در لیست حزب عدالت و توسعه را چندان موثر نمی‌دانند. 
 
این در شرایطی است که رئیس‌جمهوری ترکیه و حزب عدالت و توسعه در ابتدای هفته جاری از مردم این کشور خواسته بودند برای مخالفت با ترورهایی که پ‌ک‌ک در این کشور انجام می‌دهد در خیابان‌ها حضور پیدا کرده و یک راهپیمایی اعتراضی داشته باشند. 
 
برای این منظور زمانی که اردوغان در منطقه «ینی‌کاپی» در استانبول میزبان هزاران ترکیه‌ای معترض می‌شود، ضمن انتقاد از حزب دموکراتیک خلق‌ها، آنها را مسوول اصلی این ترورها معرفی می‌کند و با صدای بلند فریاد می‌زند: «شما می‌دانید منظور من چیست! نمی‌دانید؟!»
tl_sar نظر بینندگان
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
منصور رضایی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
یاشاسین ابراهیم تاتلیسس امپراطور و سلطان موسیقی ترکی محبوب دلها
نام:
ایمیل:
* نظر: