tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای دکترای تخصصی چشم از دانشگاه مشهد است. مقالات متعدد او در زمینه چشم‌پزشکی و جراحی عیوب انکساری چشم، باعث شده از او به عنوان یک چهره بین‌المللی علمی یاد شود. دکتر روحانی وی را به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم معرفی کرد و وی توانست با کسب رأی اعتماد مجلس به عنوان وزیر این وزارتخانه فعالیت خود را آغاز کند.
  • -زندگینامه

    سید حسن قاضی‌زاده هاشمی متولد فروردین‌ماه 1338 در فریمان است. قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته چشم‌پزشکی است. مقالات متعدد او در زمینه چشم‌پزشکی و جراحی عیوب انکساری چشم از او به عنوان یک چهره بین‌المللی علمی یاد شود. از دکتر هاشمی به عنوان یکی از 5 چشم‌پزشک برتر دنیا یاد می‌شود که رکورد بیش‌ترین تعداد عمل لیزیک چشم را نیز داراست. دکتر حسن روحانی، قاضی‌زاده را به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مجلس نهم معرفی کرد و قاضی‌زاده توانست با کسب رأی اعتماد مجلس به عنوان وزیر این وزارتخانه فعالیت کند.

     

    خانواده
    قاضی زاده در خانواده‌ای مذهبی متولد شد و پدرش با شغل عطاری از چهره‌های مورد وثوق شهر فریمان بود. همسر دکتر هاشمی، خانم دکتر کوچک زاده، متخصص کودکان و فوق تخصص خون و سرطان کودکان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. فرزندان دکتر هاشمی نیز با توجه به شغل پدر و مادر، رشته پزشکی را انتخاب کرده‌اند که یکی دستیار روان‌پزشکی، دیگری دانشجوی پزشکی و سومی دانش آموز می‌باشد. برادر کوچک‌تر قاضی‌زاده نیز به علت مصدومیت شیمیایی ناشی از دوران جنگ، در سال 1372 به خیل شهدا پیوست.
     
  • -تحصیلات

    سید حسن قاضی‌زاده در کودکی قرآن را نزد مرحوم آقای شیخ حسین مطهری پدر شهید بزرگوار مرتضی مطهری فراگرفت و پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد. وی همزمان در فعالیت‌های مذهبی که توسط بزرگان دینی برگزار می‌شد شرکت داشت. 
    در سال 56 وارد دانشکده پزشکی مشهد شد و ضمن تحصیل دانشگاهی در فعالیت‌های اجتماعی سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشته و همزمان با گسترش موج انقلاب اسلامی با مشارکتی فعال، در رخدادهای سیاسی - اجتماعی شهر مشهد تأثیرگذار بود. با شروع جنگ تحمیلی مدت 33 ماه به عنوان یکی از طراحان مهندسی رزمی به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشت. دکتر هاشمی پس از بازگشت به دانشگاه جهت ادامه تحصیل، حضور در جبهه را در قالب تیم‌های اضطراری پزشکی ادامه داد.
     
    مدارج تحصیلی
    دکتری پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1365
    دکتری تخصصی چشم‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1368
    گذراندن دوره‌های تکمیلی متعدد در آمریکا و اروپا
     
  • -افتخارات علمی و پژوهشی

    رتبه اول در بورد تخصصی چشم‌پزشکی کشور در سال 1368
    کسب عنوان محقق برتر در چهاردهمین جشنواره ابن‌سینا (1391)
    محقق برتر جشنواره چشم‌پزشکی فارابی (1390)
    محقق برتر گروه جراحی علوم بالینی پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی (1388)
    کسب رتبه نخست شانزدهمین جشنواره علوم پزشکی رازی
    رتبه برتر در بورد تخصصی چشم‌پزشکی کشور در سال 1368
    طراح و مجری فازهای اول و دوم طرح کشوری بررسی شیوع آب مروارید در کشور 
    طراحی و راه‌اندازی مطالعه هم گروهی (Cohort) چشم‌پزشکی در شاهرود که تنها کو هورت چشم‌پزشکی در منطقه خاورمیانه است
    طراحی و انجام طرح بررسی علل اختلالات چشمی مردم تهران
     
    فعالیت‌های علمی درخشان
    تاکنون ابداع و راه‌اندازی 31 روش عمل جراحی چشم برای نخستین بار در کشور، به نام دکتر قاضی‌زاده هاشمی ثبت کرده‌اند. وی همچنین راه‌اندازی و هدایت تنها مرکز تحقیقات چشم‌پزشکی خصوصی کشور، کلینیک نور که مصوب شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است را بدون دریافت بودجه دولتی بر عهده داشته است. 
     
    روش‌های جراحی ابداعی توسط دکتر قاضی‌زاده
    مهم‌ترین پیشرفت‌های فوق تخصصی چشم‌پزشکی جهان که برای اولین بار در ایران توسط دکتر سید حسن هاشمی انجام شده است به شرح زیر است:
    پیوند قرنیه لایه‌ای به روش Melles (DALK)
    انجام جراحی کاتاراکت به روش (Microincisional Cataract Surgery MICS)
    کاشت لنزهای داخل قرنیه (Intracorneal inlay)
    کراتوپلاستی هدایتی (Conductive Keratoplasty) 
    پیوند قرنیه به روش Big – Bubble
    جراحی عیوب انکساری به روش Wavefront Customized – Ablation
    پیوند قرنیه‌ای خلفی به روش (Melles PLK)
    پیوند قرنیه‌ای خلفی به روش M – PLK
    پیوند قرنیه‌ای خلفی به روش DSEK
    جراحی قرنیه به روش ALTK تکنیکهای مختلف
     
    تألیفات
    وی با داشتن ده کتاب تألیفی و یک صد و پنجاه و هفت مقاله معتبر بین‌المللی در حوزه تخصصی، به عنوان یک مرجع تحقیقات علمی و دانشمند مطرح در محافل علمی و تخصصی جهان شناخته می‌شود. از قاضی‌زاده هاشمی به عنوان یکی از 5 چشم‌پزشک برتر دنیا یاد می‌شود که رکورد بیش‌ترین تعداد عمل لیزیک چشم را نیز داراست.
    انتشار بیش‌ترین مقاله در خصوص اپیدمیولوژی عیوب انکساری در سطح جهان
    انتشار یک صد و پنجاه و هفت مقاله در مجلات بین‌المللی با نمایه ISI، PubMed و Scopus
    انتشار 36 مقاله در مجلات معتبر داخلی
    ارائه بیش از یک صد و پنجاه مقاله در کنگره‌های داخلی و بین‌المللی
    برگزاری ده‌ها کارگاه درزمینه آموزش روش‌ها و تکنیک‌های نوین جراحی چشم برای چشم‌پزشکان کشور
     
  • -عضویت‌ها

    عضو هیئت‌مدیره و دبیر کل انجمن چشم‌پزشکی ایران
    عضو شورای راهبردی و سیاست‌گذاری بیمارستان فارابی از سال 1387 تاکنون
    عضو شورای عالی مرکز تحقیقات چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
    عضویت در شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش پزشکی کشور
    عضو انجمن چشم‌پزشکان آمریکا از سال 1991 تاکنون 
    عضویت انجمن جراحان کاتاراکت و عیوب انکساری اروپا (1995)
    انجمن جراحان کاتاراکت و عیوب انکساری آمریکا (1997)
    انجمن جراحان قرنیه آمریکا (2005)
    مؤسس و عضو هیئت‌مدیره انجمن پزشکی لیزری ایران
    مؤسس مجموعه چشم‌پزشکی نور در سال 1371
    عضو هیئت تحریریه و داور 6 مجله علمی معتبر داخلی و بین‌المللی 
    عضو کمیته علوم بالینی فرهنگستان علوم پزشکی ایران
    عضو کمیسیون تدوین و نظارت و ارزشیابی وزارت بهداشت (1384 - 1380)
     
  • -سوابق جبهه و جهاد

    عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی کشور (1362 - 1360)
    فرماندهی مهندسی رزمی قرارگاه‌های نجف، خاتم‌الانبیاء و ستاد کربلا (1362 - 1360)
    فرماندهی مهندسی رزمی در حداقل ده عملیات دفاع مقدس
    از مؤسسان و اعضاء شورای مرکزی جهاد سازندگی خراسان (1360 - 1358)
    مسئول ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی کشور (1362 - 1360)
    مسئول مستقیم ستاد بازسازی جهاد سازندگی در مناطق جنگ‌زده کشور (1362 - 1360)
    مسئول ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی خراسان (1360 - 1359)
     
  • -مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی

    دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور (1380 - 1376)
    مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (1380 - 1376)
    رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (1384)
    مدیر گروه چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (1387 - 1384)
    دبیر شورای سیاست‌گذاری رشته چشم‌پزشکی (1391-1390)
    رئیس بخش قرنیه بیمارستان فارابی (1383 تا 1385 و 1388 تا 1390)
    مسئول توسعه بیمارستان جدید فارابی (1391)
    مشاور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دولت اول اصلاحات (محمد فرهادی)
     
  • -دیدگاه سیاسی

    هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت دولت یازدهم تنها سابقه مشاور وزیر بهداشت دولت اول خاتمی را در کارنامه دارد که می‌توان او را یک فرد مستقل نامید. قاضی زاده دارای یک شخصیت متعادل سیاسی است.

     

  • -وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم

    دکتر روحانی در جلسه ی مجلس برای تأیید صلاحیت وزرای یشنهادی مورخ 24 مردادماه 1392، وزیر بهداشت خود را چنین معرفی کرد: «برای وزارت بهداشت، با اصرار آقای دکتر هاشمی را دعوت کردیم به اینکار، ایشان مسئولیت های بسیار سنگینی به عهده داشتند و خدمات بسیاری به کشور در امر پزشکی و بخصوص چشم پزشکی داشتند و دارند سابقه طولانی جهادی و جبهه دارند و جمعه پزشکی اعتماد وسیعی به ایشان دارند.»
     
    حمایت ولایتی از وزیر بهداشت
    دکتر ولایتی با توجه به اشراف در حوزه بهداشت و درمان در خصوص وزارت دکتر هاشمی اظهار کرد: «با توجه به فعالیت‌های علمی و اجرایی که در حوزه سلامت و بهداشت و درمان در طول سالیان گذشته داشته‌ام، آقای دکتر هاشمی را از اساتید برجسته در حوزه چشم‌پزشکی و دارای سوابق ارزنده و خدمات فراوان می‌دانم.
    آقای هاشمی خدمات فراوانی در مسیر پیشرفت حوزه‌های تخصصی انجام داده‌اند و با توجه به چنین سابقه مدیریتی و اجرایی می‌توانند در مسئولیتی که عهده دار خواهند شد، منشاء تحولات ارزشمند و توسعه خدمات در حوزه‌های مختلف باشند و در صورت اخذ رای اعتماد حتما شاهد تحولات چشمگیر از سوی ایشان در حوزه مسئولیت‌شان خواهیم بود.
    آقای دکتر هاشمی پایه‌گذار موسسه خیریه نوآوران سلامت بوده‌اند که کاروان‌های فراوانی متشکل از پزشکان، دندان‌پزشکان و چشم‌پزشکان را با حمایت خودشان از سه سال گذشته به روستاها و مناطق محروم کشور اعزام و تاکنون بیش از 50 هزار نفر از افراد بی‌بضاعت در مناطق روستایی و محروم را معالجه کرده است و در زمینه مسائل خیریه و کمک به محرومان منشا خدمات فراوان بوده‌اند.
    در شرایط امروز وزارت بهداشت و درمان نیازمند مدیریتی توانمند و کارآزموده و متخصص برای حل مشکلات فراوان مردم در این حوزه است، با توجه به این موضوع و با عنایت به تجربه و فعالیت آقای هاشمی در دفاع مقدس و بعد از آن در مسئولیت‌های مختلف علمی و اجرایی می‌توان امیدوار بود که گام‌های موثر و اثربخشی ان شاءالله با رأی اعتماد نمایندگان محترم مجلس در این حوزه برداشته شود.»
     
  • -دیدگاه‏ها و اظهار نظر‏ها

    قاضی زاده در بین اظهارات خود به برنامه ها و ایده های کاری خود در وزارت بهداشت اشاره کرده است. مهمترین این برنامه ها به شرح زیر است:
     
    تشکیل ستاد مدیریت بحران دارو و لوازم پزشکی/ جامعه بیمار به توسعه نمی‌رسد
    وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه امنیت، سلامت اجتماعی و سلامت، امنیت فردی را به دنبال دارد، گفت: انتظار مردم این است که حاکمیت زیرساخت اولیه را برای تأمین سلامت آن‌ها فراهم کند چرا که بدون داشتن انسان‌هایی با سلامت جسمی و روحی و معنوی نسبت به توسعه امکان‌پذیر نیست. بیش از 30 درصد تولید ناخالص جامعه به سلامت جامعه وابسته است و امکان ندارد جامعه بیمار به رشد و توسعه برسد.
     
    پزشک خانواده
    اجرای برنامه پزشک خانواده جزو الزامات قانونی است که هرکسی وزیر بهداشت شود باید به آن متعهد باشد. استقرار گام به گام پزشک خانواده پس از آسیب‌شناسی انجام خواهد شد.
    به نظر می‌رسد این شتابی که در اجرای برنامه هست خودش باعث شده که به چنین طرح مترقی خدشه وارد کنیم. البته جدای از آن، بحث تأمین منابع مالی و پوشش بیمه‌ای طرح نیز مطرح است؛ زیرا ما هنوز تجمیع بیمه‌ها را نداریم. در کنار آن، موضوع آموزش پزشکان و سایر اعضای تیمی است که در بسته پزشک خانواده قرار می‌گیرند. پزشک خانواده حلقه‌ای از نظام ارجاع است که به نظر می‌رسد اصرار در سرعت اجرا باعث صدمه به کیفیت این طرح شده است و باید قبل از گسترش پزشک خانواده این طرح آسیب‌شناسی شود.
    اجرای پزشک خانواده حداقل بین 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد نه اینکه پزشک خانواده را در طی یک یا دو سال اجرایی کنیم.  بنابراین بایستی نگاه جامع به این طرح داشته باشیم و بتوانیم کل زیرساخت‌های این بسته خدمتی را باهم فراهم کنیم؛ و بعد آن را در سراسر کشور توسعه دهیم.
    در مجموع باید گفت اجرای پزشک خانواده به شکل بیماری در حال گسترش است بنابراین باید نواقص آن دیده شود که علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن منابع، مردم نیز از اجرای طرح پزشک خانواده که یک طرح محوری در شبکه بهداشت و درمانی است، مأیوس نشوند.
    وی در خصوص اجرای طرح در دیگر استان‌ها گفت: پزشک خانواده را در استان جدیدی آغاز نخواهیم کرد. اجرای برنامه پزشک خانواده با شکل و شمایل کنونی سبب بدنامی این برنامه نزد مردم خواهد شد و با ادامه روند فعلی، تنها منابع از دست می‌رود؛ و تأکید کرد: «به نظر من تهران باید آخرین استان در اجرای پزشک خانواده باشد.»
     
    دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران
    هاشمی در پاسخ به این پرسش که تکلیف انتزاع دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران با توجه به پایان مهلت مقرر (31 تیر 92) و تخصیص نیافتن کد بودجه مستقل برای دانشگاه ایران چه خواهد شد گفت: این دولت با شعار اعتدال و قانون‌گرایی بر سر کارآمدهاست. ما باید مُر قانون را اجرا کنیم و تابع هر آنچه که دستگاه‌های بالادستی تصویب کرده‌اند باشیم. باید دید که قانون چه می‌گوید و همه تابع آن باشیم و آن را رعایت کنیم. من خودم نظری شخصی برای این موضوع ندارم باید بررسی کنم و ببینم چه اتفاقاتی در این یکی دو ماهه افتاده است.
     
    ساماندهی وضعیت دارو مهم‌ترین اولویت 
    وزیر بهداشت، ساماندهی وضعیت دارو را مهم‌ترین اولویت خود در صورت اخذ رأی اعتماد از مجلس خواند و گفت: سعی می‌کنیم با همکاری وزرای اقتصادی دولت، مشکلات جاری در زمینه داروها و کمبودهایی که در این  حوزه به ویژه برای بیماران صعب‌العلاج وجود دارد را برطرف کنیم.
    دولت دهم مابه‌التفاوتی برای بیماران به ویژه بیماران صعب‌العلاج تصویب کرده اما اینکه نرخ ارز در آینده چه میزان خواهد بود، اینکه آیا ارز به دارو و همچنین به چه نوع داروهایی اختصاص می‌یابد مباحثی است که باید منتظر مصوبات دولت جدید در این راستا باشیم.
     
    تقویت آموزش نیروهای بومی و جذب آسان‌تر آن‌ها
    قاضی‌زاده در ارتباط با مقوله عدالت در سلامت و راهکارهایی که می‌توان برای ایجاد آن اجرا کرد، گفت: تنها راه ایجاد عدالت در سلامت، تقویت شبکه بهداشت و درمان کشور است؛ و هیچ راهی به نظر من غیر از این نیست. البته ممکن است در بعد نیروی انسانی مشکل داشته باشیم که آن هم معتقدم بایستی به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اجازه بدهیم برای مناطق محروم، مازاد بر ظرفیت با یک سازوکارهای که در آزمون‌های ورودی پیش‌بینی می‌شود، ورود افراد بومی را به دانشگاه سهل کنیم و اجازه دهیم وارد دوره پزشکی شوند.
    تجربه 30 سال گذشته نشان می‌دهد که ما هیچ راهی به غیر از این نداریم و باید این امکان را فراهم کنیم که نیروهای بومی حتماً بتوانند از امتیازات ویژه‌ای برخوردار شوند تا انگیزه در آنان ایجاد شود. همچنین بایستی پوشش بیمه‌ای خاص برای مناطق خیلی محروم و غیر برخوردار داشته باشیم و این پوشش بیمه‌ای، متفاوت با کل کشور باشد.
     
  • -برنامه پیشنهادی قاضی زاده به مجلس نهم

    قاضی‌زاده برنامه‌های خود را در 4 محور شامل موفقیت‌ها، چالش‌ها و همچنین اهداف و راهبردهای بخش سلامت به مجلس معرفی کرد. هدف اصلی برنامه پیشنهادی، تأمین، حفظ و ارتقای سلامت همگانی (ublicHealth) با اجرای مراقبت‌های اولیه سلامت (PHC) از طریق تقویت و ارتقاء نظام شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور اعلام شده است. بخش‌های اصلی برنامه پیشنهادی به شرح زیر است:
     
    معرفی رویکردهای کلان دولت یازدهم در بخش سلامت مبتنی بر اسناد بالادستی
    در این بخش برنامه‌ها و اهداف دولت یازدهم برای امر بهداشت و درمان آورده شده است.
     
    برنامه‌های پیشنهادی
    الف) اقدامات فوری
    پیگیری تأمین منابع مالی (ارزی و ریالی) مورد نیاز نظام سلامت (از جمله استفاده از راهکارهای مندرج در قانون برنامه پنجم و کمک گرفتن از خیرین سلامت و بخش خصوصی)
    تشکیل ستاد مدیریت بحران دارو
    استقرار گام به گام پزشک خانواده و نظام ارجاع پس از آسیب‌شناسی جامع اقدام‌های انجام‌شده
    ب) برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت
     
    مراقبت‌های اولیه سلامت
    مهم‌ترین اقدامات این بخش شامل:
     اجرای برنامه غربالگری جمعیتی سلامت مردم
    اجرای برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر 20000 نفر
    برقراری نظام عدالت در سلامت در سطح شهرستان‌ها، با تأکید بر مناطق محروم، حاشیه شهرها و مناطق عشایری و استفاده کاربردی از 52 شاخص عدالت در سلامت
     
    سلامت خانواده
    مهم‌ترین اقدامات این بخش شامل:
     تقویت و گسترش برنامه مراقبت از نوزادان
    تقویت برنامه سلامت  باروری
     تقویت و گسترش برنامه مراقبت از نوجوانان و جوانان و بهداشت مدارس
     
    سلامت محیط و کار
    مهم‌ترین اقدامات این بخش شامل:
    اجرای نظام جامع ارتقای سلامت در محل کار (ارتقای  بهره‌وری، سلامت و ایمنی مراکز و نیروی کار)
    افزایش کنترل کیفی و بهداشتی مواد خوراکی و آشامیدنی در سطح عرضه و بهداشت
    سلامت روان
    ارزیابی و بازبینی برنامه‌های پیشگیری از سوءمصرف مواد، دخانیات، الکل و رفتارهای پرخطر
     
    مدیریت بیماری‌های غیر واگیر
    مهم‌ترین اقدامات این بخش شامل:
    تصویب و استقرار برنامه پیشگیری از نابینایی و ارتقای سلامت چشم (کاهش شیوع و بروز نابینایی در کشور)
    تصویب و استقرار برنامه ملی ارتقای بهداشت دهان و دندان
    تصویب و استقرار برنامه پیشگیری از ناشنوایی و ارتقای سلامت گوش
    تقویت و اجرای برنامه مدیریت عوامل خطر (دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی، اسکلتی عضلانی و ژنتیکی)
     
    مدیریت بیماری‌های واگیردار
    مهم‌ترین اقدامات این بخش شامل:
    ادامه فعالیت‌های طراحی‌شده برای ریشه‌کنی فلج اطفال و حذف کزاز نوزادی، سرخک و سرخجه مادرزادی
    اجرای کامل برنامه حذف مالاریا در کشور تا سال 1404
    توسعه و تقویت نظام مراقبت عفونت‌های بیمارستانی
    تقویت نظام مراقبت از بیماری‌های منتقله از آب و غذا
     
    دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی
    مهم‌ترین اقدامات این بخش شامل:
    اصلاح نظام قیمت‌گذاری دارو
    ایجاد شبکه هوشمند ردیابی زنجیره تأمین و مصرف دارو
     احیای شورای تدوین فهرست دارویی کشور و بازنگری مستمر و انتشار سالانه آن
    استفاده از حمایت سازمان‌های بین‌المللی در تسهیل تأمین و تولید دارو
    توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی  در زمینه مصرف منطقی داروها
     
    تغذیه و امنیت غذایی
    مهم‌ترین اقدامات این بخش شامل:
    غنی‌سازی غذاهای اصلی و تکمیلی با ریزمغذی‌ها
     استقرار شبکه ملی پایش غذا (پایش محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی)
    کنترل ایمنی محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی
    برچسب‌گذاری اجباری محصولات غذایی
     
    درمان
    مهم‌ترین اقدامات این بخش شامل:
    بازبینی و استقرار سطح‌بندی خدمات درمان با اولویت مناطق محروم
    نظارت بر نحوه اجرای مقررات ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان اورژانس
    افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی اختلالات روانی
    تقویت نظام نظارت و ارزشیابی بخش خصوصی
    استقرار بسته خدمات مشاوره معنوی در بیمارستان‌ها برای بیماران صعب‌العلاج و خاص
     
    منابع مالی
    مهم‌ترین اقدامات این بخش شامل:
     افزایش سهم سرانه سلامت از بودجه عمومی
    هدایت منابع خیرین سلامت بسوی جوامع نیازمند و مناطق محروم
    کارآمد کردن منابع مالی سازمان‌های بیمه گر
     
    منابع انسانی
    مهم‌ترین اقدامات این بخش شامل:
     بهبود نظام مدیریت، نیروی انسانی و برقراری نظام پایش و ارزشیابی کارآمد
    برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برای کارکنان شاغل
    ضابطه‌مند ساختن انتصاب مدیران و توانمندسازی آنان
    بازسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی فضاهای فیزیکی فرسوده
     
  • -نشست مجلس جهت بررسی صلاحیت قاضی زاده

    موافقان وزارت قاضی زاده
    علیرضا منتظری توکلی نماینده مردم بافق  در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: «آقای پروفسور قاضی‌زاده هاشمی 352 اثر ارزشمند علمی دارد و 31 روش عمل چشم را راه‌اندازی کرده‌اند و سوابق اجرایی موفق و درخشانی در کارنامه خود دارد.
     ایشان موسسه خیریه‌ای به نام نورآوران سلامت را دایر کردند و در بخش خصوصی نیز بیمارستان چشم‌پزشکی نور تهران را دایر کردند که تبلور سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است که از افتخارات ایشان محسوب می‌شود و بسیاری از بیماران ایشان نیز بیماران خارج از کشور هستند..»
     
    به طور کلی موافقان وزیر پیشنهادی بهداشت با اشاره به پیرو ولایت و رهبری بودن قاضی‌زاده و حضور داوطلبانه به مدت 33 ماه در جبهه جنگ و همکاری با جهاد سازندگی وی را برای این سمت مناسب دیدند. تخصص قاضی‌زاده در امر چشم‌پزشکی و تأسیس مراکز تخصصی چشم‌پزشکی و مراکز خیریه از جمله موارد مثبتی بود که نمایندگان موافق وزارت قاضی‌زاده به آن‌ها اشاره کردند.
     
    مخالفان وزارت قاضی زاده
     
    6 میلیون نفر فاقد بیمه درمانی‌اند
    مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خدمات سازمان تأمین اجتماعی با هزینه دریافتی از مردم متناسب نیست گفت: متأسفانه بخش درمان در بخش دولتی قابل‌اعتماد نیست و نتوانسته تا کنون خدماتی در شأن مردم ارائه کند از این رو شما در بخش خصوصی فعال هستید چه برنامه‌ای برای تقویت بخش دولتی دارید.
    مدیران ارشد حوزه وزارت در بهترین موقعیت‌ها در بخش خصوصی فعال هستند که این نقطه‌ضعفی است که باید اصلاح شود و بخش دولتی به ایده‌آل‌ها برسد. بر اساس برنامه پزشکان استخدام رسمی حق فعالیت در بخش خصوصی را ندارند با توجه به اینکه شما هم شرایط مشابهی دارید چطور می‌خواهید با این جریان برخورد کنید و با توجه به اینکه پس از 6 ماه دانشکده علوم پزشکی تهران را رها کردید چه تضمینی وجود دارد که امروز این وزارتخانه با بحران را رها نکنید و نروید.
     
    آیا عدالت را رعایت خواهید کرد؟
    نادر قاضی‌ پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت:
    آیا شما در توزیع امکانات حمایتی و آزمایشگاه‌های مجهز، عدالت را رعایت خواهید کرد یا همه را در تهران و مراکز استان‌ها توزیع خواهید کرد؟ آیا برای بیمارستان‌های نیمه‌تمام در شهرهای کوچک برنامه دارید؟ آیا در تمامی درمانگاه‌های روستایی پزشک و پرستار مقیم خواهد شد؟ یا مردم روستاها ناچارند حتی برای تزریق یک آمپول به شهرها مراجعه کنند؟
    کسانی که گرفتاری‌های فراوان و دل‌مشغولی‌های گوناگون دارند، می‌توانند به وظایف اصلی‌شان توجه کنند و آقای دکتر هاشمی از جمله کسانی است که تخصص و دانش عالی وی باعث می‌شود گاهی اوقات از وظایف اصلی وزارتخانه غافل شود به خصوص بیماران اورژانسی و تهیه مواد اولیه و اتاق عمل‌ها و داروهای بیماران خاص و نظارت بر حوزه دارو و غذا، حتی نوآوری‌ها این موضوعات موارد کوچکی نیست.
     
    انتقاد از برنامه‌های قاضی‌زاده/مشخص نیست وی چگونه می‌خواهد اهدافش را عملیاتی کند
    محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: آقای قاضی‌زاده من مخالف شخصیت فکری و عملکرد شما نیستم اما سؤالاتی دارم. مشخص نیست چگونه وزیر پیشنهادی قصد دارد این برنامه‌ها را اجرایی و عملیاتی کند.
    توسعه بخش‌های درمانی باید برای همه استان‌ها میسر شود و فقط شاهد رشد آن در منطقه خاصی نباشیم، یعنی استان‌ها باید به اندازه پایتخت در بخش‌های درمانی شاهد توسعه باشند 
     
    دفاعیات قاضی‌زاده
    حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در 22 مردادماه 92 با حضور در مجلس از برنامه‌های ارائه‌شدهٔ خود دفاع کرد و به سؤالات نمایندگان مخالف پاسخ گفت. بخشی از سخنان وی به شرح زیر است:
    استقرار گام به گام پزشک خانواده و نظام ارجاع البته پس از آسیب‌شناسی کارشناسان عملی خواهد شد، پزشک خانواده حلقه‌ای از نظام ارجاع است که به نظر می‌رسد اصرار در سرعت اجرا باعث صدمه به کیفیت آن شده و باید قبل از گسترش آن اشکالات آن برطرف شود و بعد گسترش پیدا کند.
    از دیگر اقداماتی که باید در ماه‌های باقیمانده سال به انجام برسد تصویب راهکارهایی برای تأمین نیروی انسانی برای مناطق محروم است و باید چه در زمینه پزشک عمومی و چه تخصصی شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا افراد بومی بتوانند در این نقاط تقویت شوند، در طول 35 سال انقلاب، تاکنون موفقیتی مشکل کمبود نیروی انسانی حل نشده است، حتماً باید کف نمره ورودی به نحوی پیش‌بینی شود که مشکل این افراد حل شود.
     آنچه که وظیفه و سابقه من است رسیدگی به محرومین، مستضعفین نقاط دوردست و تقویت بیمارستان‌های دولتی و رفع مشکلات آن‌هاست که این با شعار، شدنی نیست؛ آنچه که باعث می‌شود رویکرد من متفاوت باشد این است که من اهل پرخاش به مجموعه جامعه پزشکی کشور نیستم و این کار نه با روحیه اعتدالی ما و نه باسیاست‌های دولت هماهنگ نیست.
     
  • -نتایج آرا مجلس

    دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی از 284 رأی مأخوذه با کسب 260 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع یکی از چند وزیری بود که با رأی بالا و قاطع نمایندگان مجلس به عنوان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کابینه یازدهم از مجلس رأی گرفت.

     

    حضور وزیر بهداشت در مرقد امام خمینی (ره) در اولین روز کاری خود
    دکتر سید حسن هاشمی که با رأی اعتماد 260 نماینده مجلس شواری اسلامی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم انتخاب شد، در دقایق اولیه صبح شنبه 26 مردادماه 92 با حضور در مرقدم مطهر امام خمینی (ره) و با تجدید میثاق با آرمان‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای انقلاب، اولین روز کاری خود را آغاز کرد.
    دکتر هاشمی سپس با استقبال جمعی از معاونان و مدیران وزارت بهداشت در دفتر کار خود واقع در ستاد وزارت بهداشت حضور یافت.
  • نام:
    ایمیل:
    * نظر: