tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران
سلیمانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصادبدون نفت گفت: در این خصوص متاسفانه در دولت نهم و دهم نه تنها اقدامی صورت نگرفت بلکه دولتمردان گذشته سیاست های برنامه سوم توسعه کشور را در کاهش اتکا کشور به درآمد نفت نادیده گرفتند و منابع ارزی حاصل از فروش نفت را از بین بردند.
 عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت:تصدی گری دولت در اقتصاد کشور بر اساس برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه باید کاهش می یافت، ولی این آمار در دولت گذشته افزایش یافت.

 عبدالرحمن سلیمانی سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه ها در اهواز، توسعه صادرات را چشم و چراغ توسعه اقتصادی کشور خواند و گفت:با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وابستگی آن به اقتصاد بین الملل، ضرورت ایجاب می کند که نوع نگاه به بخش خصوصی متفاوت از گذشته باشد.

وی افزود:برای پیوستن به سازمان توسعه تجارت جهانی بسیاری از تصدی گری های دولتی باید کاهش یافته و اقتصاد نیز به سمت رقابتی شدن حرکت کند.

سلیمانی تحقق اهداف توسعه پایدار را در گرو افزایش مشارکت بخش خصوصی و خواند و گفت:در چارچوب اصل 44 قانون اساسی توسعه فعالیت های بخش خصوصی در کارهای اقتصادی پیوسته در فرمایشات معظم له بوده و در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی نیز، رویکرد و نگاه در جهت برنامه ریزی اقتصادی با اتکا به بخش خصوصی در کلام رهبری است.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین با اشاره به تشکیل کمیته صیانت از آب در استان خوزستان از سه سال گذشته، اظهار کرد:با دعوت از استادان دانشگاه، کارشناسان بخش کشاورزی و آب و برق همایشی در مورد آب و حوضه کارون بزرگ با پیش بینی هفت پانل تخصصی برگزار می شود.

وی افزود: این همایش قرار بود، هشتم بهمن ماه امسال برگزار شود، ولی به دلایلی زمان برگزاری آن به اوایل سال آینده موکول شد.

سلیمانی اضافه کرد: حق مردم خوزستان است که که خواسته هایشان به صورت کارشناسی و متقن بیان شود و نباید از کنار این مساله گذشت.

وی درباره ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی در خوزستان نیزگفت: حجم قابل توجهی از محصولات کشاورزی این استان به دلیل فقر صنایع تبدیلی از بین می رود.

سلیمانی افزود:برای شش میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات تبدیل پذیر 600 واحد ایجاد شده که تنها با 30درصد ظرفیت کاری خود فعالیت دارند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین در سخنان خود، از هدفگذاری برای صادرات انواع محصولات به 26کشور جهان خبر داد و گفت:با این کشورها دارای مناسبات خوبی اقتصادی هستیم و دیپلماسی سیاسی کشور باید زمینه حضور مهندسان ایرانی در این کشورها را فراهم کند.

سلیمانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصادبدون نفت گفت: در این خصوص متاسفانه در دولت نهم و دهم نه تنها اقدامی صورت نگرفت بلکه دولتمردان گذشته سیاست های برنامه سوم توسعه کشور را نادیده گرفتند و منابع ارزی حاصل از فروش نفت را از بین بردند. دولت گذشته ترزیق 700 میلیارد دلار در کشور باعث تورم لجام گسیخته ، افزایش نقدینگی و رکود در کشور شد. 

گردشگری یک مسئله فرا قوه ای، فرابخشی، فرادستی و فراملی است
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پاسخ به این پرسش که کمیسیون گردشگری اتاق بازگانی تا چه حد تلاش می کند که به طور عملی در حوزه گردشگری نقش داشته باشد گفت: موضوع گردشگری با تشکیل یک کمیسیون در یک شهر و استان سروسامان نمی گیرد. آنقدر اسناد  بالادستی باید کنار هم قرار بگیرد تا گردشگری یک دغدغه شود.

عبدالرحمن سلیمانی افزود: جمهوری اسلامی باید رویکردش را به مقوله گردشگری توام با رفع مشکل معطوف کند. اگرچه قدم های موثری برداشته شده است اما کاستی های فراوانی وجود دارد. از مجموع تمام درآمدهای گردشگری جهان سهم ایران نیم درصد است. این در حالیست که ایران جز 10 کشور برخوردار از پتانسیل های تاریخی طبیعی است. به همین دلیل برای تحرک دادن به گردشگری ایران باید یک سری قوانین بالادستی تصویب و دیگر قوانین مورد بررسی مجدد قرار بگیرد. 

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به وضعیت گردشگری خوزستان اظهار داشت: گردشگری صنعتی بسیار متنوع است. خوزستان توانایی آن را دارد که نیاز همه گردشگران را برآورده کند اما جذب گردشگر و کسب رضایت آنها از سفر به خوزستان نیازمند یک سری عوامل است. مثلا در حوزه اقامت نیازمند یک سری امکانات هستیم. 

وی بیان کرد: در زمینه هتل کمبودهای فراوانی وجود دارد. بر اساس بعضی قوانین جهانی هتل های 4 – 5 ستاره ایران در حد 2- 3 ستاره هم نیستند. در سطح کشور 270 هتل استاندارد کمبود داریم. این مهم در خوزستان بیشتر احساس می شود. همین امروز اگر شما مهمان داشته باشید و بخواهید که آنها را در هتل اقامت بدهید این امکان برای شما فراهم نیست. 

سلیمانی اظهار داشت: البته کاستی های دیگری وجود دارد که از جمله آنها می توان به نقصان های شبکه حمل و نقل خوزستان کاستی هایی دارد. سیستم شبکه انتقال پول برای گردشگران خارجی که باید در تبادلات پولی استفاده کنند در ایران فعال نیست. همچنین در خوزستان به آموزش در صنعت توریسم توجه نشده است. ساماندهی و شناسایی اماکن گردشگر پذیر احصا نشده است. در سایت های تاریخی یک بروشور مناسب وجود ندارد. 

 فعالیت آبزی پروران خوزستان زیر نظر اتاق ایران قرار می گیرد

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز در این نشست از کسب موافقت اصولی برای زیر نظر اتاق ایران رفتن آبزی پرورهای خوزستان با عنوان یک تشکل واحد خبر داد.

سیدمصطفی حجت نژاد افزود:در این زمینه با اتاق ایران مکاتبه شده و اساسنامه آن نیز به تصویب رسیده است، در عین حال، منتظریم اعضای اتحادیه های آبزی پروری به زودی تشکیل جلسه داده و هیات موسس را معرفی کنند.

وی اضافه کرد: این تنها تشکلی است که در خوزستان موفق به دریافت موافقتنامه اصولی شده است.

حجت نژاد همچنین با بیان بازگشت مجدد کشت چغندرقند در چرخه کشارزی خوزستان، افزود:سال گذشته مساحت کشت این محصول تا چهار هزار و 600 هکتار افزایش یافته است.

 آغاز فعالیت مجدد کارخانجات قند خوزستان

مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی(ره) نیز در این نشست گفت:با خروج چغندرقند از چرخه تولید، کشاورزی خوزستان با افول مواجه شد.

نصر مجدی افزود: کارخانه قند دزفول تاسیسات خوبی دارد و تا حدودی نگهداری شده است و در این زمینه سازمان خصوصی سازی نیز قرار است، این کارخانه را بازسازی کند.

وی ادامه داد:این کارخانه به همراه کارخانه قند اهواز تا سال 94 وارد مدار تولید می شود.

باید بین بخش خصوصی و دولتی اعتماد ایجاد شود

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با تاکید بر اینکه بی ثباتی در بعضی قوانین، عدم اطمینان و اعتماد در قراردادها و کمبود منابع مالی سه مانع بزرگ در مسیر بازرگانی رو به صادرات است گفت: در بخش بازرگانی به ثبات در قوانین نیازمند هستیم. در نتیجه نبود ثبات امکان برنامه ریزی برای مشتریان وجود ندارد و آنان ترجیح می دهند که نیازهای خود را از بازار دیگری تامین کنند. 

عبدالرسول آهنگری افزود: عدم اعتماد لازم بین بخش خصوصی و دولتی به منظور انعقاد قرارداد از مشکلات دیگر بازرگانی با تاکید بر صادرات است. گاهی نظم و ترتیبی در پرداخت ها وجود ندارد. بعضا جرایم سنگینی برای صنعتگران اعمال می شود که مجموع این مسائل باعث می شود که اعتماد صنعتگر  سلب شود. 

وی مدعی شد که اتاق بازرگانی با اعمال راهکارها و تغییر در تیپ قراردادها می تواند بخشی از مشکلات پیش روی را بردارد. 

رئیس کمیسیون بازرگانی در ادامه اظهار داشت: کمبود منابع مالی در نتیجه عقب ماندگی هایی که وجود دارد باعث شده تا صنایع بومی خوزستان رشد نکنند. اگر راه حل مدبرانه ای برای مهم اندیشه نشود، نه تنها نمی توانیم با صنایع کشور رقابت کنیم بلکه نمی توانیم پابه پای آنها به جلو برویم. 

آهنگری با تاکید بر اینکه با تقویت بازرگانی می توانیم رونق قابل توجهی به صنایع بدهیم یادآور شد:مشروط بر اینکه بخش صنعت از حیث کیفیت کالا و بسته بندی همکاری خوبی داشته باشد. 

وی در ادامه به ضرورت گفت وگوی هرچه بیشتر بخش دولتی و خصوصی تاکید کرد و گفت: نشست های مشترک بین بخش خصوصی و دولتی به رفع تنگناها کمک می کند. 

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق اهواز با اشاره به ضرورت تعامل بانک ها با بخش خصوصی وجود یک سری از نقصان ها را یادآور شد و افزود: اگرچه تاکنون در کمیسیون مربوط به بانک و بیمه جلسات مکرری با موضوع خدمات بانکی برگزار شد اما همواره بانک ها به یک سری محدودیت ها اشاره می کنند که لازمه آن بررسی و رفع نقص بعضی از قوانین بانکی در مرکز کشور است. 

آهنگری در پاسخ به این پرسش که آیا مرزهای خوزستان توانایی افزایش پایانه های مرزی را دارد یا خیر گفت: به نظر من با توجه به کمبودها و نارسایی هایی که در دو مرز شلمچه و چزابه وجود دارد اگر این دو پایانه را ساماندهی و تقویت کنیم به مراتب بهتر است که پایانه های مرزی دیگری با همین وضع ایجاد کنیم. 

علیرضا عبدالله نژاد 

منبع: شوشان
نام:
ایمیل:
* نظر: