tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که دکل نفتی وجود خارجی ندارد بلکه طی قراردادی خریداری شده و به ایران تحویل داده نشده است.
هماپرس: امیر عباس سلطانی، دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آفتاب در پاسخ به این سوال که دکل نفتی مورد اشاره وزیر نفت چگونه و از چه طریق خریداری شده و چگونه در ایران وجود خارجی ندارد گفت: دکل به ایران تحویل داده نشده است و وجود خارجی ندارد. آنچه اتفاق افتاده بر مبنای قراردادی است که روی کاغذ ثبت شده. آنهم به این صورت که شرکت ترکیه ای به عنوان واسطه از سوی ایران از شرکت رومانیایی دکل نفتی را خریداری می‌کند. 

او ادامه داد: خریداری این دکل حدود 92 میلیون دلار برای ایران هزینه به همراه داشته است اما چون شرکت سازنده پول دریافت نکرده دکل را تحویل نداده است. در واقع پول بده بستان شده اما دکلی دریافت نشده است 

سلطانی با تاکید بر اینکه این خرید و فروش از سمت تاسیسات دریایی انجام گرفته است، افزود: واسطه ترک قرار بوده از یک شرکت رومانیایی دکل نفتی را به مبلغ 62 میلیون دلار خریداری کند و به تاسیسات دریایی تحویل دهد. این شرکت به ازای نقش واسطه‌گری که ایفا کرده نزدیک به 40 میلیون هم سود می‌کند. 

این عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: در حالی که پول واریز شده به حساب شرکت رومانیایی 13و نیم میلیون دلار است اما به دلیل اینکه پول کامل واریز نشده است از تحویل دکل خودداری به عمل آمده است.  

او در ادامه با تاکید بر اینکه ایران کل هزینه خریداری و نقل و انتقال دکل را به شرکت ترکیه‌ای پرداخت کرده اما این شرکت ترکیه هزینه دکل را به شرکت رومانیایی نداده است، همچنین در مورد مقامات درگیر در این پرونده گفت: من فعلا در مورد افراد صحبت نمی‌کنم چون در این ماجرا سه یا چهار نفر از مقامات دولت قبل درگیر هستند که هنوز نامشان مطرح نشده است و تحقیقات کامل به عمل نیامده است.

او در پاسخ به این سوال که تاسیسات دریایی برای خرید این دکل تخلف کرده است نیز گفت: بله. مسوولان تاسیسات دریایی قطعا تخلف داشته‌اند. 

منبع: آفتاب
نام:
ایمیل:
* نظر: