tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
در گفت وگو با سی ان ان؛
هماپرس:«سید حسین موسویان» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با بیان اینکه نگرانی اصلی کشورهایی مانند عربستان و رژیم صهیونیستی در مورد مساله هسته ای ایران «بهبود روابط تهران و واشنگتن» است، تاکید کرد: زمان رسیدگی به بمب های هسته ای رژیم صهیونیستی رسیده است.
هماپرس:موسویان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما توافق کنونی با زمانی که شما دست اندرکار مذاکره بودید و حسن روحانی نیز رئیس تیم مذاکره، چه تفاوتی دارد؟» گفت: اصول و چهارچوب توافقی که حاصل شد دقیقا همان اصولی است که ما در مارس 2005 به سه کشور اروپایی طرف مذاکره هسته ای پیشنهاد کردیم.
وی افزود: در آن مقطع ما به اروپایی ها گفتیم حاضریم حداکثر شفافیت در برنامه هسته ای را بپذیریم؛ آمادگی داریم برنامه هسته ای باز داشته باشیم؛و حاضریم تمام اقدامات اعتمادساز در مورد اطمینان از عدم انحراف برنامه هسته ای ایران به سمت ساخت سلاح را نیز پذیرا باشیم.
او ادامه داد: در آن زمان سه کشور اروپایی آماده توافق بودند اما نتوانستند آمریکا را قانع کنند چون موضع آمریکا «غنی سازی صفر در ایران» بود.
موسویان گفت: اما این موضع نقض صریح معاهده ان پی تی بود زیرا طبق این معاهده، کشورهای عضو حق بهره مندی از تکنولوژی صلح آمیز شامل غنی سازی و آب سنگین را دارند و به همین علت نیز تعدادی از کشورهای عضو معاهده از این تکنولوژی ها برخوردارند.عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران افزود: توافق ما 10 سال پیش به دلیل سیاست بوش در مخالفت با غنی سازی ایران شکست خورد اما اوباما توانست توافق را انجام دهد چون غنی سازی و آب سنگین ایران را پذیرفت. وی گفت: باید در نظر داشت که خط قرمز اوباما «غنی سازی صفر در ایران» نبود بلکه «بمب هسته ای»بود و به همین دلیل رهبری و ریاست جمهوری از این ابتکار استقبال کردند زیرا ایران هرگز به دنبال بمب نبوده است.
موسویان با بیان اینکه در این توافق دو دستاورد بزرگ برای اوباما و قدرت های جهانی حاصل شده است، افزود: نخست اینکه ایران شفافیت و بازرسی های حداکثری در چارچوب مقررات بین المللی را پذیرفته و دوم اینکه همه تضمین های لازم در مورد عدم انحراف به سمت ساخت بمب را داده است.وی افزود: متقابلا ایران نیز دو دستاورد بزرگ داشته است؛ نخست اینکه قدرت های جهانی غنی سازی و آب سنگین ایران را پذیرفتند و دیگر اینکه همه تحریمها برداشته خواهند شد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه «در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه مانند عربستان و رژیم صهیونیستی از این موضوع خشمگین هستند، به نظر شما ایران برای حل این مساله چه کاری می تواند انجام دهد؟» گفت: کشورهایی مانند عربستان و رژیم صهیونیستی در مورد موضوع هسته ای ایران نگران نیستند بلکه نگرانی اصلی آنها بهبود روابط تهران و واشنگتن است. وی ادامه داد: حرف من با مخالفان توافق هسته ای این است که اگر همه کشورهای خاورمیانه این توافق 159 صفحه ای با ایران را اجرا کنند، آرزوی خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای تحقق خواهد یافت.
موسویان افزود: اما مساله دیگر «نتانیاهو» این است که او می خواست موضوع هسته ای ایران در صدر دستور کار قدرت های جهانی بماند تا اذهان همچنان از موضوع اصلی یعنی بمب های هسته ای رژیم صهیونیستی غافل بمانند. عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: رژیم صهیونیستی تنها کشور خاورمیانه با بمب هسته ای است و حال که موضوع هسته ای ایران حل شده، زمان آن است که قدرت های جهانی سراغ بمب های هسته ای این رژیم بروند.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: