tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
استان خوزستان علی‌رغم داشتن ویژگی‌ها، پتانسیل‌ها و جاذبه‌های فراوان برای سرمایه‌گذاری، نتوانسته در زمینه جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی چندان موفق عمل کند
استان خوزستان علی‌رغم داشتن ویژگی‌ها، پتانسیل‌ها و جاذبه‌های فراوان برای سرمایه‌گذاری، نتوانسته در زمینه جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی چندان موفق عمل کند و اگر کلان‌شهرها و استان‌هایی نظیر (اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز) با  خوزستان در این زمینه مقایسه شوند شاهد ضعف و عقب‌ماندگی شدید در زمینه‌ جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم.

در همین باره ایمان علیرضایی دبیر و عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان در گفتگو با هماخوزستان ضمن اشاره به موقعیت مهم و استراتژیک استان خوزستان در رابطه با توجیه سرمایه‌گذاری اقتصادی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اولین بار کشف نفت در خاورمیانه، در شهرستان مسجدسلیمان به وقوع پیوست که این اتفاق باعث تغییر رویکرد مدیران و سیاستمداران به این خطه مهم و استراتژیک شد. حوادث مهمی همچون ملی کردن صنعت نفت  را می‌توان اتفاقاتی از این دست دانست.

وی ادامه داد: اغلب مردم در شهرهایی چون مسجدسلیمان، آبادان، آغاجاری، امیدیه، اهواز و دیگر شهرهای استان با این صنعت زندگی کرده و حداقل یکی از اعضای خانواده آن‌ها در این صنعت مشغول به کار بوده‌اند بنابراین این صنعت با زندگی روزمره مردم در استان خوزستان ارتباط مستقیم و غیرمستقیم دارد.

 وی اظهار داشت:  بعد از گذشت تقریباً یکصد سال از کشف و پیدایش نفت در ایران بیشترین میزان تأسیسات، تولید و کارشناسان این صنعت در استان خوزستان بوده است ولی با وجود این پتانسیل و ظرفیت بالقوه در دولت‌های گذشته نسبت به بهره روی و استفاده از زمینه‌های موجود در توسعه صنعت نفت با بی توجهی‌ها و کاستی‌های فراوانی در استان روبرو بوده‌ایم.

علیرضایی عمده‌ترین دغدغه و چالش‌های موجود در تولیدات داخلی صنعت نفت و گاز را عدم توجه و حمایت کافی از سوی مسئولین این حوزه به صنعتگران و سازندگان و متخصصان بومی دانست و گفت: با توجه به اینکه اکثر متخصصان و کارشناسان کارفرمایان بزرگ نفتی و شرکت‌های سازنده و تولیدکننده، فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های معتبری چون دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه چمران، دانشگاه آزاده اهواز بوده‌اند اما متأسفانه با توجه به این ظرفیت برخی مسئولین به دلیل وابستگی عاطفی که به استان‌های خود داشتند بدون توجه به این پتانسیل‌ها و توجیه اقتصادی سعی در استفاده از سرمایه‌گذاری عمده و کلان در زمینه نفت و گاز در زادگاه خود داشته‌اند.

دبیر و عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان در همین زمینه افزود: به عنوان مثال ساخت و بازسازی دکل‌های حفاری در استان‌هایی چون خراسان، تهران و البرز، توجه به تولیدکنندگان و سازندگان جهت ساخت تجهیزات جانبی در استان‌هایی چون مرکزی و اصفهان، تهران و البرز، خراسان و استان‌های دیگر با چه توجیه اقتصادی می‌تواند داشته باشد. 

وی ادامه داد: وجود بعد مسافت جغرافیایی و نبود کارشناسان و متخصصین کارفرما در استان‌های مذکور باعث فقدان کارایی و پیشرفت پروژه‌های کلان صنعت نفت در مقایسه با سایر کشورهای دارای دانش و فن‌آوری تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان گردیده است. 

علیرضایی در همین زمینه با اشاره به ظرفیت‌های فوق‌العاده استان خوزستان گفت: وجود مرز زمینی با کشور عراق بویژه استان و بندر استراتژیک و نفتی بصره عراق و همچنین دسترسی آسان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس جهت صدور تجهیزات و خدمات فنی مهندسی و ورود به بازارهای بین‌المللی از این طریق و وجود کارشناسان متخصصین و سازندگان بومی همگی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی است که تا کنون مغفول مانده‌اند.

دبیر و عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان در ادامه گفت: با وجود نهادهای متعدد علمی دانشگاهی در زمینه صنعت نفت در استان خوزستان چرا پروژه‌های تحقیقاتی این حوزه به دانشگاه‌هایی خارج از استان  واگذار می‌شود.

علیرضایی در پایان با تأکید بر ضرورت هر چه سریع‌تر اجرای سیاست‌های توسعه محور در خوزستان گفت: امیدواریم در دولت یازدهم با تغییر رویکرد و حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذاری در استان خوزستان باعث افزایش نرخ اشتغال و کارآفرینی و توسعه دانش فنی در زمینه تجهیزات صنعت نفت باشیم چرا که سرمایه‌گذاری و حمایت در بخش تجهیزات صنعت نفت در خوزستان بیشترین توجیه اقتصادی را برای کشور عزیزمان ایران می‌تواند داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: